övningsköra med mig?

Clara

you get no glory if you've got no balls
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
CorbenDallas skrev:
Har du inte kommit längre än så, så kan du nog glömma kortet i år om du inte gör en jäkla insats nu.
Om du inte vågar vurpa med din hoj så har du skaffat fel hoj att börja med... =)

he, jag skaffade den billigaste typ. men jag älskar den iallafall. men jag har kommit fram till att det inte är dyrare att lägga den här och få byta typ backspegeln än att ta en dubbellektion på skolan.

jag ska försöka göra en jäkla insats. annars får jag stressa som fan i vår och hoppas säsongen börjar jääävligt tidigt.

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Clara skrev:
jag körde ett par lektioner för att överhuvudtaget kunna framföra hojen, sen körde jag banan två gånger och sen ahr jag kört en del landsväg hemma, så det känner jag att jag ahr någorlunda kläm på. det jag är sämst på är banan och kanske stadskörnings, för det har jag inte gjort så mkt, men jag vet inte om jag vågar träna på banan med min egna lilla ögonsten, eftersom jag stod på näsan två gånger med skolans hoj...

så det jag behöver är helt klart att öva, öva och öva. men det kostar så förbannat mycket! :3freak

Svårt att få någon att övningsköra med dig. Hur många mil har du rullat egentligen. Fan bara upp på hojen o kör med svärfar och kör långt långt långt. Du skall få kramp i benen när du somnat på natten.

Erfarenhet == Många mil vilket ger säkrare körning och lite större chans att fixa kortet.

Rekommenderar att nästa hoj blir en Ninja och att när du blir stor köper en såndär grön moppe som jag har. Den har vunnit Masterbike 2 år i rad nu :tummenupp

Säger bara KAWASAKI ZX 10 R NINJA

Lycka till med uppkörningen !

\\Deagol

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Deagol skrev:
Fan bara upp på hojen o kör med svärfar och kör långt långt långt.
Tyvärr har det väldigt lite med att ta körkort att göra. Du måste köra som vägverket vill att du ska köra, inte som är vettigt att köra. Det är alltså DET man måste lära sig. Inte att nöta en massa mil...
Tyvärr.

Och en ZX10a är en jättebra hoj till en rookie... Not.

Clara

you get no glory if you've got no balls
Gick med
17 May 2005
Hoj
Yamaha SRX-6 -89'a
Deagol skrev:
Svårt att få någon att övningsköra med dig. Hur många mil har du rullat egentligen. Fan bara upp på hojen o kör med svärfar och kör långt långt långt. Du skall få kramp i benen när du somnat på natten.

Erfarenhet == Många mil vilket ger säkrare körning och lite större chans att fixa kortet.

Rekommenderar att nästa hoj blir en Ninja och att när du blir stor köper en såndär grön moppe som jag har. Den har vunnit Masterbike 2 år i rad nu :tummenupp

Säger bara KAWASAKI ZX 10 R NINJA

Lycka till med uppkörningen !

\\Deagol

jag har kanske kört hundra mil eller nåt. eftersom svärfar jobbar så blir det oftast vardagskvällar och då blir det turer på max två timmar, sen är det dags att åka hem och nanna.

jag kommer inte ha ekonomi att byta bort min lille vän på många år (typ 3,5 år kvar på lärarhögskolan...) men sen vill jag ha en triumph thruxton eller nåt trevligt monster. säger jag nu iallafall, kan ju MYCKET väl ha ändrats tills dess...

tack för peppen! ska försöka göra ett ryck nu så får det bära eller brista...

Coola Ola

Guest
CorbenDallas skrev:
Tyvärr har det väldigt lite med att ta körkort att göra. Du måste köra som vägverket vill att du ska köra, inte som är vettigt att köra. Det är alltså DET man måste lära sig. Inte att nöta en massa mil...
Tyvärr.

Det är knappast en nackdel att ha många mil i kroppen när man kör upp. Du vet bättre hur hojen reagerar vid olika situationer och är allmänt säkrare i sadeln så att säga.

Går det inget bra att hitta handledare, Clara?

Tina TT

Europé & rumsren
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph T-bird Sport
Jag tror det snart är helt omöjligt att ta kort för mc utan att gå på körskola.Det är två banor Du måste behärska - en höghastighets (-tja... 50km/h känns som ganska hög hastighet med tanke på vad man ska prestera och det är vad Du ska köra i när Du slutligen bromsar) samt en krypkörning som naturligtvis handlar om balans och kontroll framförallt. MEN!! Du måste lära Dig två (2!!) helt olika varianter av varje samt att dom kan vara lagda åt olika håll - dvs spegelvända!! Det gör att en privatist behöver rita upp ett mindre flygfält nånstans för att öva. Och då har jag inte kommit till hur många små läbbiga koner man behöver....

Banorna och bromsproven därtill är avgörande!! Och sen är det exakt så som nån nämnde... Du måste köra så som VV tycker är rätt, oavsett vad Du eller andra som kört i hundra år tycker. Saken är säkert den att man har kommit fram till hur man ska tvinga alla att gå i skola - typ!

Sad - but true! Men jag önskar alla som försöker lycka till!

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
jävligt snabb hynda
Tina TT skrev:
Jag tror det snart är helt omöjligt att ta kort för mc utan att gå på körskola.Det är två banor Du måste behärska - en höghastighets (-tja... 50km/h känns som ganska hög hastighet med tanke på vad man ska prestera och det är vad Du ska köra i när Du slutligen bromsar) samt en krypkörning som naturligtvis handlar om balans och kontroll framförallt. MEN!! Du måste lära Dig två (2!!) helt olika varianter av varje samt att dom kan vara lagda åt olika håll - dvs spegelvända!! Det gör att en privatist behöver rita upp ett mindre flygfält nånstans för att öva. Och då har jag inte kommit till hur många små läbbiga koner man behöver....

