är ventilerna brända?

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Klasse skrev:
Dum fråga men är du säker på att motorn står i rätt läge när du testar/mäter?
Låter konstigt med så stora skillnader.
Innan du river dra runt motorn och hitta rätt läge igen och mät så du inte river i onödan (dubbel kolla med MC firma/mek bok vad som rätt läge för mätning på just din hoj.

Hoppas det går bra för dig

MVH
Klas

har självklart koll på hur man mäter, annars ska man inte ge sig in på sådant här.
det är skilnader mellan två ventiler på samma cylinder oxå, inte endast mellan cylindrarna.

andersson turbo Väldigt vanligt fel på några år gammla hojar

då jag köppte hojen i detta skick vet jag inget om hojens tidigare historik. det enda jag vet så är komptest utfört enligt tidigare ägare, å det skulle vara ok påståd han, men hur mkt ska man lite på sånt...

jag har nu plockat av kammarna å kollat vad det sitter för shims i nu, det sitter 180 respektive 185. altså inte speciellt stor skillnad, så jag misstänker att hojen aldrig är omshimsad?? så det kan klara sig att bara shimsa om den?

om det inte räcker att chimsa om den, hur mkt brukar det vara som har gett sig? byta ventiler samt ventilsäten på dom som har dåliga värden??

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Idag starta hon. hon starta utan nåra större problem efter denna mindre komlicerade operation, tuggade kanske 20sec på starten sen morra hon till å sen gick hon som en pärla, tomgång på ungefär 1300rpm... inga missljud som hellst.

ska låna hem en komptestare nån dag för å kontrollera kompet.

Fluxir

Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Det har nu skitit sig igen, efter CA:200mil...

jag har en topp från en 91a liggandes, motorn som sitter i nu är en 94a, vad är skillnaden på dessa toppar? det skiljer ju 9hk på effekten, är det toppen som skiljer eller något annat?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin