överhettad nsr..

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Lyft upp framhjulet en meter eller så. SÅ du är riktigt säker på att all luft kommer upp till kylaren.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
NSR_Martin skrev:
Min NSR går med lite varm... Börjar dock bli bättre, har fyllt på vatten några gånger.... Borde man byta topplockapackning...?
en frisk motor ska inte ta vatten! Gör den det är något fel. Är något fel på mc'n bör man fixa det innan det blir ett stort fel... enkel men tråkig logik...

Men att den tar vatten kan även bero på att kyl-systemet läcker någon stans, t.ex. i vattenpumpen. Men eftersom du har just en NSR (förvisso nyare än de som jag har erfarenhet ifrån) gör att det är rätt troligt att det är topplocks-packningen, tyvärr.

Luft i kylsystemet kan komma av att toppen inte sluter 100% tätt, eller när motorn går riktigt varmt så kommer luft att koka ur kylarvätskan. I vanliga motorer går det ut/ur i expansionskärlet. Men på NSR kan det ställa sig i en ficka under tanken. Detta gör att motorn inte får tillräcklig kylning.

Och går toppen varm en gång kommer den att bli ojämn vilket leder till att packningen måste bytas och toppen planas (om det inte går så långt att motorn skär). Går man inte detta kommer det ställa sig mer luft => kass topp => tillslut skär motorn!

(det är pga detta konstruktionsfel som honda säljer jätte billiga cylinderkitt till just NSR...)

Jag fick lära mig detta den "hårda" vägen, hoppas ni slipper det! :tummenupp
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
RacerX skrev:
en frisk motor ska inte ta vatten! Gör den det är något fel. Är något fel på mc'n bör man fixa det innan det blir ett stort fel... enkel men tråkig logik...

Men att den tar vatten kan även bero på att kyl-systemet läcker någon stans, t.ex. i vattenpumpen. Men eftersom du har just en NSR (förvisso nyare än de som jag har erfarenhet ifrån) gör att det är rätt troligt att det är topplocks-packningen, tyvärr.

Luft i kylsystemet kan komma av att toppen inte sluter 100% tätt, eller när motorn går riktigt varmt så kommer luft att koka ur kylarvätskan. I vanliga motorer går det ut/ur i expansionskärlet. Men på NSR kan det ställa sig i en ficka under tanken. Detta gör att motorn inte får tillräcklig kylning.

Och går toppen varm en gång kommer den att bli ojämn vilket leder till att packningen måste bytas och toppen planas (om det inte går så långt att motorn skär). Går man inte detta kommer det ställa sig mer luft => kass topp => tillslut skär motorn!

(det är pga detta konstruktionsfel som honda säljer jätte billiga cylinderkitt till just NSR...)

Jag fick lära mig detta den "hårda" vägen, hoppas ni slipper det! :tummenupp
Låter inte bra, nu verkar det dock inte som den tar vatten, va nog bara lite luft i systemet i början... Men det känns som den går varmare än den gjorde i höstas, kan det bero på att det är högre friktion i nya kolven o cylindern eller är det nått annat...?
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
NSR_Martin skrev:
Låter inte bra, nu verkar det dock inte som den tar vatten, va nog bara lite luft i systemet i början... Men det känns som den går varmare än den gjorde i höstas, kan det bero på att det är högre friktion i nya kolven o cylindern eller är det nått annat...?


Nej, den ska fortfarande ligga på samma temp.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
NSR_Martin skrev:
Låter inte bra, nu verkar det dock inte som den tar vatten, va nog bara lite luft i systemet i början... Men det känns som den går varmare än den gjorde i höstas, kan det bero på att det är högre friktion i nya kolven o cylindern eller är det nått annat...?

Min går på precis samma temperatur som innan mitt kolvbyte, Bytade du topplockspackningen när du bytade kolv?
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
CayLe skrev:
Jag kan sätta en näve rostiga muttrar på att det är läkage nånstans i kylsystemet, mest troligt är topplockspackningen. Jag lyckade bränna 1/månad när jag ägde NSR. jag vet fler som har haft problem med just topplockspackningen. Dra åt ALLA slangklämmor till kylsystemet så det verkligen inte läcker. Annars så rekomenderar jag att du byter topplockspackningen igen och passa även på att kolla så toppen är plan. Rengör anläggninsytorna i toppen och ovansidan av cylindern. Sedan är det otroligt viktigt att du drar muttrarna i ett kors och med rätt moment. drar du tex i en cirkel så är det risk för att du drar toppen skev eller att det inte tätar ordentligt. Börja med att dra åt försiktigt och gå uppåt.

När min topplockspackning hade gått så såg man hur tempmätaren började stressa mot rött så fort man belastade minsta lilla. En annan gång när jag hade samma symptom så visade det sig att jag missat att dra åt slangen som går in på termostathuset ordentligt så det läckte ut pyttelite och då sprang tempen upp fort som fään.

En annan grej som du måste göra; fyll fullt med kylarvatten, klämm på slangarna så du kan få i lite till. starta sedan hojen så systemet får pumpas runt så kan du fylla i lite mer kylarvätska. Annars så står vattnet still och gör ingen nytta.

Vippa även hojen åt sidorna, jag kan sätta en pinal på att du har luft nånstans så att vattnet står stilla.
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
det är lite konstigt att ni har högre temp i motorn nu... det är ju knappt plus-grader ute? :va
Så här års får man normalt försöka sätta för kylare mm för att de ska komma upp i temp alls...
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Padde: Ja, självklart BYTTE jag topplockspacning ;)

Gjorde en liten "undersökning" innan... Kylarn blir varm, öppnade locket och visst, vattnet strömmar på fint där...

Dock en sak jag funderar på... Hade varit ute o kört, kom hem, stängde av den, gick in o hämta ett verktyg, tog bort sadlen o öppnade tanken, när jag då vred av locket så pös det inte ett dugg, borde dete inte iaf komma ett litet pys?....
 

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
ja du kan ju prova att tömma den på vatten och sen blåsa i ena änden och se om det är stopp eller dåligt flöde. är de det så e ju problemet löst.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top