är ventilerna brända?

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
kollade ventilspelet på min hoj idag, upptäckte att det är helt fel på avgas ventilerna, måste va nån jävla tomte som skruvat med den. får inte mellan 05 måttet på 4av avgas ventilerna, på dom andra 4 får ja igenom 20måttet utan problem.

finns det risk för att ventilerna som inte öppnar tillräckligt är brända??
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Det måste väl ändå vara så att en ventil som inte STÄNGER blir bränd, eller? (dvs de ventiler som inte har något spel)

På min Honda hade jag för litet spel på en ventil, den ena ventilfjädern hade dessutom gått av så jag rev toppen. Den ventilen ser skitfin ut, det gör iofs de andra också...
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Är det verkligen normalt med så stora skillnader i spel? Hur mycket större än 0,20 är spelet?
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
erik skrev:
Är det verkligen normalt med så stora skillnader i spel? Hur mycket större än 0,20 är spelet?

inte större alls, det är mindre än 0,05 på fyra ventiler å 0,20 på de övriga fyra...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
erik skrev:
Det måste väl ändå vara så att en ventil som inte STÄNGER blir bränd, eller? (dvs de ventiler som inte har något spel)

Ja, men ventilerna utvidgar ju sig lite när det blir varma så att spelet kanske inte finns där då. Vet dock inte i vilken storleksordning denna utvidgning ligger.... Nån som har ett hum? :va
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Fluxir skrev:
inte större alls, det är mindre än 0,05 på fyra ventiler å 0,20 på de övriga fyra...

vad ska du ha för spel? 0,2 är väl bara något större än spec gissar jag...
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
PacMan skrev:
Ja, men ventilerna utvidgar ju sig lite när det blir varma så att spelet kanske inte finns där då. Vet dock inte i vilken storleksordning denna utvidgning ligger.... Nån som har ett hum? :va

de som har ett spel på 0,2 kan väl ändå aldrig utvidgas så att det blir ett problem? värre med de ventiler som har nästan obefintligt spel...

edit: som jämförelse ska hondan ha 0.13-0.19 på insug och 0.19-0.25 på avgas
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
erik skrev:
de som har ett spel på 0,2 kan väl ändå aldrig utvidgas så att det blir ett problem? värre med de ventiler som har nästan obefintligt spel...

Japp, precis vad jag menar. :)
0.05 mm kanske kan bli 0.00 mm vid varm motor, om man har otur då, men som sagt så vet jag inte hur mycket en ventil "normalt" utvidgar sig.

EDIT: Jag har lite större intervall på min, 0.15-0.25 på insug och 0.20-0.30 på avgas.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
PacMan skrev:
Japp, precis vad jag menar. :)
0.05 mm kanske kan bli 0.00 mm vid varm motor, om man har otur då, men som sagt så vet jag inte hur mycket en ventil "normalt" utvidgar sig.

EDIT: Jag har lite större intervall på min, 0.15-0.25 på insug och 0.20-0.30 på avgas.

Jag fick INTE mellan 0,05mm bladmåttet, så det är troligtvis obefintligt redan vid kall motor.
spelet ska vara 0,21-0,30mm. å jag har bladmått med 0,05 intervall å 0,20 gick lätt så det är som det ska på dom, men de som är mindre än 0,05 måste ju va totalt åt h-vete, å hur kan det bli på detta sätt? ventilspelet borde ju öka av slitage... eller?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Fluxir skrev:
Jag fick INTE mellan 0,05mm bladmåttet, så det är troligtvis obefintligt redan vid kall motor.
spelet ska vara 0,21-0,30mm. å jag har bladmått med 0,05 intervall å 0,20 gick lätt så det är som det ska på dom, men de som är mindre än 0,05 måste ju va totalt åt h-vete, å hur kan det bli på detta sätt? ventilspelet borde ju öka av slitage... eller?

Då är jag me. :)
Jag skulle nog testa att justera, sätta ihop och se om hojen verkar gå som den ska. Kanske göra ett kompprov också. Om det inte verkar bra så har du lite mer å göra. :brinnerup
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Fluxir skrev:
hur kan det bli på detta sätt? ventilspelet borde ju öka av slitage... eller?

Om ventilen börjar röra sig uppåt i toppen minskar spelet...

Den dagen en kamaxel börjar bli rund istället för oval går slitaget fort och då är det inte spel på 0,2-0,25 längre...
 
