är ni rädda för psykiskt sjuka

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Rädd?
Kommer en psyksjuk fram till mig med ett järnrör tror jag nog att det är jag som skrämmer honom.
Det finns nog få som lider av samma sak som jag.....

750RR
 

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en låda!!!
Hoj
Yamaha YZF-R1
är ni rädda för psykiskt sjuka ?

Inte har det gjort mej rädd, men det skulle kännas bättre om dom inte sprang omkring ute på gatorna

Är inte alla farliga typer psykiskt sjuka? det tycker jag

Jag träffade vid ett tillfälle på en blodig kille som kallade sig Hämnaren, han va definitivt farlig.
Han berättade för mig hur han blivit utkastad på gatan från psykvården.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Lasker skrev:
är ni rädda för psykiskt sjuka ?

Inte har det gjort mej rädd, men det skulle kännas bättre om dom inte sprang omkring ute på gatorna

Är inte alla farliga typer psykiskt sjuka? det tycker jag

Jag träffade vid ett tillfälle på en blodig kille som kallade sig Hämnaren, han va definitivt farlig.
Han berättade för mig hur han blivit utkastad på gatan från psykvården.

Psst, det var jag :D

//Hämnaren :rofl
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Lasker skrev:
är ni rädda för psykiskt sjuka ?

Inte har det gjort mej rädd, men det skulle kännas bättre om dom inte sprang omkring ute på gatorna

Är inte alla farliga typer psykiskt sjuka? det tycker jag

Jag träffade vid ett tillfälle på en blodig kille som kallade sig Hämnaren, han va definitivt farlig.
Han berättade för mig hur han blivit utkastad på gatan från psykvården.
Alla "farliga" personer går inte att diagnosticera som lidande av någon psykisk störning.

Håller med om att det är idiotiskt att så många svårt psykiskt sjuka ränner runt hemlösa under hemska förhållanden när de behöver vård.
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
berggren_martin skrev:
Bra fråga... vad som anses vara friskt och inte har mycket att göra med gällande normer i samhället. Det var exempelvis inte så mycket längre än 20 år sen som homosexualitet fanns med som diagnos i dåvarande motsvarighet till DSM-IV.

Tja, dom enda som har papper på att de är friska måste ju vara individer som samhället funnit bäst att undersöka, alla andra är endera sjuka eller ännu ej sjukförklarade...

För övrigt tycker jag att grunden till många av dessa samhällsproblem med psyksjuka är den sk. psykvårdsreformen från slutet-80/början-90tal.
Våldsverkarna är nog bara toppen av ett isberg, tror att det finns många som inte klarar tillvaron på ett bra sätt. Vad är det för j*vla frihet och demokrati att "vind för våg" skicka ut människor som inte har förutsättningar att klara sig själva?

/ Racerpelle
 

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Jag har o göra med väldigt många som är psykist sjuka, det är en tragik att inte psykvården fungerar, nu mera är det hälsocentralerna som ska vårda dessa människor. Av läkare som inte har det som specialitetutbildning... dom har utbilding i allmän medicin, visst det finns mkt dom vet om psykiska sjukdomar åxå... men långt ifrån vad som krävs. Dessutom har dom det inte som intresse.
psykakuten är stängd här, sen flera år.. vi får inte längre köra patienterna direkt dit, utan dom ska passera akutmotttagningen, för att få en remiss till psyk... på akuten träffar dom en AT-läkare, (det brukar oftast vara såna där) väl där så får dom sin remiss till psyk. På psyk så skrivs dom oftast ut... om dom inte är i VÄLDIGT dåligt skick.. för att det är ju hälsocentralerna som ska vårda dom ... på hälsocentralerna skrivs det ut en massa piller för att dom ska bli av med problemet.. så kontentan är att vi hämtar dom om o om igen, när dom överdoserar sina tabletter som är utskrivna på HC..
Men det är ovanligt att dom är farliga för allmänheten, dom är farliga för sig själva, eftersom självmord är vanligt ... inte konstigt när inte samhället fungerar som det ska när det gäller den typen av sjukdom.
Men att vara överdrivet rädd för dom .. det behöver man inte vara. Visst, de finns en o annan... Men då handlar det oftast om många droger i kombination. Alkohol , anabola steroider , taskigt självförtroende och ofta i kombination med narkotika. Nu börjar de bli farligt. Dessa saker samtidigt kan bara gå på ett sätt... så se upp, tro mig.. dom är ofta på krogen.
 

Polly

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Nä, den är såld :(
@ambulans: vi glömmer ofta bort att det finns ett stort antal människor med psykiska störningar som inte vet om det själva och som alltså inte heller söker vård.
 
Last edited:

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Å andra sidan får man inte glömma bort att det fungerade dåligt innan "psykreformen" också. Folk gömdes undan, drogades ner och gavs kombinerad lobotomering/kastrering på löpande band. Skräckexempel finns här vid Frösö behandlingshem, där en del fullt friska personer hamnade i sin ungdom efter att ha badat näck eller liknande som inte ansågs friskt. Sen har de med tiden institutionaliserats och slutat sina liv som zombier... Det finns många lik begravna inom psykvården.
 
Last edited:

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Ingen för tillfället
Frida skrev:
@ambulans: vi glömmer ofta bort att det finns ett stort antal människor med psykiska störningar som inte vet om det själva och som alltså inte heller söker vård.


ja men det man inte vet är inte lätt att kalkylera med, men det va ju det jag menade med krogfolket... det är dom man ska se upp med lite... där finns det en hel del som inte är vad dom utger sig för...
dom med en diagnos är inte på krogen.... däremot blandmissbrukarna.
 

Maga

USS II
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Stockholm
Hoj
thundercat
Rädd är jag inte.


Frida skrev:
@ambulans: vi glömmer ofta bort att det finns ett stort antal människor med psykiska störningar som inte vet om det själva och som alltså inte heller söker vård.

Visst finns det dom men dom kommer på det förr eller senare eller så gör deras omgivning det.
Helt rätt att droger finns bland dom psykiskt sjuka oftast så handlar detta missbruk om självmedicinering. Personlighets störningar är svår behandlat. Ett exempel är karsudden som inriktade sig på psykopater i början men det gick inte så bra eller som en anställd där sa "det går inte att bota friska människor"

Psykvården har det skurits i ordentligt och det kommer mer nerskärningar. Psykakuten på huddinge ska läggas ner och S:t Göran ska servera hela stockholm. Öppenvården för psykiskt sjuka fungerar inte för det fattas läkare och att få en tid till läkaren på öppenvården tar ofta över 4 veckor vilket inte är så bra om man känner sig riktigt dålig. En sak som skulle kunna göra situationen bättre är att ha mellanvårds enheter med akutplatser för övernattning vilket lugnar de sjuka bara vetskapen att det finns.
Alla avdelningar på S:t Göran har överbeläggningar. Akuten och obs avdelningen räcker inte till.

Läkaren på vårdcentralen har som ambulans säger ingen direkt utbildning den utbildningen dom har är 4 veckor under sin AT period samt teori.

Den diagnos som begår mest självmord är dom som lider av tvångshandlingar sen kommer schizofrena.
 
Last edited:

Therudeboy

Guest
Alla känner vi väl oss klyvna? eller är det bara jag som känner mig som två :crash
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Therudeboy skrev:
Alla känner vi väl oss klyvna? eller är det bara jag som känner mig som två :crash
Tja.. vi har ju två hjärnhalvor, så på sätt och vis är vi två personer som är tight sammansmälta.

Hos delfiner så sover ena hjärnhalvan, medans den andre är vaken och tvärtom. Snacka om vad jobbigt det måste kännas att varje dag vakna upp på ett nytt ställe som "andra hjärnhalvan" fört en till. "- Ånej, inte hon". Eller "hur fan ska jag ta mig ur det här" är nog vanliga delfintankar :)
 

Therudeboy

Guest
berggren_martin skrev:
Tja.. vi har ju två hjärnhalvor, så på sätt och vis är vi två personer som är tight sammansmälta.

Hos delfiner så sover ena hjärnhalvan, medans den andre är vaken och tvärtom. Snacka om vad jobbigt det måste kännas att varje dag vakna upp på ett nytt ställe som "andra hjärnhalvan" fört en till. "- Ånej, inte hon". Eller "hur fan ska jag ta mig ur det här" är nog vanliga delfintankar :)



kanske borde satsa på på delfin i nästa liv,slippa förklara sig när man kommer hem efter krogen med läppstift på ena kinden :D
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Therudeboy skrev:
kanske borde satsa på på delfin i nästa liv,slippa förklara sig när man kommer hem efter krogen med läppstift på ena kinden :D
Haha, precis :tummenupp
Delfiner är rätt intressanta djur, ägnar hela dagarna åt att kopulera för lustens skull. Dekadans, dekadans :whip
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
berggren_martin skrev:
Å andra sidan får man inte glömma bort att det fungerade dåligt innan "psykreformen" också. Folk gömdes undan, drogades ner och gavs kombinerad lobotomering/kastrering på löpande band. Skräckexempel finns här vid Frösö behandlingshem, där en del fullt friska personer hamnade i sin ungdom efter att ha badat näck eller liknande som inte ansågs friskt. Sen har de med tiden institutionaliserats och slutat sina liv som zombier... Det finns många lik begravna inom psykvården.

Hoppas att mitt tidigare inlägg inte tolkas som att jag tycker att allt var gott o väl inom instutitionsvården (före psykvårdsreformen), precis som berggren_martin skriver så verkar det ha varit åt h*lvete då också.
Jag tror att det krävs resurser för individuell behandling, universallösningar av typ "allt eller inget" kommer alltid att vara dåligt för (om än i minoritet) ett stort antal behövande vårdtagare.
Vad som förvånar o upprör är, för min del, hur politikerna kan vara förvånade när psyksjuka som hamnat utanför samhällets omsorg begår grova brott! O på varje psyksjuk brottsling (det är ju dom vi och media ser) går det säkert ett flertal psyksjuka som "bara" skadar sig själva o följdaktligen inte är speciellt intressanta!

Racerpelle
 
Last edited:

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
berggren_martin skrev:
Bra fråga... vad som anses vara friskt och inte har mycket att göra med gällande normer i samhället. Det var exempelvis inte så mycket längre än 20 år sen som homosexualitet fanns med som diagnos i dåvarande motsvarighet till DSM-IV.

Nuvarande upplaga, alltså DSM 4 är ganska rolig läsning den med. ICD 10 är väl den som gäller mest nu i sverige.

Vad jag förstått så är de riktigt stora problemen i storstäderna. Lösningen är små enheter med möjlighet till akut omhändertagande, stor koninuitet, kompetent personal, patient och anhörigutbildning mm mm
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Racerpelle skrev:
DSM 4?
ICD 10?
Kan nån förklara?

/ Racerpelle
Det är de standardiserade diagnostiska system, vars kriterier psykdoktorn använder när han ställer diagnos.
 

Boostmax

Fem fyror är fler än 4 elefantöl !
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
FZ1-S
Jag var faktiskt psykiskt sjuk för ett tag sedan, men efter en omfattande behandling inom psykvården, så mår vi nu mycket bättre..


:D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top