åka med låset i bromskivan

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Yupp!

Körde iväg från frissan en sommardag. Bestämde mig för att köra upp på trottoaren framför mig (för att några meter längre fram köra ner på gatan) i stället för att backa ut på gatan i centrala Gbg.

Var snabbt upp med båda fötterna på fotpinnarna vilket resulterade i ett snabbt nerlägg ca. 1m längre fram. Hojen halvvägs upp på trottoaren! :huvet

Klev upp, låste upp låset och kastade allt vad jag orkade ner i asfalten så plastlocket flög all världens väg. :4skrika
Gissar att folket som satt på kafét tvärs över gatan fick sig ett gott skratt! :arsele :D

Tog av mig hjälmen, lät hojen ligga i lugnan ro tills tankväskan och sadelväskan var avplockad och satsade allt på ett kort för att minimera skadorna när jag reste den.

Rullade sakta till kompisens garage och lånade dorn och handslägga för att rikta höger bromsskiva fram så det åt minstånde gick att bromsa något fram. Jagade ny skiva men insåg att priset (4200 kr) var aningen surt :död . Fick tag på en beg. för 1500 kr. Plasten lagades (plastsvetsades) på vintern för ca. 2500 kr.

Har allt sedan dess en liten bit slang på nyckelknippan som jag växlar mellan tändningsnyckeln och nyckeln till låset. När låset sitter i skivan sitter plastslangen på tändningsnyckeln som en påminnelse. Funkar kanon! :tummenupp

Mvh!
// Niklas

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
saltvatten skrev:
Jajemän.
Och det resulterade i NOLL bromsverkan när jag skulle få stopp innan en tungt trafikerad rondell.
Det räckte med att pumpa några gånger så kom trycket igen.

Undra vad som hände där igentligen, om jag pressade in kolvarna eller något.

Samma sa hände mig. Resulterade i att jag av misstag genade över lite gräsmattor och sånt på gården runt hyreshuset. Har hänt mer än två ggr. dock utan några störra fadäser.

Varför försvinner bromsverkan? :va

rosena

speedskiiare
Gick med
27 Jan 2005
Hoj
diverse
Ingen som har en sån där plupp som sitter i låset, som man tar ut när man låser och sätter i tändningslåset? Då glömmer man nästan aldrig... om man inte glömt sätta i styrlås då så man kan rulla iväg ändå.

hjelmfrillan

En otrolig blick för spelet
Gick med
15 Oct 2003
Hoj
xt660r
har åkt iväg med skivbromslåset kanske tre gånger.
den senaste med ivrigt påhejande jobbarkompisar :tummenupp
snacka om sprattelgubbe :hihi

Mickez77 skrev:
Är det någon fler som lyckats köra iväg utan att ta bort låset från bromsskivan? :kocko

rosena skrev:
Ingen som har en sån där plupp som sitter i låset, som man tar ut när man låser och sätter i tändningslåset? Då glömmer man nästan aldrig... om man inte glömt sätta i styrlås då så man kan rulla iväg ändå.

jag har haft en sån där neongul nyckelgrej som man skifftar nyckel i, så att man måste tänka till lite varje gång innan man sticker :va

Kodden

Som senap ska vara: söt, stark och grov.
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
Supkerduke(såld!)
Jag har aldrig glömt det, har en liten magnet som jag sätter på tändningslåset när jag ställer hojen. Funkar kalasbra.

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
2 bra ideer hur man ska göra för att komma ihåg den lilla rackaren, det e bra.

1. slang bit på nyckeln
2. magnet
3. ????
4. ????

Mer ideer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
Mickez77 skrev:
Är det någon fler som lyckats köra iväg utan att ta bort låset från bromsskivan? :kocko

Köp lås med inbyggt larm vettja!! :)

Mickez77

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2005
Hoj
R eller Motard ?
sweden123 skrev:
Köp lås med inbyggt larm vettja!! :)

finns det sådana?

verkar inte så kul köpa nya skivor och stilla stående hoj m.m. så nåt får man fixa..., magneten verkar bra bara inte någon snorungen ser den och vill ha :död

Tack för tipsen!

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
rosena skrev:

Jodå!

Men någon tycks tro att det är tändingsnyckeln så jag har fått den snodd! :huvet

// Niklas

ocke skrev:
2 bra ideer hur man ska göra för att komma ihåg den lilla rackaren, det e bra.

1. slang bit på nyckeln
2. magnet
3. Snöre el. dyl. fäst mellan lås - gashandtag
4. ????

Mer ideer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Pkt. 3

// Niklas

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Nej, jag ställer hojen så jag måste backa ut den. Då klarar sig skivan även om man skulle klanta sig

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Nopp, aldrig. Har inte heller lyckats dumvurpa i garaget eller någon annanstans.

Ta i trä.

doobidoo

Prata först, tänka sen!
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
-
Mickez77 skrev:
undras om det är någon som åkt iväg med en sån där fet kätting runt fälgen, hur går det då :3freak
Jo, finns en som gjort det här, nämner inget namn :arsele
Fastnade totalt och blev RIKTIGT svårt att få loss.
Konstigt nog blev det inga skador :va

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Har endast lyckats backa hojen för hand med det i & det e illa nog :huvet Blev fint märke i framskärmen

Men sen finns det ju dom som filmar när man försöker köra iväg med låset i eller vad säger du Nitrous :yoparty

//Simon

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
BadToy skrev:
Har endast lyckats backa hojen för hand med det i & det e illa nog :huvet Blev fint märke i framskärmen

Men sen finns det ju dom som filmar när man försöker köra iväg med låset i eller vad säger du Nitrous :yoparty

//Simon

Ja fan sånt råkkar :yoparty tror bara tyvärr att jag sumpat filmen med åren men det såg jävligt kul ut.
Vroom 1 dm och sen tjong... Faaaan... skit ... piiiip.... helvete.... piiipp

:)

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
saltvatten skrev:
Jajemän.
Och det resulterade i NOLL bromsverkan när jag skulle få stopp innan en tungt trafikerad rondell.
Det räckte med att pumpa några gånger så kom trycket igen.

Undra vad som hände där igentligen, om jag pressade in kolvarna eller något.
Förstår inte hur du skulle kunna rulla hojen utan lås. :näsblod Vad menar du egentligen.. Dragit isär backarna kanske när du monterat framhjulet?. :confused:

CeZar

Medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
KTM 660 SMC -04
:( råkade göra så jag oxå... bubblade till innerdelen lite på skivan, kan det vara någon fara? har kört lite efter (innan jag såg det) och det var inget som märktes..

själva skivan verkar inte ha tagit stryk..

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...