övningskörning-godkänd handledare?

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Den polismannen måste vara en stolle om han svarade dig så efter de premisser som du uppgivit.

En handledare är endast en handledare om han har ett tillstånd för detta från länsstyrelsen.

Det är inte olagligt att åka bredvid någon som inte har körkort, moraliskt förkastligt möjligen, men inte olagligt!

Om eleven tror att du e godkänd handledare (låt säga tt du varit godkänd sen tidigare o sen blivit tagen för fortkörning o då blivit fråntagen din handledarroll) då e det inte lätt för eleven att veta att du INTE e handledare längre.Uppger eleven att du e hans godkända handledare så e det du som e busen, inte eleven.Om varken du eller eleven säger att du e handledare så klarar sig (handledaren) o eleven får en olovlig körning på sig.

Edit: detta e en vidarutvekling av inlägg 8, inte 1a frågan
sorry att jag var otydlig..

Last edited:

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Tid för handläggning

Jag har en gissning om varför det tar så lång tid att bli godkänd som handledare:

För 2 år sedan så fick jag brev från länsstyrelsen om att jag måste skicka in pengar om bett beslut skulle tas för person XY. Jag ringde berörd handläggare och sa lite förvånat att jag känner inte XY, vet inte vem han är skall inte vara handledare åt han. Måste vara ett missförstånd.

Några månader senare dyker det upp ett papper igen om att dom inte tänker godkänna mig om jag inte betalar. Jag ringer igen och förklarar läget.
Sedan flyttar jag ner till skåne, hinner bo här några månader. Gissa vad som kommer då?
Länsstyrelsen i SKåne har tagit över ärendet och dom förklarar i ett handskrivet brev att det inte kan fattas ett beslut utan komplett ansökan. Ringer en sista gång...

Sedan går det en vinter och då dyker det i sommar upp ett brev där dom förklarar att dom har avskrivit ärendet eftersom XY nu tydligen har tagit körkort....

Inte undra på att folk funderar på att köra utan alla papper klara, det är ju mongostyrning på det där bygget...:D

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
Sen är det väl så att om du ska handleda två elever så måste du ansöka två gånger o pynta av 120:- st för det, sen får du handleda max fyra elever samtidigt.
EDIT:Att du blivit godkänd en gång innbär inte att det bara är att sticka ut med nya elever i fortsättningen. För varje ny elev ska det in en ansökan och lite stålar.:tungan

dragster17

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
KTM 690
handledare

hur ligger det till egentligen? som handledare hur många elever får man övningsköra samtidigt, jag menar samtidigt? har hört lite olika men har för mig att man ska kunna va ute och köra med 2 elever samtidigt , alla på sina hojar.

tell me

D

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...