en frisk motor ska inte ta vatten! Gör den det är något fel. Är något fel på mc'n bör man fixa det innan det blir ett stort fel... enkel men tråkig logik...NSR_Martin skrev:Min NSR går med lite varm... Börjar dock bli bättre, har fyllt på vatten några gånger.... Borde man byta topplockapackning...?
Låter inte bra, nu verkar det dock inte som den tar vatten, va nog bara lite luft i systemet i början... Men det känns som den går varmare än den gjorde i höstas, kan det bero på att det är högre friktion i nya kolven o cylindern eller är det nått annat...?RacerX skrev:en frisk motor ska inte ta vatten! Gör den det är något fel. Är något fel på mc'n bör man fixa det innan det blir ett stort fel... enkel men tråkig logik...
Men att den tar vatten kan även bero på att kyl-systemet läcker någon stans, t.ex. i vattenpumpen. Men eftersom du har just en NSR (förvisso nyare än de som jag har erfarenhet ifrån) gör att det är rätt troligt att det är topplocks-packningen, tyvärr.
Luft i kylsystemet kan komma av att toppen inte sluter 100% tätt, eller när motorn går riktigt varmt så kommer luft att koka ur kylarvätskan. I vanliga motorer går det ut/ur i expansionskärlet. Men på NSR kan det ställa sig i en ficka under tanken. Detta gör att motorn inte får tillräcklig kylning.
Och går toppen varm en gång kommer den att bli ojämn vilket leder till att packningen måste bytas och toppen planas (om det inte går så långt att motorn skär). Går man inte detta kommer det ställa sig mer luft => kass topp => tillslut skär motorn!
(det är pga detta konstruktionsfel som honda säljer jätte billiga cylinderkitt till just NSR...)
Jag fick lära mig detta den "hårda" vägen, hoppas ni slipper det!
NSR_Martin skrev:Låter inte bra, nu verkar det dock inte som den tar vatten, va nog bara lite luft i systemet i början... Men det känns som den går varmare än den gjorde i höstas, kan det bero på att det är högre friktion i nya kolven o cylindern eller är det nått annat...?
NSR_Martin skrev:Låter inte bra, nu verkar det dock inte som den tar vatten, va nog bara lite luft i systemet i början... Men det känns som den går varmare än den gjorde i höstas, kan det bero på att det är högre friktion i nya kolven o cylindern eller är det nått annat...?
CayLe skrev:Jag kan sätta en näve rostiga muttrar på att det är läkage nånstans i kylsystemet, mest troligt är topplockspackningen. Jag lyckade bränna 1/månad när jag ägde NSR. jag vet fler som har haft problem med just topplockspackningen. Dra åt ALLA slangklämmor till kylsystemet så det verkligen inte läcker. Annars så rekomenderar jag att du byter topplockspackningen igen och passa även på att kolla så toppen är plan. Rengör anläggninsytorna i toppen och ovansidan av cylindern. Sedan är det otroligt viktigt att du drar muttrarna i ett kors och med rätt moment. drar du tex i en cirkel så är det risk för att du drar toppen skev eller att det inte tätar ordentligt. Börja med att dra åt försiktigt och gå uppåt.
När min topplockspackning hade gått så såg man hur tempmätaren började stressa mot rött så fort man belastade minsta lilla. En annan gång när jag hade samma symptom så visade det sig att jag missat att dra åt slangen som går in på termostathuset ordentligt så det läckte ut pyttelite och då sprang tempen upp fort som fään.
En annan grej som du måste göra; fyll fullt med kylarvatten, klämm på slangarna så du kan få i lite till. starta sedan hojen så systemet får pumpas runt så kan du fylla i lite mer kylarvätska. Annars så står vattnet still och gör ingen nytta.
ja du kan ju prova att tömma den på vatten och sen blåsa i ena änden och se om det är stopp eller dåligt flöde. är de det så e ju problemet löst.
Säg det till honom för 5 år sedan
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
|
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
|
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |