året runt försäkring :(

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R1
fick brev av trygg-hansa igår där det står att jag nu måste ha året runt försäkring (kostar lika mycket/månad och det går inte ställa av längre). Jag ska bara köra fram till den 18/6 sen blir det inget förens nästa år igen. någon som har nått tips på hur jag ska göra vill verkligen inte betala 1000:- i månaden för ca 10 månader utan att ens använda hojen.
har kollat lite på andra försäkringar men dem kostar typ det dubbla.

MVH Jesper

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Ändrar dom villkoren torde du kunna säga upp försäkringen och välja annat bolag. Men helårsförsäkring är normalt sett betydligt billigare så är dom inte det för ditt bolag så rekomenderar jag definitivt ett byte.

Gör ett ägarbyte när du vill ställa av. :tummenupp

Inte så kul när man sedan säljer hojen...

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
ställ av hojen och sen slutar du betala, svårare än så är det inte. Den förfaller då per automatik (bara att kolla i dina vilkor)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Menar du att fler ägare skulle avskräcka?

Det är väl bara att förklara anledningen till ägarbytena.

Fast nästa ägare får svårare i sin tur att förklara etc.

Jag skulle betala mindre för en för övrigt identisk hoj med tio ägare än två.

Edit: På samma sätt som jag skulle betala mindre för en privat import än en svensksåld även om den var lika bra för övrigt bara för att jag vet att jag skulle få mindre för den den dagen jag själv får för mig att sälja.

Last edited:

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
www.tff.se ring dit och fråga om Du kan teckna :D 273,26 kr/dag.

"ställa av => byta hoj" kan man gott göra innom familjen/samma efternamn, sätt den på morsan R1:a :D

/Garage grannen -typ hojlös

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
varför krångla? som sagt strunta i att betala premien så den förfaller, har du den då avställd så är du home free. Se bara till så att du ställer av den INNAN du slutar betala försäkringen så inte tff kommer och kräver 10k av dig för att du kört ofärsäkrat.

Faktum är att salusansvar t.o.m. rekommenderade mig att göra på detta sättet när jag en gång i tiden ville gå ner från halv till endast trafikförsäkring men dom vägrade mig rätten. Tjejen hos salu sa då som det var att om jag inte betalade nästa räkning så förföll den och jag kunde teckna en ny hos annan firma.

Hurvida TH ser på detta kan man ju fråga sig, kanske inte så sugna på att teckna försäkringar åt folk som dom vet utnyttjar detta men tro mig jag kommer att göra ett försök ;) kan man spara 5000:- så bör man försöka och det är inte på något sätt något olagligt.

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R1
pratde med trygg-hansa idag och kom fram till att jag helt enkelt säger upp försäkringen ställer av hojen i samma veva sen står den inlåst i garaget tills det är dags att åka igen. ev. teckna en garage försäkring i något annat bolag under tiden den ska stå still.. :)

www.tff.se ring dit och fråga om Du kan teckna :D 273,26 kr/dag.

"ställa av => byta hoj" kan man gott göra innom familjen/samma efternamn, sätt den på morsan R1:a :D

/Garage grannen -typ hojlös

lika bra svar från dig varje gång :död :fatta! hehe

Fast nästa ägare får svårare i sin tur att förklara etc.

Jag skulle betala mindre för en för övrigt identisk hoj med tio ägare än två.

Edit: På samma sätt som jag skulle betala mindre för en privat import än en svensksåld även om den var lika bra för övrigt bara för att jag vet att jag skulle få mindre för den den dagen jag själv får för mig att sälja.

håller med det var inte så smart av mig att byta ägare varje höst typ hehe.. men det ska nog lösa sig det här..

Last edited:

VilBel

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
-08:a Kawasaki Er6f ABS
pratde med trygg-hansa idag och kom fram till att jag helt enkelt säger upp försäkringen ställer av hojen i samma veva sen står den inlåst i garaget tills det är dags att åka igen. ev. teckna en garage försäkring i något annat bolag under tiden den ska stå still.. :)

Oh F-n, låter ju för bra för att vara sant el? Jobbar själv med försäkringar och hos oss kan man inte "bara säga upp försäkringen" när man inte vill/behöver ha den mer för säsongen, eller har jag tolkat dig helt fel???
Den kan endast sägas upp för skrotning el försäljning. Men är det så hos T-H så är det ju kanon.... :rolleyes:

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
r1 -03

Oh F-n, låter ju för bra för att vara sant el? Jobbar själv med försäkringar och hos oss kan man inte "bara säga upp försäkringen" när man inte vill/behöver ha den mer för säsongen, eller har jag tolkat dig helt fel???
Den kan endast sägas upp för skrotning el försäljning. Men är det så hos T-H så är det ju kanon.... :rolleyes:

Säg upp skiten och skaffa IF. Lite dyrare men månadsbetalning. Gäller ju trots allt bara 1 månad till.

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R1

det är nog så för att den "nya" året runt försäkringen börjar gälla från 1/7 så fram till dess kan jag säga upp den. vilket bolag jobbar du för?

VilBel

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
det är nog så för att den "nya" året runt försäkringen börjar gälla från 1/7 så fram till dess kan jag säga upp den. vilket bolag jobbar du för?

Ok, då är jag med. Det framgick inte så det var därför jag ifrågasatte... :tungan
Jag jobbar för Länsförsäkringar, dock i Skaraborg och vi jobbar olika från län till län hos oss...

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R1
Ok, då är jag med. Det framgick inte så det var därför jag ifrågasatte... :tungan
Jag jobbar för Länsförsäkringar, dock i Skaraborg och vi jobbar olika från län till län hos oss...

aha okej.. hur fungerar det med era försäkringar får man köra på bana? går det ställa av/på hur ofta man vill?

Säg upp skiten och skaffa IF. Lite dyrare men månadsbetalning. Gäller ju trots allt bara 1 månad till.

lite dyrare :confused: det e ju as dyrt typ 30 tsn om året

Last edited:

VilBel

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
aha okej.. hur fungerar det med era försäkringar får man köra på bana? går det ställa av/på hur ofta man vill?

Ställa av å på kan du endast göra om det är en "bas" försäkring, då kan du leka hur du vill med det.

När det gäller bana står det såhär:

"Försäkringen gäller inte vid skada som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling, körning på tävlingsbana el vid hastighetskörning under tävlingslikande former (t ex street race) Kan du visa att skadan skett under trafisäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.

Det är jädrigt luddigt i villkoren och man reglerar skadan från fall till fall.
Det bästa är dock att arrangören för bankörningar anordnar en försäkring för ändamålet, då kan du va på säkra sidan.

jeber

Medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
R1

Ställa av å på kan du endast göra om det är en "bas" försäkring, då kan du leka hur du vill med det.

När det gäller bana står det såhär:

"Försäkringen gäller inte vid skada som hänt under tävling med fordonet, träning för tävling, körning på tävlingsbana el vid hastighetskörning under tävlingslikande former (t ex street race) Kan du visa att skadan skett under trafisäkerhetsfrämjande former kan försäkringen gälla.

Det är jädrigt luddigt i villkoren och man reglerar skadan från fall till fall.
Det bästa är dock att arrangören för bankörningar anordnar en försäkring för ändamålet, då kan du va på säkra sidan.

aha okej då vet man det med tack för hjälpen :pannkyss

VilBel

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Hoj
aha okej då vet man det med tack för hjälpen :pannkyss[/QUOTE]

Varsågod, sköt om dig å kör lugnt i sommarvärmen t helgen. ;)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha