ölbryggnings satser, vart?

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Menar inte dom där jätte seriösa där du gör allt själv utan dom där du blandar medföljande pulver med vatten och socker å väntar. :D

Vet att det finns på partaj i uddevalla, en polare satte en sån sats och den ölen va klart godkänd! mycket godare än sofiero och annan budget öl.

nån som vet något?
vet inte om det finns längre men jag och kompisarna brukade köpa lättöl och det fanns då lite olika smaker och sorter på essenser som man blandade i man slog ur en slatt ölen jättekyld så inte kolsyran gick ur sen slog man i spritblandad essens och satte på en ny kork sen fick det stå en vecka klart och du kände inte skillnad på köpt starköl och den preppade lättölen dvs om du inte var knall när du hällde i spritessens för då kunde en del bli väl starka,vi brukade kalla dom fågelsångare för farsan brukade blanda till ett par backar till semestern och den gården heter fågelsången,jaja borde väl att gå att hitta nånstans,gjorde egen öl en gång men aldrig mer cobra hette den och makade bäver sålde skiten till en kille som tydligen inte hade några smaklökar alls finns väl forum för hembryggning kolla där..:)
 

klitx

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2007
Ort
sundsvall
Hoj
dt125x
jästen käka ju upp socker och pissa ut alkohol ^^ så nå skillnad på strö och brygg är det inte botten satsen är jästceller som dör och skunker. det är derför man ska låta den vila innan man häller upp den i flasker så man får med så lite jäst smak som möjligt:) kika runt på www.bryggforum.com finns mycke att lära där
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
jästen käka ju upp socker och pissa ut alkohol ^^ så nå skillnad på strö och brygg är det inte botten satsen är jästceller som dör och skunker. det är derför man ska låta den vila innan man häller upp den i flasker så man får med så lite jäst smak som möjligt:) kika runt på www.bryggforum.com finns mycke att lära där


Grejjen just att många föredrar att till ölen just är att använda bryggsocker, då det ska ge renare bryggd (läs: ge mindre restprodukter). :)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2910831 Grejjen just att många föredrar att till ölen just är att använda bryggsocker, då det ska ge renare bryggd (läs: ge mindre restprodukter). :)
plus att den löses upp fortare, har delat upp min sats i två delar, en ren (översta 75%) och en med botten sats (understa utom dom sista 3 cm) den sist nämnda smakar som nån har hält socker i ölen den andra vet jag inte, men jag testa att ha i lite lite jäst i ful ölen, troligen hade min gammla dött av ålder då det sket sig med flaskor.
 

s9d8as0vjk

Guest
att man ska använda bryggsocker är det pjosk eller gör det skilnad?

Det gör skillnad ! Bryggsocker = Druvsocker och det jäse rut renare än vanligt strösocker. Kostar lika mycket som vanligt socker så varför inte använda det som ölsatserna är lämpade för. Jag har nyligen gjort en Muntons Stout och den blev kalasbra efter ett par veckor på flaska. Ska dra igång en laddning Bitter snart också då Stouten är slut vid det här laget.

Det gäller att tappa upp det på flaska vid rätt Oeschle bara. Över- eller underjäser du ölet kan det bli skum smak och konstig skumkrona när du häller upp det.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Det gör skillnad ! Bryggsocker = Druvsocker och det jäse rut renare än vanligt strösocker. Kostar lika mycket som vanligt socker så varför inte använda det som ölsatserna är lämpade för. Jag har nyligen gjort en Muntons Stout och den blev kalasbra efter ett par veckor på flaska. Ska dra igång en laddning Bitter snart också då Stouten är slut vid det här laget.

Det gäller att tappa upp det på flaska vid rätt Oeschle bara. Över- eller underjäser du ölet kan det bli skum smak och konstig skumkrona när du häller upp det.

Låter som du har koll på öl-bryggning! :tummenupp Tänkte höra lite, för hade tänkt att köra upp en egen sats inom en snar framtid!

