”Jordfel i lampan”

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Jag vet från tidigare diskussioner att benämningen ”jordfel” inte är helt riktig men när jag var och besiktigade hojen var det så han sa det (inte mitt fel). 😂

Alltså, framlampan lyser på både halv och helljus. Han påpekade att det var lite svagt på halvljuset men godkände det. Det sitter en ny lampa i och batteriet är fullladdat.

Hoj: WR450f
Lampa: 60/55w H4 (satt i från förra ägare)

Jag gillar felsökning och det blir väl kanske att leta efter en ”nål” med en multimeter. Någon som vet vart jag ska börja?

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vilken hoj? H4 eller separata lampor?
Om det är H4 så börja med att plocka ut lampan o prova att den lyser ok när du matar den direkt från batteriet.
Är det OK så har du någon form av fel i kablaget men då är det bra att ha ett elschema att tänka vidare från

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Öppna upp alla kontaktstycken och sprya lite med WD40, kolla samtidigt efter ärg på alla kabelskorna, om du hittar ärg så kolla om ledarna i tråden är hela, är de trasiga så är det bara att klämma på en ny kabelsko, ev förlänga sladden oxå.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Om halvljuset är svagt men inte helljuset, så är det inte ett jordfel.
Börja med att mäta spänningen på lampan. Borde vara ungefär samma på hel och halv. Att den är lite lägre än batterispänningen är (tyvärr) normalt.
Jag skulle börja med att spraya 5-56 i hel/halvljusomkopplaren.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Vet inte om det ger så mycket med bilder men kanske ger en indikation?
Tycker nog själv att det är lite svagt generellt.

(Hittade tyvärr inte hur man förminskar/förstorar bilderna i iPhone)

- Av
- Halv
- Hel

IMG_0601.jpeg
IMG_0602.jpeg
IMG_0603.jpeg

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Om halvljuset är svagt men inte helljuset, så är det inte ett jordfel.
Börja med att mäta spänningen på lampan. Borde vara ungefär samma på hel och halv. Att den är lite lägre än batterispänningen är (tyvärr) normalt.
Jag skulle börja med att spraya 5-56 i hel/halvljusomkopplaren.
Ja, det är ungefär samma på både halv och hel.

Inne i omkopplaren fanns det små fjädrar och kulor som nu ligger någonstans på garagegolvet. 🥲

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Öppna INTE alla kontaktstycken och kopplingar om du inte vill ha ännu mer jobb. För dom går helt säkert sönder och ... Fan me' - försent. Ser att du redan kladdat till det. 🤪😅

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
I alla fall av elfel där man inte vet vad som är fel så börjar man att ta fram elschemat och multimetern och börjar mäta, har du elschema på hojen? Fattar jag rätt så lyser halljus konstant och svagt medan helljus funkar som det ska? Jag skulle börja kolla spänningen till halvljus men skulle också kolla jorden på lampan till jord på hojen för att se om det ligger nån spänning där

Att byta skruva sönder grejer på måfå leder oftats inte till nåt, hade du mätt dig fram till fel i omkopparen då den skruvade isär?

Jag kan låta tjatig men multimeter, schema och mäta sparar mycket tid.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
I alla fall av elfel där man inte vet vad som är fel så börjar man att ta fram elschemat och multimetern och börjar mäta, har du elschema på hojen? Fattar jag rätt så lyser halljus konstant och svagt medan helljus funkar som det ska? Jag skulle börja kolla spänningen till halvljus men skulle också kolla jorden på lampan till jord på hojen för att se om det ligger nån spänning där

Att byta skruva sönder grejer på måfå leder oftats inte till nåt, hade du mätt dig fram till fel i omkopparen då den skruvade isär?

Jag kan låta tjatig men multimeter, schema och mäta sparar mycket tid.
Jag har boken och kollade schemat. Det verkade vara omkopplaren.

När jag (råkade) skruva isär den (och fjädrarna for iväg) tog jag sedan beslutet att ta bort skiten. Nu är lampan direkt kopplad på strömming när jag trycker in huvudbrytaren. Känns som den lyser betydligt bättre nu.
Genom detta har jag inget helljus eller blinkers nu. Inget jag behöver i skogen men till nästa besiktning vore det bra om allt fungerade igen.

Så nu behöver jag beställa en ny omkopplare. Vart hittar jag bra såna för en vettig peng?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Huruvida dessa är bra i längden vet jag inte men användt Honda MT5 omkopplaren till en PY80 dom fick lysen och även på grabbens CRF100 som fått lysen. Ska man ha riktigt kvalité så går man nog betala mer men denna har funkat för mig https://www.mopeddelar.se/p/honda/m...-FY4xEsxM6UKWehKshsc2W1qC8Hq7ubxoCw8oQAvD_BwE

Dock används ju inte omkopplaren mycket då det är ljust mest hela tiden av säsongen här i norr.

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Huruvida dessa är bra i längden vet jag inte men användt Honda MT5 omkopplaren till en PY80 dom fick lysen och även på grabbens CRF100 som fått lysen. Ska man ha riktigt kvalité så går man nog betala mer men denna har funkat för mig https://www.mopeddelar.se/p/honda/m...-FY4xEsxM6UKWehKshsc2W1qC8Hq7ubxoCw8oQAvD_BwE

Dock används ju inte omkopplaren mycket då det är ljust mest hela tiden av säsongen här i norr.
Det var precis en sån jag hade tidigare. Fungerade bra men jag tyckte den var lite väl bred för att få plats med alla andra ”måste” ha på cykelstyret.

Nyheter
BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor