överhet TDR

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
Min tdr har på senaste tiden efter att jag bytt kolv börjat gå RIKTIGT varm. efter 20 min vanlig körning så är tempmätaren nästintill uppe på rött. Först trodde jag det var luftfickor i kylaren, men efter att ha fyllt på ca 5 ggr med motor i arbetstemp så borde det ju inte vara det. När jag fyllt på fullt i kylaren så rinner det jämt ut ur expansionkärlets avrinningsrör igen, trycket blir antagligen för högt. Jag har idag även testat att ta bort tempgivarn(som ser till att motorn blir varm när det är kallt ute) då jag funderade på om den kanske inte öppnade helt. men samma visa om igen, motorn går varm och jag blir toooookig:huvet

1.Kan det vara så att jag satt packningen vid cylinderfoten uppochner, motorn ska tydligen inte kylas bra då :confused:
2.Finns det nått annat jag kan kolla?

// En otroligt förvirrad Niklas L :3freak

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
Låter konstigt, det enda jag kan komma på som skulle kunne strula är väl kanske termostaten.. Du har inte glömt att koppla in den eller något sånt?

Edit: Nej, det hade du visst redan tänkt på.. Då vet jag inte. Toppackningen kan läcka, då blir temperaturen hög och den trycker ur sig vatten. Det gjorde iaf min.

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
Probotector skrev:
2232070 Testat att byta kylarvattnet helt? kanske skulle vara något :)

just precis det jag gjort, aldrig att jag kör på det som redan var i :3freak

nu har jag även kollat packningen vid cylinderfoten och den sitter som den ska.. jag blir galen :huvet

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
NiklasL skrev:
2232358 just precis det jag gjort, aldrig att jag kör på det som redan var i :3freak

nu har jag även kollat packningen vid cylinderfoten och den sitter som den ska.. jag blir galen :huvet

Hmmm undra vad det kan vara då, vet inte om det hjälper men har du bytt växellådsolja rätt nyligen?

Filurb

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Yamaha TDR 125 -97
Om du satt packningen vid cylinderfoten fel så kan den kanske blockera nån kylkanal kanske.. Det är det enda jag kan komma på!:p

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
Filurb skrev:
2480540 Om du satt packningen vid cylinderfoten fel så kan den kanske blockera nån kylkanal kanske.. Det är det enda jag kan komma på!:p

det var länge sen nu du :D nu äre kolven det är hål i:rolleyes:

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
bmw f650 gs -04
hehe de är typ hål i min kolv med nu =) men de hindrar mig inte å köra haha =D lite dålig komp bara!

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
bmw f650 gs -04
NiklasL skrev:
2488373 min startar inte ens, då hålet är 1*1 cm:näsblod

1x1cm.. smeta i lite tapetklister bara så skaru se att den funkar igen..

Slet av cylindern igår kväll, cylindern har klarat sig å kolven har ett antal repor, men den får duga, kolvringarna som får bytas å som tur är har jag redan ett par i "förebyggande syfte" å de stämmer ju =) Får se om jag får ihop den idag igen, känns förjävligt å behöva åka buss till skolan :'(

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
Rstu skrev:
2491162 1x1cm.. smeta i lite tapetklister bara så skaru se att den funkar igen..

Slet av cylindern igår kväll, cylindern har klarat sig å kolven har ett antal repor, men den får duga, kolvringarna som får bytas å som tur är har jag redan ett par i "förebyggande syfte" å de stämmer ju =) Får se om jag får ihop den idag igen, känns förjävligt å behöva åka buss till skolan :'(

haha ja det gör nog susen:hihi

jag har ju iaf dt'n kvar, den kan man leka lite med också:yoparty

det blir till att smälla i en kolv och sälja pärlan:)

Rstu

ej Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
bmw f650 gs -04
Jahapp.. Nu har jag satt ihop allt igen och ute och kör. Men skramlar lite gör den :'( Och bara för att retas så slutar den skramla mellan 4000-4400varv.. Jag misstänker att den gör det för att den vill att man ska känna medlidande att den inte fick sig en ny kolv och ge den även en sådan så att den inte skramlar över huvudtaget. Men jag tror att den får vänta med det till i vinter för nu vill jag faktist köra den tid som finns kvar utan snö :) Inte skruva. Hoppas att Yamahaguden förlåter mig. /Martin

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
Rstu skrev:
2499832 Jahapp.. Nu har jag satt ihop allt igen och ute och kör. Men skramlar lite gör den :'( Och bara för att retas så slutar den skramla mellan 4000-4400varv.. Jag misstänker att den gör det för att den vill att man ska känna medlidande att den inte fick sig en ny kolv och ge den även en sådan så att den inte skramlar över huvudtaget. Men jag tror att den får vänta med det till i vinter för nu vill jag faktist köra den tid som finns kvar utan snö :) Inte skruva. Hoppas att Yamahaguden förlåter mig. /Martin

min fungerar prima nu :) ny kolv etc. ska väl köra lite med han så han blir lite mer än precis inkörd. sen säljer jag den.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Rstu skrev:
2499832 Jahapp.. Nu har jag satt ihop allt igen och ute och kör. Men skramlar lite gör den :'( Och bara för att retas så slutar den skramla mellan 4000-4400varv.. Jag misstänker att den gör det för att den vill att man ska känna medlidande att den inte fick sig en ny kolv och ge den även en sådan så att den inte skramlar över huvudtaget. Men jag tror att den får vänta med det till i vinter för nu vill jag faktist köra den tid som finns kvar utan snö :) Inte skruva. Hoppas att Yamahaguden förlåter mig. /Martin
finns ingen yamahagud. skramlaha är djävulens påfund.

topic är ju vilseledande jag trode någon hade tagit en annan hoj och kallat tdr.. ända sättet att få den het utan eld..

Last edited:

DaWoos

Medlem
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
GSXR 750 -09
Kan det inte ha bildats luft fickor i vatten kyl systemet som gör att det inte går runt? Testa att lufta o se till att den kyler rätt!

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
DaWoos skrev:
2500192 Kan det inte ha bildats luft fickor i vatten kyl systemet som gör att det inte går runt? Testa att lufta o se till att den kyler rätt!

topplockspackningen var inte helt tät.

PS, det problemet var för snart ett halvår sen ;)

Nu ska den snart säljas.

prulle skrev:
2500145 finns ingen yamahagud. skramlaha är djävulens påfund.

topic är ju vilseledande jag trode någon hade tagit en annan hoj och kallat tdr.. ända sättet att få den het utan eld..

äsh, jag kommer tjäna så mkt mer på den än vad du gör på dina skurna köp ;)

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...