Det är väl inte lämpat att göra ljus lager i rumstemperatur, right? Utan då får man göra så dära mörk, stout, jäst som jäser på ytan va? :)

Hur blir sedan smaken, om du har lyckats med satsen och ska jämföra med en köpe öl i vanlig klass? :)
 

s9d8as0vjk

Guest
Låter som du har koll på öl-bryggning! :tummenupp Tänkte höra lite, för hade tänkt att köra upp en egen sats inom en snar framtid!

Det är väl inte lämpat att göra ljus lager i rumstemperatur, right? Utan då får man göra så dära mörk, stout, jäst som jäser på ytan va? :)

Hur blir sedan smaken, om du har lyckats med satsen och ska jämföra med en köpe öl i vanlig klass? :)


Är ingen expert ännu tyvärr men man lär sig ju hela tiden. Steget efter ölsats + bryggsocker är att man byter ut sockret mot ex maltextrakt så får man ännu mer ölsmak.

Nä, tror det blir svårt att brygga ljus lager i rumstemp. Om du har stort kylskåp kan det kanske funka att jäsa där. Alternativt om du har en sval eller jordkällare. Har bara gjort ljus lager i ungdomen men då var det sånna där Coopers ölsatser med extra mycket vanligt socker. Smakade faan ... ;)

Stout, Ale, Bitter osv ska funka bra i rumstemp men helst ska det vara lite svalare om man har möjlighet.

Smaken på Stouten blev mycket bra och kan jämföras med köptestouter. Dock så överjäste jag den en aning så skummet blev aningen grovt & försvann lite för fort efter man hällt upp ölen.

Kör hårt !
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag har gjort egen öl en gång i tiden... Tappade det på flaska innan det var riktigt färdigjäst, några veckor sedan exploderade 2 backar öl i bastun. Inte en enda flaska hel. :)
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2911162 Jag har gjort egen öl en gång i tiden... Tappade det på flaska innan det var riktigt färdigjäst, några veckor sedan exploderade 2 backar öl i bastun. Inte en enda flaska hel. :)
hehe, för mycket socker va nog felet :D
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Är ingen expert ännu tyvärr men man lär sig ju hela tiden. Steget efter ölsats + bryggsocker är att man byter ut sockret mot ex maltextrakt så får man ännu mer ölsmak.

Nä, tror det blir svårt att brygga ljus lager i rumstemp. Om du har stort kylskåp kan det kanske funka att jäsa där. Alternativt om du har en sval eller jordkällare. Har bara gjort ljus lager i ungdomen men då var det sånna där Coopers ölsatser med extra mycket vanligt socker. Smakade faan ... ;)

Stout, Ale, Bitter osv ska funka bra i rumstemp men helst ska det vara lite svalare om man har möjlighet.

Smaken på Stouten blev mycket bra och kan jämföras med köptestouter. Dock så överjäste jag den en aning så skummet blev aningen grovt & försvann lite för fort efter man hällt upp ölen.

Kör hårt !


Men om man ska köra sådan stout, ale u name it. Vad är det för sats man kör då? Är det ingen liknande coopers vanliga ölsats?
 

s9d8as0vjk

Guest
Men om man ska köra sådan stout, ale u name it. Vad är det för sats man kör då? Är det ingen liknande coopers vanliga ölsats?

En ölsats brukar innehålla en burk med sirapsliknande maltextrakt & någon form av öljäst. Dock så känns just Coopers lite väl B men kanske har hänt grejer med den på senare tid också. Det var trots allt typ 15 år sedan jag testade en sådan.

Utöver ölsatsen behöver du jäshink med lock, jäsrör (ett sånt som pluppar), bryggrens för att göra rent all utrustning med, kapsylpåsättningsmaskin, kapsyler & flaskor. Om du nu inte ska köra på PET. Funkar faktiskt ganska hyggligt med 50cl PET.

Det här är den jag körde senast:
http://www.pgw.se/shop/produkter.pl...ok%3D%26mall%3Dmall%5Flista%2Ehtml%26sida%3D1
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
En ölsats brukar innehålla en burk med sirapsliknande maltextrakt & någon form av öljäst. Dock så känns just Coopers lite väl B men kanske har hänt grejer med den på senare tid också. Det var trots allt typ 15 år sedan jag testade en sådan.

Utöver ölsatsen behöver du jäshink med lock, jäsrör (ett sånt som pluppar), bryggrens för att göra rent all utrustning med, kapsylpåsättningsmaskin, kapsyler & flaskor. Om du nu inte ska köra på PET. Funkar faktiskt ganska hyggligt med 50cl PET.

Det här är den jag körde senast:
http://www.pgw.se/shop/produkter.pl...ok%3D%26mall%3Dmall%5Flista%2Ehtml%26sida%3D1

Perfekt, då vet man isf vilken extrakt man ska pröva! :)

Jo allt vare jäshink och dess tillbehör har jag... dock till annat! :D
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
min öl vägrar uppvisa alchol :3freak praktiskt om man ska ha det som måltids dryck men ändå drygt..
 

s9d8as0vjk

Guest
min öl vägrar uppvisa alchol :3freak praktiskt om man ska ha det som måltids dryck men ändå drygt..

??? Vad menar du nu ? Har du följt anvisningarna och oechslemätaren visar <6 så har du procent i ölen. Eller är den inte utjäst ordentligt ? Smakar den sött ?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
2924114 ??? Vad menar du nu ? Har du följt anvisningarna och oechslemätaren visar <6 så har du procent i ölen. Eller är den inte utjäst ordentligt ? Smakar den sött ?
Ja jag följde det. minns inte men har för mig den visa 7 för en vecka sen. den smakar inte färdig jäst men den borde varigt klar för ett tag sen :3freak
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Jag kör faktiskt med en grej från tv-shop som heter microbrewery.Det fina med den är att det är jättelätt o sköter sig själv o blir riktigt bra öl med fin kolsyra.Man fyller vatten i "maskinen" till angiven gräns,i med ölsatsen o jästen,blanda o ställ undan i 10 dar.Byt ut jäskorken mot en annan medföljande mannick som man gängar i en kolsyrepatron i.Sen är det bara att trycka i kolsyra efter behag o tappa ur direkt i glaset.Var mycket skeptisk när jag köpte den,men den funkar helbra.Nackdelen är att man alltid har god färsk öl hemma i kylen :tungan .
 

s9d8as0vjk

Guest
Ja jag följde det. minns inte men har för mig den visa 7 för en vecka sen. den smakar inte färdig jäst men den borde varigt klar för ett tag sen :3freak

Om mätaren visar så låga siffror så har du garanterat procent i ölen. Sedan tror jag du haft lite för bråttom med buteljering och lagring om du nu redan har buteljerat & lagrat. När ölen är färdigjäst ska den ju helst lagras minst 2 veckor för att smaka hyfsat men helst ska den ju lagras ännu längre så du får bra kolsyra osv.

Jag tror du har stressat på tok för mycket ... följa anvisningen och ha tålamod är en bra start.

plus att den löses upp fortare, har delat upp min sats i två delar, en ren (översta 75%) och en med botten sats (understa utom dom sista 3 cm) den sist nämnda smakar som nån har hält socker i ölen den andra vet jag inte, men jag testa att ha i lite lite jäst i ful ölen, troligen hade min gammla dött av ålder då det sket sig med flaskor.

Missade nog det här inlägget ... det låter ju onekligen som du inte blandat ölen ordentligt när du satte den för jäsning. Hela ölsatsen ska ju vara lika osöt när du ska buteljera. Annars är ju nåt galet såklart.
 
Last edited:

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
Ni skändar ju ölen för fasen! "Tillsätta kolsyra, tvshop, essenser..."

Gå in på www.humle.se och kolla in grejerna och recepten där! Själv har jag inte hunnit börja än, då bostaden inte riktigt är lämpad till ölbryggning, men vänta bara!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top