är jag felparkerad här?

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Billarm med lyfta på torkarna sensor, det måste jag skaffa :D

Om larmet går när någon lyfter på torkarna så måste den gå av vinddraget när någon går förbi, kanske inställd på för hög kännslighet?!?!?! Den måste vara jobbigt med tjut 55 ggr om dagen!!!

Skämt å sido, dom flesta bilar med larm är inte känsliga för det!

Att dom får lyfta på kapell har jag kolalt upp och det får dom och komentaren om att man inte behöver sätta lappen under torkarna syftade på att Uppohoppa undrade var dom skulle sätta fast den.

:tessan:

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Suzuki -07
Billarm med lyfta på torkarna sensor, det måste jag skaffa :D

Om larmet går när någon lyfter på torkarna så måste den gå av vinddraget när någon går förbi, kanske inställd på för hög kännslighet?!?!?! Den måste vara jobbigt med tjut 55 ggr om dagen!!!

Skämt å sido, dom flesta bilar med larm är inte känsliga för det!

Att dom får lyfta på kapell har jag kolalt upp och det får dom och komentaren om att man inte behöver sätta lappen under torkarna syftade på att Uppohoppa undrade var dom skulle sätta fast den.

Det är enkelt att skaffa, köp en Audi A4 -98, där går larmet om man lyfter på torkarna, men inte om man går förbi den. :tungan

Och jag har också kollat nu, kapell får de lyfta på, eftersom det inte är en del av bilen/hojen, men de får inte lyfta torkare eller annat fast monterat på bilen, utan de måste föra in boten under torkarna.

Så trots att jag inte har hybris hade jag rätt.
(det sista är inte riktat till dig utan till han som dumförklarade mig med att påstå att jag sa att lagen var gjord efter hur mitt billarm fungerade)

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Har en Audi S4 -99 händer inget när jag lyfter på torkarna :mad::mad::mad:

Daniel_t

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
fz1
Japp det är helt gratis att stå på parkeringen, anledningen till att jag inte vill stå där är att vid 3 tillfällen blivit påbackad när jag ställt bilen där. Orkar inte lämna in hojjen på rep hela sommaren, då bilen redan är där... :)

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Jag förstår din poäng men så kan man inte resonera. Tänk dig om alla hade gjort något förbjudet och hävdat att det är ok pga. att de som är lagligt inte fungerade för dom. Tänk dig hur det hade sett ut med fordon parkerade lite överallt, trottoarer, gräset, parkerna, någon hade säkert kommer på att det är nog säkrast att jag tar med hojjen in på Jula!!!

Trafiken hade blivit rena vilda västern, den är redan så illa som den är och man behöver inte göra den värre. Som sagt jag förstår dig men.....

Uppohoppa

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
Suzuki
Men... är det någon av er som stoppar i pengar i p-automaten när ni parkerar hojen i en ruta? Med bil javisst, men jag har aldrig gjort det med hojen.

Och när jag parkerar på annan lämplig plats har någon böteslapp aldrig fastnat på hojen.

Trådskaparen, var satt din böteslapp? Och vad är det som säger att den satt kvar där när du kom tillbaka? Och vad hade den lappande lisan egentligen för bevis för att du hade ställt din hoj felaktigt?

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Suzuki -07
Men... är det någon av er som stoppar i pengar i p-automaten när ni parkerar hojen i en ruta? Med bil javisst, men jag har aldrig gjort det med hojen.

Och när jag parkerar på annan lämplig plats har någon böteslapp aldrig fastnat på hojen.

Trådskaparen, var satt din böteslapp? Och vad är det som säger att den satt kvar där när du kom tillbaka? Och vad hade den lappande lisan egentligen för bevis för att du hade ställt din hoj felaktigt?

Att boten inte satt där när han kom tillbaka gör inte att han slipper betala. Beviset består troligtvis av ett foto, det gör det allt som oftast.

Uppohoppa

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
Suzuki
Att boten inte satt där när han kom tillbaka gör inte att han slipper betala. Beviset består troligtvis av ett foto, det gör det allt som oftast.

Ok, jag trodde faktiskt inte att de fotade eftersom jag aldrig blivit drabbad. Jag har aldrig ens sett en böteslapp på hojen och aldrig blivit jagad i efterhand. Men även om de fotar ibland/ofta så är det minsta man kan göra att invänta fotobevis innan man betalar. Eller har man något att förlora på det?

Smagatusk

Guest
Skitjobbigt resonemang av TS. Och han försvarar sig med en dåres envishet.
Om det sitter en "lastzon"-skylt på en byggnad betyder det förmodligen att man ska backa upp på väggen och lasta där. I den stora, jättefina, asfalterade cirkeln får man parkera hur som helst.

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Suzuki -07
Ok, jag trodde faktiskt inte att de fotade eftersom jag aldrig blivit drabbad. Jag har aldrig ens sett en böteslapp på hojen och aldrig blivit jagad i efterhand. Men även om de fotar ibland/ofta så är det minsta man kan göra att invänta fotobevis innan man betalar. Eller har man något att förlora på det?