Banorna och bromsproven därtill är avgörande!! Och sen är det exakt så som nån nämnde... Du måste köra så som VV tycker är rätt, oavsett vad Du eller andra som kört i hundra år tycker. Saken är säkert den att man har kommit fram till hur man ska tvinga alla att gå i skola - typ!

Sad - but true! Men jag önskar alla som försöker lycka till!

Går säkert bra. Vet minst en person som övat på de nya proven helt och hållet privat på tomma parkeringsplatser, i industriområden etc. Bara att ha med sig några PET-flaskor fyllda med vatten istället för koner. Iofs hade den personen kört 125a innan men så illa var det inte. Behövs inte så jättemycket utrymme dessutom.

Det är givetvis ingen nackdel med några lektioner på körskola. (själv behövde jag c:a 25... :4skrika)

Tina TT

Europé & rumsren
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph T-bird Sport
Så många lektioner behövde inte jag, men visst går det att ta kortet själv om man ger sig f*n på´et. Det går att göra en väldig massa saker om man ger sig f*n på´et.

Men det har inte blivit enklare i varje fall.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Tina TT skrev:
Så många lektioner behövde inte jag, men visst går det att ta kortet själv om man ger sig f*n på´et. Det går att göra en väldig massa saker om man ger sig f*n på´et.

Men det har inte blivit enklare i varje fall.
Vaf*n ? Surfar du ? Har du hittat till SH ? Glömde jag kedja dig vid spisen när jag gick ? :mad:

Tina TT

Europé & rumsren
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph T-bird Sport
RedBaron skrev:
Vaf*n ? Surfar du ? Har du hittat till SH ? Glömde jag kedja dig vid spisen när jag gick ? :mad:

Ooops - var det Din spis, den där.... ehm, Du får snacka med grannen om den nu ligger kvar i hans bassäng eller vad... Den flög fint iaf!! :D

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Clara: ignorera KoBenMeSallad, han e alltid negativ :D
Är helt säker på att du kommer att få den hjälp du behöver för att klara KKet.

RedBaron: vad har du för hoj? vilken klass kör du i?

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Åsa #96 skrev:
Clara: ignorera KoBenMeSallad, han e alltid negativ :D
Är helt säker på att du kommer att få den hjälp du behöver för att klara KKet.

RedBaron: vad har du för hoj? vilken klass kör du i?

Jag är inte negativ, jag är realistisk. Ett begrepp jag vet du har svårt att hantera. :tungan

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
CorbenDallas skrev:
Tyvärr.

Nä nä inte köpa en direkt för fan då lär dom inte leva länge men efter lite erfarenhet typ en två säsonger kan det vara värt att byta upp sig.

Nja i grund o botten måsten man ju ha lite erfarenhet av att sitta på en hoj och vill man inte betala 7 miljoner till trafikskolan så är det ett bra alternativ. När jag körde upp för hoj på tidigt 1300 tal (23 år sedan) hade jag nog en sådär 7-800 mil privat men det är kmlart reglerna har ändrats.

Har du desutom en möjlighet att köra bana (när du fått kortet) skall man hoppa på direkt. Kan varm rekomendera SMS:s BKK (Brom o kurn kurs) på knutstorp. Har själv gått där , vill man verkligen lära sig löra hoj skall man göra nåt sånt. Det är inte bara att gasa och hänga över i kurvorna det finns så mycket mer att lära sig som gör det både lättare att ta kurvorna och att kunna ta dom i betydligt högre fart !

Tina TT

Europé & rumsren
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph T-bird Sport
Ärligt och uppriktigt...

...en god hjälp är det nog att inte ignorera eller tro att det "går bra" bara man får köra lite med nån kompis som ställer upp. Det är ett bra komplement, men inte tillräckligt. Du behöver träna ganska bra på banorna och Du måste kunna bromsa enligt så som VV anser är rätt och riktigt.

Du gör Dig nog en otjänst om Du inte försöker att få ihop alla bitarna. Visst är det möjligt rent teoretiskt att dona nån banbit själv nånstans, men... eh, räkna med att Du absolut behöver råd och direktiv från någon som iaf vet någorlunda hur "dom" vill att det ska se ut. Det gäller även stads- och landsvägskörningen som Du ju får köra upp på först efter att ha klarat den första delen.

Jag vill definitivt inte "avpeppa" Dig, men det krävs en insats från Din sida... antingen av tid och pengar till en skola annars av tid, energi, uppfinningsförmåga och nån som som ställer upp med de fakta som Du behöver och som inte är självklar för att man kan köra mc utan Du behöver veta vad VV vill att Du ska visa att Du kan.

So - Go For It, Girl!
:)

Rogerr

Radical Touring
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jo då
Risken är väll överhängande att det tar några år innan jag övningskör med någon igen.
Men vad jag upplevt är nog att man bör börja/gå i körskolan och under privatkörningen övar på vad man håller på med i körskolan.
Efter några år i trafiken så kör man så som fungerar bäst och kanske inte helt enl VV's uppkörningsledare, man kan inte bidra med så mycket mer än ge körrutin.

Deagol

En vit en vit
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
ZX 10 R NINJA -09
Jupp håller med er där men ju fler mil man kör desto bättre lär man känna sin hoj. Sen att man måste plocka körlektioner är nödvändigt annars är man rökt.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept