övningskörning...

speed21

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Växjö
Hoj
suzuki gsr600
Hej.
När man ska övningsköra privat hur ska man ha övningskörningsskylten?
Är det bara jag som övningskör som ska ha skylt eller ska min handledare oxå ha en?
Hjälp mig reda ut detta tack!!! :va
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
speed21 skrev:
2173031 Hej.
När man ska övningsköra privat hur ska man ha övningskörningsskylten?
Är det bara jag som övningskör som ska ha skylt eller ska min handledare oxå ha en?
Hjälp mig reda ut detta tack!!! :va

Bara du som ska ha en grön skylt väl synlig på dig. Ett tips är att köpa en neongul joggingväst och fästa en skylt bak på en sån . Har själv så och jag syns väldigt bra.. det märks i trafiken :)
 

speed21

Ny medlem
Gick med
4 May 2006
Ort
Växjö
Hoj
suzuki gsr600
Ankan_84 skrev:
2173041 ta en elastisk "snodd", trä den i skylten så kan du ha den runt dig

Räcker med en skylt alltså, tack tack. Finns det några regler igentligen. Kollat lite på diverse sidor på nätet men hittar inget direkt...
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
speed21 skrev:
2173136 Räcker med en skylt alltså, tack tack. Finns det några regler igentligen. Kollat lite på diverse sidor på nätet men hittar inget direkt...

Den skall synas bra, det är huvudsaken.
Själv gjorde jag helt enkelt hål i hörnen och satte i två ögglor och drog på den som en ryggsäck. inte helt optimalt iofs med tanke på att de där skyltarna lätt spricker. (Kan lösas om man knackar dit öljetter)

Att köpa en reflexväst som man fäster den på är nog en betydligt bättre idé av två anlendingar:
1. Den håller förhoppningsvis bättre
2. Man syns BRA. Det är värt att se ut som en kyckling för man kan ändå ALDRIG se tuff ut med en grön skyllt på ryggen så det är lika bra att synas så mycket det går.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
speed21 skrev:
2173031 Hej.
När man ska övningsköra privat hur ska man ha övningskörningsskylten?

Ett annat ganska praktiskt sätt att få med sig skylten är ju att knåpa ihop en liten hållare som man fäster baktill på hojen. Då slipper du ju trassla med västar å snören å annat.


edit1:
eller såhär:
ovningskorsmall.jpg
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Köpt en väst på mekonomen och satt fast en vanlig övningskörskylt på ryggen med silvertejp :tummenupp , ja jag vill att bilisterna ska uppfatta att jag övningskör INNAN de ligger för nära och därför inte köpt en miniskylt. Tar inte risken att min handledare får böter för denna då den inte (än) är laglig.

(se bild på min profil)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
speed21 skrev:
2173188 Står att skylten ska sitta bak på fordonet...
Inget om att skylten ska sitta på ryggen eller?

De flesta har skylten på ryggen. Även jag hade så. Jag blev stoppad i en rutinkontroll när jag öveningskörde men herr konstapel yppade inte ett ord om skyltplaceringen så de är nog mer än nöjda om den sitter fullt synligt på ryggen.

Men det är som sakt lite trassel att dra på sig en skylt som sitter i snören så jag hade nog nästan knåpat ihop någon plåtbit som jag satt skylten på och sedan satt eländet på hojen.

2fast4hjo skrev:
2173197 a jag vill att bilisterna ska uppfatta att jag övningskör INNAN de ligger för nära och därför inte köpt en miniskylt.
(se bild på min profil)

Huvudet på spiken. Övningskörningsskylten är ju för sin egen skull. Det är ju för att övriga trafikanter ska visa lite extra hänsyn.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Ganska smart att TYDLIGT visa att man övningsskör.. kan lova att en neongul joggingväst som man kan köpa på sportaffärer/bildelsaffärer funkar riktigt bra..

Att ha en miniskylt på reggplåten rekommenderar jag inte att bara ha.. Jag har det som ett komplement om det skulle vara så att de missat mig i min gula väst med grön skylt på ryggen... :D
 

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Har egen erfarenhet av det, hon hade den på ryggen . Funkar alldeles utmärkt. Ändå ett bra sätt att kunna testa båge utan kort.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Finns det ingen vanlig "törja" där det står övningskörning på?
Tror min polare har en sådan och är på jakt efter en själv. Ska fråga honom!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top