övningsköra med handledare på rygg?

helmert

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
nej
Tja
jo det är ju så att jag har 2 handledare.. den ena med hoj och den andra utan... nu är det så att den utan hoj kan jag köra med ofta men inte han med hoj... går det bra att köra med handledaren bak på hojen? jag vet att det är tillåtet.. men är det att rekomendera? känns det mycket annorlunda? jag tänkte att garagesvängning, serpentinbanan och inbromsningar behöver man endast en hoj för.. man behöver väl inte ha nån som åker hoj bredvid när man svänger runt serpentinbana?

det är trafikkörningen jag är fundersam över...

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
helmert skrev:
Tja
jo det är ju så att jag har 2 handledare.. den ena med hoj och den andra utan... nu är det så att den utan hoj kan jag köra med ofta men inte han med hoj... går det bra att köra med handledaren bak på hojen? jag vet att det är tillåtet.. men är det att rekomendera? känns det mycket annorlunda? jag tänkte att garagesvängning, serpentinbanan och inbromsningar behöver man endast en hoj för.. man behöver väl inte ha nån som åker hoj bredvid när man svänger runt serpentinbana?

det är trafikkörningen jag är fundersam över...
Min trafikskolelärare åkte alltid bakpå, eftersom det gav honom en mycket bättre känsla av hur eleven hanterade hojen. Det finns ju dock ett visst riskmoment att sitta bakpå en rookie men han tog den risken :).

Är handledaren följsam så ser jag inga problem, snarare endast fördelar. Han kan på ett mycket bättre sätt se vilka hanteringsfel du gör och hjälpa dig att fila bort dom. Det kan ju vara lite jobbigt med skjuts vid kraftiga inbromsningar och så, men i normal körning är det ju ok.

På manöverbanan (bromsning, serpentinen, garagevändningen) så är det ju en klar fördel om handledaren stiger av och iaktar dig istället :).

toca1

NinjaClubSweden
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-12R SÅLD
Re: Re: övningsköra med handledare på rygg?

sgtpepper skrev:

På manöverbanan (bromsning, serpentinen, garagevändningen) så är det ju en klar fördel om handledaren stiger av och iaktar dig istället :).

:D :D :D

helmert

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
nej
hehe.. min handledare sa att det inte var så bra eftersom det känns så annorlunda att köra med en på ryggen... jag börjar ana att han är rädd att jag ska köra ihjäl honom :D
kan iofs vara för att jag tidigare funderade på att köra med en 25kw.. detta är nu inte aktuellt utan det blir antagligen en gsx-r 750 eller en kawa zxr 750 som blir min övnings/första hoj =) lite ångest inför garagesvängningen men det ska lösa sig om jag så får bo på en parkeringsplats..

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
helmert skrev:
hehe.. min handledare sa att det inte var så bra eftersom det känns så annorlunda att köra med en på ryggen... jag börjar ana att han är rädd att jag ska köra ihjäl honom :D
kan iofs vara för att jag tidigare funderade på att köra med en 25kw.. detta är nu inte aktuellt utan det blir antagligen en gsx-r 750 eller en kawa zxr 750 som blir min övnings/första hoj =) lite ångest inför garagesvängningen men det ska lösa sig om jag så får bo på en parkeringsplats..
Ja, viss skillnad kan det ju bli, men kör du som sagt på en hyffsat motorstark hoj så är ju inte skillnaden så där jättestor i normal trafikkörning.

Jag tror istället på det där att han är rädd ;) :D.

Jag kom på en annan bra grej med att ha handledaren där bak, man behöver ingen radio för att kommunicera, det räcker med att handledaren skriker.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...