överhettad nsr..

joonnaas

nsr..
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Rinaldi kittad Yamaha 450, Canon eos 350D, Honda crf50 -05(fast50s pimpad)
tja..

har problem med att min nsr blir överhettad. va ute o teståkte lite idag efter renovering och bara efter 2-3 minuter står tempmätaren på rött..

jag har tillräckligt med vatten, inte stopp nånstans i kylsystemet. impellern fungerar utmärkt. sitter ingen termostat i så den kan ju inte ha gått sönder..

nån som vet vad de kan va för fel? :confused:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
joonnaas skrev:
tja..

har problem med att min nsr blir överhettad. va ute o teståkte lite idag efter renovering och bara efter 2-3 minuter står tempmätaren på rött..

jag har tillräckligt med vatten, inte stopp nånstans i kylsystemet. impellern fungerar utmärkt. sitter ingen termostat i så den kan ju inte ha gått sönder..

Hade du termostat förut? Vissa (fååååå) hojar funkar det inte utan termostat

Är du säker på att vätskan cirkulerar?

Kolla stiftets färg

MC Doktorn

Guest
joonnaas skrev:
tja..

Vattenpumpen? topplockspackningen=avgaser i kylvattnet? Dålit med kylvatten?

joonnaas

nsr..
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Anton_Ljunghusen skrev:
Hade du termostat förut? Vissa (fååååå) hojar funkar det inte utan termostat

Är du säker på att vätskan cirkulerar?

Kolla stiftets färg

nej jag hade inte termostat innan.. då gick det hur bra som helst..

ja den borde circulera om det inte är stopp nånstans och impellern funkar o så.. eller?

joonnaas

nsr..
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
2ono skrev:
Vattenpumpen? topplockspackningen=avgaser i kylvattnet? Dålit med kylvatten?

har bytt toplockspackning och så nu i vinter så de borde inte va det.

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Ganska vanligt fel faktiskt, kolla de båda kylarlocken om de är täta, jag tätade mitt lock på expansionsbehållren (namn?)..

Brorsans hoj kokade också, då var det locket på kylet som läckte.

Kolla detta & Lycka till! :tummenupp

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
ta loss locket på kylaren när den är igång så lär du se om vattnet rör på sig..

da-geez

Medlem
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
2004 GSXR 1000
Ta bort termostaten..! Om den går upp på rött utan den kan du ju börja riva motorn. Skulle tippa på att det är nått skit med din termostat..!

da-geez

Medlem
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
2004 GSXR 1000
Ooopss.. Fattade alltihop som om han hade kört utan innan..

Well well... Lycka till

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
det kan ställa sig luft under tanken där det andra "kylar locket" finns (förbannat dum lösning!) eftersom det är den högsta punkten. Står där luft blir det skit utav det!

Annars låter det som att du satt packningen fel så att den inte cirkulerar vattnet...

edit: du säger att den är uppe på det röda efter 2min!?! Oavsett om du har kylning eller inte så blir hojen INTE så varm så fort. Speciellt inte när det är så kallt ute!!! Låter som det är fel på givaren/mätaren. Ta och kolla manuellt hur varm motern verkligen är först...

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Jag kan sätta en näve rostiga muttrar på att det är läkage nånstans i kylsystemet, mest troligt är topplockspackningen. Jag lyckade bränna 1/månad när jag ägde NSR. jag vet fler som har haft problem med just topplockspackningen. Dra åt ALLA slangklämmor till kylsystemet så det verkligen inte läcker. Annars så rekomenderar jag att du byter topplockspackningen igen och passa även på att kolla så toppen är plan. Rengör anläggninsytorna i toppen och ovansidan av cylindern. Sedan är det otroligt viktigt att du drar muttrarna i ett kors och med rätt moment. drar du tex i en cirkel så är det risk för att du drar toppen skev eller att det inte tätar ordentligt. Börja med att dra åt försiktigt och gå uppåt.

När min topplockspackning hade gått så såg man hur tempmätaren började stressa mot rött så fort man belastade minsta lilla. En annan gång när jag hade samma symptom så visade det sig att jag missat att dra åt slangen som går in på termostathuset ordentligt så det läckte ut pyttelite och då sprang tempen upp fort som fään.

En annan grej som du måste göra; fyll fullt med kylarvatten, klämm på slangarna så du kan få i lite till. starta sedan hojen så systemet får pumpas runt så kan du fylla i lite mer kylarvätska. Annars så står vattnet still och gör ingen nytta.

Last edited:

SolitudE

R.I.P Brorsan!
Gick med
23 May 2003
Hoj
NSR:en såld! Nu hojlös!
Varför detta?

Hände nästan samma sak för mig igår,

Körde över 1 mil innan jag såg att temperaturen började gå lite högt.
Efter en halv mil till stog den på rött.

Men det konstiga är att inte kylaren var mer än ljummen. :va

Plockade isär hojen igår kväll men såg inga läckor där fram, det var där bak vid expansionskärlet som hojen hade tryckt ut vatten... Varför? Kan någon duktig berätta vad detta kan bero på?

Ska ta bort termostaten och hälla i ny kälvätska senare. Vad mer borde jag testa? Byta toppackning?

/SolitudE

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
SolitudE skrev:
Varför detta?

Hände nästan samma sak för mig igår,

Körde över 1 mil innan jag såg att temperaturen började gå lite högt.
Efter en halv mil till stog den på rött.

Men det konstiga är att inte kylaren var mer än ljummen. :va

Plockade isär hojen igår kväll men såg inga läckor där fram, det var där bak vid expansionskärlet som hojen hade tryckt ut vatten... Varför? Kan någon duktig berätta vad detta kan bero på?

Ska ta bort termostaten och hälla i ny kälvätska senare. Vad mer borde jag testa? Byta toppackning?

/SolitudE
om det läckt ut vid expansionskärlet så tyder det på att vattnet blitt FÖR varmt ..

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
NSR:en har ett riktigt dåligt konstruerat kyl-system!!

Som jag sagt innan: så fort det bildas lite luft i kylsystemet går det inte ut till expansionskammaren, utan det ställer sig i locket UNDER TANKEN! Detta gör att topplockspackningen går direkt, samt att den trycker ut vatten från expansionssystemet på "bakändan".

Så för att få dem att hålla måste man alltid se till att det är fyllt upp till kylarlocket under tanken.
När det gått galet, får man byta topplockspackning (och troligtvis plana toppen), och sedan åter se till att det alltid är fyllt upp under tanken!

Lycka till!

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Min NSR går med lite varm... Börjar dock bli bättre, har fyllt på vatten några gånger.... Borde man byta topplockapackning...?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
NSR_Martin skrev:
Min NSR går med lite varm... Börjar dock bli bättre, har fyllt på vatten några gånger.... Borde man byta topplockapackning...?

Surfa förbi en verkstad och be dom ta ett co-prov i expansionskärlet så får du direkt reda på om det är toppackningen.. onödigt att punga ut 400 spänn eller vad den går på om det inte är nödvändigt

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept