övningkörnings "skylt"

ebbaklasa

ska man skriva nått här?
Gick med
2 Apr 2004
Ort
hässleholm
Hoj
Yamaha R1-99 och en minicross 110cc
yo :yoparty
vad ska man ha för nån övningkörning anordning när man övningkör mc?
klistra en sån på ryggen som man sätter på bilar ? :kocko
vad ska man ha o var hittar man dom ?
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
jag har letat efter västar som man har, men dom säljs inte :va. Jag klippte sönder en t-shirt till väst och klistrade på en övningskörning skylt, som man igentligen sätter fast på rutan i bilen. Finns på dom flesta mackarna

/David
 

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Råttárd
En övningskörningskylt till bil duger fint och de finns på de flesta mackarna.
 

Proskin

#60
Gick med
21 Aug 2003
Ort
# 0371
Hoj
R1 - Rmz450
Själv så tog jag en bil-övningsköringsskylt och gjorde hål i sidan och körde i ett skärp... Funkade skit bra och va mycket billigare än 50:- + frakt för den delalen under skylten...

Annars så skit i att ha något övningskörnings märke och bara ha ett skärp runt magen... sen man man ju alltid säga att den blåste av på motorvägen eller något om man blir stoppad...

//Score
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
Score skrev:
Själv så tog jag en bil-övningsköringsskylt och gjorde hål i sidan och körde i ett skärp... Funkade skit bra och va mycket billigare än 50:- + frakt för den delalen under skylten...

Annars så skit i att ha något övningskörnings märke och bara ha ett skärp runt magen... sen man man ju alltid säga att den blåste av på motorvägen eller något om man blir stoppad...

//Score


Haha :tummenupp smart, men din idé med skärp igenom verkade ju rätt okej, men alltså tycker det är himmla konstigt att det ska vara så himmla krångligt för dom som vill övningsköra privat! Den där lilla gröna skylten på mcnytt är den ens godkännd? Tycker jag absolut att den borde vara, pga att det är ju mycket smartare än hålla på ha en bilskylt på ryggen? :kocko
 

Coola Ola

Guest
Jag ringde o kollade med vägverket när jag övningskörde o de sa att det enda som spelade roll var att skylten syntes tydligt. De sa att en för bil dög bra. Den lilla från mcnytt är jag åtminstone lite tveksam till, den kan ju knappast synas om man är mer än 2-3 meter bort.
 

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Ort
sollefteå
Hoj
En blå nia
tycker att det är konstigt att det inte finns nån riktig skylt för den som övningskör mc... :gnissla men de tkan ju bli lite knivigt från mc till mc, alltså att passa på olika kåpor...man tycker ju att om polisen skulle se den lilla skylten skulle dom tänka, aha smart eller nått, men kanske att den är rätt liten också...men aja knepigt som sagt
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Kan man inte bra skriva ut en från internet eller liknande, plasta in den o fixa fast den på nåt vis?
Förresten, den röda reflexen bak som sitter på min CRM, måste den synas?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Zayn skrev:
Kan man inte bra skriva ut en från internet eller liknande, plasta in den o fixa fast den på nåt vis?
Förresten, den röda reflexen bak som sitter på min CRM, måste den synas?

Farsan fotade en övningskörningsskylt dom hade på OK med digitalkameran. Sedan redigerades bilden lite så att det inte syns att den var inplastad, printade och efter det laminerade han den. På XT:n klämmer vi in den bakom regplåten i nederkant, i glipan mellan baklyse och "ankstjärt" i överkant och fäster i blinkersarnas "armar" med buntband. Den håller men jag har ingen aning om vilken form den antar i motorvägsfart :-D

Har ingen bra bild men:
 

Bifogat

  • ovningsskylt.jpg
    ovningsskylt.jpg
    62.2 KB · Visningar: 106

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Micke O skrev:
Farsan fotade en övningskörningsskylt dom hade på OK med digitalkameran. Sedan redigerades bilden lite så att det inte syns att den var inplastad, printade och efter det laminerade han den.

Får prova med att göra nåt liknande, funderade på att sätta fast den med häftkuddar över reflexen men vet inte om det är helt tillåtet.
 

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Ort
Norrort
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Jag såg i sommras en övningshoj från någon körskola i sthlm med den röda skylten som hade samma storlek och placering som den på mcnytt.com.
Borde mao. vara tillåtet att andvända den. Att sedan fästa den med fästkuddar som antyds på sidan verkar ju vara en aning dålig idè om man ska köra "lite" motorväg.Sitter den kvar :confused: ???Hade själv en vanlig "bil"skylt som jag fäste på topboxen med silvertape.=Billigt!!sen kan man ju slänga den i maj brasan under högtidliga former när kortet är taget.
 

myztify

Honda hela dagen, Hynda hela natten.....
Gick med
21 Jan 2004
Ort
Taberg
Hoj
Gul
:angel



Jag har haft despyter med polisen i Jönköping, efter lite snack kom det en polis med följande måttangivelse:


Den skall vara 350mm X 170mm då blir texten
ÖVNINGS-
KÖR

Annars gäller måttet 470mm X 100mm med texten
ÖVNINGSKÖR

Fick lite papper av dem med ritningar och att det ska vara en grön skylt med vit text samt att stolptexten inte fick vara mindre än 8mm.


Förövrigt kör jag med skylten från MCNYTT, skulle länsman säga nått så sitter ja och sjunger i hjälmen (övnings kör)
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Jag köpte en skylt från STR här i sthlm, de tillverkar en specialgjord grön lika stor som de som sitter på bilar med en fastnitad spännrem som man spänner runt magen. Den är kraftigare än vanliga "bilskyltar" och vi har använt den i tre år nu (halva familjen håller på att ta mc-kort) och den håller lika bra än!

Har dock aldrig sett nån ha en likadan så den verkar vara ovanlig...
 

Banshee

Nu med körkort!
Gick med
5 Aug 2003
Ort
JKPG
Hoj
Yamaha TT600R -98
Kör med ett "spännband" (funkar bättre än bälte som jag hade innan då bandet går att justera steglöst).
Stansade ut 2 hål på varje sida i skylten (såndär magnetskylt för bil) och skar upp en skåra imellan. Trädde sedan bandet igenom. funkar prima! :tummenupp
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag har en Honda-midjeväska som har en "övningskör" skylt fastsydd på "bakdelen", funkade kalas på tiden det begav sig.

Skicka mig 100.- i ett kuvert så får du köpa den av mig. :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top