Jodå, de fotar nog för det mesta, mest för säkerhets skull.
Även om du bestrider boten och vill se fotobevis måste du betala den inom angiven tid, sen överklaga.
Om boten var "borta" när du kom till bilen/hojen så skickas det hem en påminnelse men utan påminnelseavgift, för den kan ju faktiskt ha blåst av.

Om det sitter en "lastzon"-skylt på en byggnad betyder det förmodligen att man ska backa upp på väggen och lasta där. I den stora, jättefina, asfalterade cirkeln får man parkera hur som helst.

Troligtvis är det som du säger, det låter ju fullkomligt rimligt.. :D

Last edited:

Daniel_t

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
fz1

VaF*N TS, är du d*m eller skämtar du??:confused::confused:

Kan väl erkänna att jag kanske drog saken till sin spets med att fråga om hur det funkar på vintern, Men anledningen till att jag startade tråde är att jag helt enkelt undrade om inte skylten var placerad så att det var ok att parkera där, för så är det på andra ställen i Umeå.

Och nej inget jag skrivit i denna tråd har varit något skämt.

Men tack för konstruktiva svar och synpunkter, jag har utav denna incident lärt mig två saker: Vart jag inte ska parkera och att jag tydligen inte bara är 500:- fattigare utan tydligen även dum...

MVH

DUM Daniel_T :)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Även om du bestrider boten och vill se fotobevis måste du betala den inom angiven tid, sen överklaga.
Om boten var "borta" när du kom till bilen/hojen så skickas det hem en påminnelse men utan påminnelseavgift, för den kan ju faktiskt ha blåst av.

Akta er för att förvänta er att få en påminnelse om ni parkerar fel i norge,kommer direkt ett inkassokrav från det inkassobolag dom sammarbetar med i sverige,har för mig det var en 500 pålagt.

Vid kontakt med norrmännen så var svaret att "du hade ju parkerat fel och det ska du veta,bara ringa och fråga om lappen inte sitter på rutan" så det vart bara att betala,jäla kommunister där i väster!

Henrik

Uppohoppa

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2007
Hoj
Suzuki

Troligtvis är det som du säger, det låter ju fullkomligt rimligt.. :D

Jo den kan ju faktiskt ha blåst av. :) Och, vilket är viktigt, de kan ha missat att fota och då har Lisa faktiskt inte mycket att komma med. Man kan ju alltid hoppas.

Men visst är det sjukt att man ska betala och sen överklaga. Ett överklagande är ju detsamma som att jag inte tycker att jag ska betala. Vet att det inte är du som hittat på regelverket men det finns liksom ingen logik i att betala först och överklaga sen.

Återfallsmedlem
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Suzuki -07
Jo den kan ju faktiskt ha blåst av. :) Och, vilket är viktigt, de kan ha missat att fota och då har Lisa faktiskt inte mycket att komma med. Man kan ju alltid hoppas.

Men visst är det sjukt att man ska betala och sen överklaga. Ett överklagande är ju detsamma som att jag inte tycker att jag ska betala. Vet att det inte är du som hittat på regelverket men det finns liksom ingen logik i att betala först och överklaga sen.

Både och.. om man inte behöver betala förrän man har fått avslag på överklagan skulle nog fler överklaga och hoppas på det bästa, vilket hade lett till en jäkla massa extrajobb. Kanske. Det är bara en gissning. :va

Akta er för att förvänta er att få en påminnelse om ni parkerar fel i norge,kommer direkt ett inkassokrav från det inkassobolag dom sammarbetar med i sverige,har för mig det var en 500 pålagt.

Vid kontakt med norrmännen så var svaret att "du hade ju parkerat fel och det ska du veta,bara ringa och fråga om lappen inte sitter på rutan" så det vart bara att betala,jäla kommunister där i väster!

Henrik

:eek: Låter ju helt livsfarligt!

Men tack för konstruktiva svar och synpunkter, jag har utav denna incident lärt mig två saker: Vart jag inte ska parkera och att jag tydligen inte bara är 500:- fattigare utan tydligen även dum...

MVH

DUM Daniel_T :)

Dum är du bara om du själv känner dig dum, vad andra tycker och säger ska du skita i. Man måste skilja på att göra/säga dumma saker och att vara dum.

Men för att återgå till din parkering så gäller ju den skylten markerade platser till höger om skylten.
Hade jag varit du så hade jag ringt P-bolaget och förklarat att det körs folkrace på parkeringen och att det var därför du ställde dig på refugen. Försöka går alltid.

Last edited:

vhasi

Stenhård MC
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z750R -12
För att upprepa mig lite till TS försvar; i Umeå centrum sitter det P-skyltar på refuger och trottoarer för att det är där (de avgiftsfria) MC- och cykelparkeringarna är placerade. Det är inga linjer utritade på stenläggningen utan man får själv bedöma hur stort parkeringsområdet är. Därför är det inte otänkbart att ta för givet att det på den plats TS har parkerat enligt hans fotografi är helt och fullt tillåtet att parkera.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...