Last edited:

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
PacMan skrev:
Japp, precis vad jag menar. :)
0.05 mm kanske kan bli 0.00 mm vid varm motor, om man har otur då, men som sagt så vet jag inte hur mycket en ventil "normalt" utvidgar sig.

EDIT: Jag har lite större intervall på min, 0.15-0.25 på insug och 0.20-0.30 på avgas.

Verkar som vi missförstog varandra först, nu tror jag vi pratar samma "språk" igen :tummenupp

Utvidgningen kan jag inte uttala mig om i siffror eller % men den kan inte vara speciellt stor...
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
PacMan skrev:
Då är jag me. :)
Jag skulle nog testa att justera, sätta ihop och se om hojen verkar gå som den ska. Kanske göra ett kompprov också. Om det inte verkar bra så har du lite mer å göra. :brinnerup


jo, det är den modellen jag planerar att köra på, lite träligt å riva loss toppen, kostar ju endel oxå, som fattig student försöker man ju hålla nere kostnaderna lite, då är det bra med sporthoj.com. :tummenupp
men vet att snålmek INTE lönar sig. men i detta fall känns det som det är befogat.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Joäomenvanuba? Spelet ändras inte, bara lyftet - dvs om enbart kammens nockar förslits. Förslits även vippans yta blir det också större spel. Skruvvippor kan dock slitas så att spelet blir stort, men det hörs - rejält. Shimsade toppar kan tappa shimsen. Det KÄNNS - när shimset hamnar mellan kamkedjan och drevet och går av eller så...

För LITET spel vid förslitning sker enbart då ventilstyrningarna blir så slitna att ventilen vobblar ned på sätet och då slits/nöts ventilkantarellen mot stålsätesytan så att den till slut kan ramla igenom sätet. Då får man absolut noll spel - men fortfarande inget haveri - bara lite "taskig" kompression. :hihi

erik skrev:
Om ventilen börjar röra sig uppåt i toppen minskar spelet...

Den dagen en kamaxel börjar bli rund istället för oval går slitaget fort och då är det inte spel på 0,2-0,25 längre...
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
andersbrink skrev:
Joäomenvanuba? Spelet ändras inte, bara lyftet - dvs om enbart kammens nockar förslits. Förslits även vippans yta blir det också större spel.

Det är inga vippor väl? Så är det i alla fall inte på min Yamaha vad jag vet. Det är definitivt inga vippor på min Honda.
 
Last edited:

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
erik skrev:
Det är inga vippor väl? Så är det i alla fall inte på min Yamaha vad jag vet. Det är definitivt inga vippor på min Honda.

NEJ, det är inga vippor... shims å mojs är det... ska rycka kammen nu å kolla hur det ser ut...

men hur kan det komma sig att det skiljer så mkt mellan ventilerna å att måtten är såpass lika?

som på cylinder ett, där är den ena ventilen på 0,20 å den andra på mindre än 0,05. kan det slitas så olika eller är det någon som har ställt in det fel?

OBS, jag köppte hojen med detta fel, så ja vet inte vad som är gjort på hojen tidgare.
 

Klasse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
zx9r
Dum fråga men är du säker på att motorn står i rätt läge när du testar/mäter?
Låter konstigt med så stora skillnader.
Innan du river dra runt motorn och hitta rätt läge igen och mät så du inte river i onödan (dubbel kolla med MC firma/mek bok vad som rätt läge för mätning på just din hoj.

Hoppas det går bra för dig

MVH
Klas
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Väldigt vanligt fel på några år gammla hojar

fzr 1000 är det nästan mer regel än undantag att ventilerna går ner sig

(gropslitna säten på ventilerna)

Det har till och med börjat visa sig på hayabusorna
vad det beror på e svårt å säga men antagligen har det med bränsle kvaliteer att göra

Man kan offtast shimsa om den EN gång inte fler
Obs det går väldigt fort att slita vidare på ett sådant säte
Tyvär så är det ett vanligt knep att shimsa om en sådan nergången motor å sen sälja vidare ( håller ett tag)


Peter
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Klasse skrev:
Dum fråga men är du säker på att motorn står i rätt läge när du testar/mäter? Låter konstigt med så stora skillnader.

Ventilerna på samma cylinder följer ju varandra, är den ena ventilen ok men inte den andra är det spelet som är skumt. Hade det däremot varit ok på en cylinder men åt helvete på en annan kan det ju bero på dålig mekaniker...
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top