överladda 2taktare

RazZ!

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2007
Ort
Fagersta
Hoj
kinamoto
Tjena... Mitt största intresse har under många år, ( mja,,har bara levt knappt 18 år men ändå)... har varit motorer, och framför allt att förbättra/utveckla förbränningsmotorer, oavsett storlek.

Känslan av att sätta sig på tex, en moppe med orginal 2-4hk, som man själv har fått upp till 18-20hk slår det mesta (om man frågar mej). detta gäller alla slags motorer, stora som små...

Detta leder självklart till många sömnlösa nätter, då man funderar över hur man skulle kunna utveckla/förbättra saker o ting i olika slags motorer:tungan

varv-villiga motorer har jag alltid haft en särskilld kärlek till (säger jag som har en volvo 740 på gården, fast kan ju alltid trösta mej med att även den är under construction:arsele )

Nog med onödigt snack... Hur som hellst, pga. att jag gillar motorer som går att varva så har 2-taktare alltid varit intressanta maskiner, jag gillar den enkla konstruktionen och den enorma liter-effekten man kan få ut ur dessa maskiner.. Jag är ganska insatt i just 2-takts motorer, Men mitt ständiga behov av att förbättra,, har ledigt mej till tankar om turboladdade/överladdade 2-taktare...

Visst finns det dom som har fått det att fungera med avstämda expanssionskammare osv. men sen hur bra det fungerar är en annan sak...

Det största problemet med att överladda en 2-taktare är ju att man blåser ut allt genom avgasporten... Så till min fråga, Varför kan man inte konstruera en 2-taktare med avgasventil som skulle hålla kvar luft/bränsleblandningen i cylindern? ungefär som en 4taktare? Jag har tidigare fått idiotiska svar som "nääää, det skulle väga multum med en avgasventil driven av tex. en kamaxel eller liknande" men dessa svar köper jag inte...
För dom här 2-5kg extra som en avgasventil och kamaxel, eller annan lösning på öppning/stängning av ventilen skulle väga... Vad är det mot 1bar laddtryck i en redan "vass" 2-taktare?

Misstänker att jag inte är den första som funderat på detta, men kan någon förklara för mig vad problemet med detta skulle vara? varför det inte skulle gå att genomföra?

Mvh. RazZ
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
En ventil på avgassidan skulle ställa till mycket problem, först och främst skulle det fucka upp pipavstämningen om inte tryckvågen kan gå tillbaka in genom avgasporten och det skulle förmodligen också ge en ökad avgastemp med smälta kolvar som följd.

Nu är jag ingen expert på tvåtakt direkt men det går överladda tvåtaktare till en viss gräns med både turbo och kompressor, knepet är att behålla tryckskillnaden över cylindern konstant för att det ska funka. Har du 0.5bar laddtryck i insuget måste trycket i pipan hålla sig på en viss nivå för att motorn ska fungera, ju högre laddtryck desto högre piptryck alltså och du vet ju vad som händer om man kör en tvåtaktare med för tight stinger på pipan...:näsblod

Här är en länk till en tråd på Sävarturbo´s forum där jag frågar lite om detta, mycket info i den tråden.:tummenupp

Turbomata en tvåtaktare?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top