överflödande fögge...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
tänk er följande: ni är ute och puttrar runt på er lilla honda nsr av årsmodell 89 och allt är frid och fröjd. plötsligt tar bensinen slut och hojen dör obönhärligen. ni tänker: "äsch, jag slår över till reserven och kör till närmsta mack". bara ett litet problem: så fort ni slår över till reserven början hojen pissa bensin ur överflödsslangen från förgasaren. ni slår om kranen till off och efter många om och men och en bärgningsresa senare står hojen hemma i garaget och allt är, missödet till trots, åter frid och fröjd. när ni ett par dagar senare undersöker felet visar det sig att om hojen startas med kranen i läge off, stängs av och kranen vrids om till reserv så läcker den inte längre. låter man däremot hojen gå tills bensinen i förgasaren (kranen fortfarande i läge off) är slut och kranen vrids om till reserv början eländet läcka igen.

summa sumarum: när bensinstopp inträffar börjar fanskapet gråta dyrbara tårar vilket upphör när man slår bensinkranen om till läge off och startar upp hojen på nytt. vad är det som pågår??:confused:
 

honda78

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Ort
finland/vasa
Hoj
honda
du skall nog kolla nålventilen! det en den som hakar upp sej när bensinen tar slut och när du vrider på reserven börjar det att läcka:tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
du skall nog kolla nålventilen! det en den som hakar upp sej när bensinen tar slut och när du vrider på reserven börjar det att läcka:tummenupp

ok, tack för det! är det ok att köra under tiden eller måste jag låta den stå tills jag fixat nålventilen?
 

honda78

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Ort
finland/vasa
Hoj
honda
det e nog bättre att byta nålventilen med desamma:rolleyes: men om du vill köra så kör men ha full tank så att du inte behöva vrida på reserven
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
det e nog bättre att byta nålventilen med desamma:rolleyes: men om du vill köra så kör men ha full tank så att du inte behöva vrida på reserven

det är ok att vrida över till reserven, problemet är bara att om jag låter den dö till följd av soppatorsk så börjar den läcka. detta åtgärdas dock genom att man stänger kranen, startar den på bensinen som finns i föggen, låter den gå ett tag och stänger av, sen är det fritt fram att vrida vart man vill. tänkte mest om det är skadligt även om man sköter det bra och om man därför måste byta direkt?
 

honda78

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2007
Ort
finland/vasa
Hoj
honda
jo det e jhu klart när bensinen tar slut så sjunker flåtören och när du då lägger på reserven så kommer det bensin till föggen så då hakat upp sej! och när på nytt stänger kran och kör på bensinen i föggen så den blir torr på nytt och med lite (skakningar)så har det lossnat! inte skadligt men iriterande
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
jo det e jhu klart när bensinen tar slut så sjunker flåtören och när du då lägger på reserven så kommer det bensin till föggen så då hakat upp sej! och när på nytt stänger kran och kör på bensinen i föggen så den blir torr på nytt och med lite (skakningar)så har det lossnat! inte skadligt men iriterande

precis. men ok, så länge det inte är skadligt så funkar det ju ett tag till:)
tackar tackar.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det behövs inte mycket skräp i soppan för att det ska fastna i nålventilen
så att den inte stänger ordentligt. Skräpet i soppan lägger sig ju gärna på
botten i tanken så det är ju den sörjan man släpper ner i förgasaren när
man vrider om till reserven. Har du provet med tanksköljning och ett extra
bränslefilter?

P.S.
Har du inte val fel forum? Den här tråden borde väl ligga under "Överflödiga Diskussioner". :)
D.S.

ok, men hur ska jag bli av med skiten som bevisligen redan ligger i föggen?
och angående att tråden ligger i fel forum tycker jag att du resonerar lite konstigt. det var fel på min mc och jag ville veta vilket fel och hur man rättar till det. rättar till ett fel på en mc brukar även kallas att mecka så varför skulle den vara malplacerad när den ligger i meckhörnan?
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
STP injektor cleaner eller STP akut, en flaska i en halv tank kan i vissa fall rensa sådana bekymmer.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
STP injektor cleaner eller STP akut, en flaska i en halv tank kan i vissa fall rensa sådana bekymmer.

på namnet låter det som att det har med insprutarmotorer att göra, funkar det även på förgasare?

Det bästa är ju att skruva ner hela förgasaren och blåsa rent överallt.

Det näst bästa är väl att, om din förgasare ser ut som mina brukar se ut med
ett flottörhus man kan ta bort så att man kommer åt flottören och i bästa fall
nålventilen, ta bort det och göra rent. Soppan kommer väl mer eller mindre
dirket från tanken till nålventilen så det borde väl gå att ta bort bensinslangen
från tanken och blåsa ur det mesta. Gärna med nålventilen borttagen. Fast
nålventiler brukar vara pilliga att få bort och tillbaka, men desto lättare att tappa
bort.

Det näst näst bästa är väl att öppna den dränering som brukar finnas i botten
på flottörhuset och skölja och blåsa bort skräpet på samma sätt.

Så fort du får nytt skräp i bensinen så får du nog samma problem igen så se till att
tanken är ren. Har du kollat om du har någon rost i tanken?



Grunden för mitt resonemang var ett försök att lätta upp eländet med en liten
ordlek som kanske inte blev så tydlig. Nämligen att en tråd om en "överflödande fögge..."
borde ligga under "Överflödiga Diskussioner".
Hajaru? :7peta Kul va? :lol

ok, tack för det. nu gäller det bara att ta sig tid någon dag...
vad rolig du var nu då:rofl:fatta!:tungan
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top