Jag tror Saddams fall kommer att göra det Irakiska folket gott i framtiden. Frågan är bara; till priset av hur mycket lidande i nutiden? Detta beror i hög grad på Saddams eget agerande och precisionen på USAs bomber.
Att Bush har skött det hela klantigt är ju inget att säga om. Hur man kan få en opinion emot sig när det man vill är att ta bort en kille som:
* Brutit mot FNs resulutioner i 12år
* Bombat kvinnor och barn med kemiska stridsmedel
* Bygger storslagna palats och låter folket svälta
* Kommit till makten med tyranniska metoder
* Avrättar sitt eget folk, om de inte delar hans åsikter
* Anordnar demokratiska val med endast en valbar kandidat
...är för mig helt ofattbart.
Det kanske är bra att någon agerar?
Vad skulle hänt Europa om inte USA ställt upp vid 1:a och 2:a världskriget? Hitler som ledare i ett Stor-Europa?
Min åsikt är klar. Saddam måste bort och detta skulle skett för länge sedan. Att USA tar initiativet gör mig ingenting.
Däremot vill jag inte säga att Bush är en bra president eller att USA har bra värderingar som land. Med den kriminaliteten och gängbildningen borde de ju ägna sin tid och pengar på helt andra saker än att få bort andra länders tyranniska ledare. Att sedan få världsopinionen emot sig är för mig helt ofattbart.
Misstaget är att han använde nedrustningen som argument när den egentliga orsaken hela tiden varit att få bort Saddam. Vilket tordes varit ett säkert vapen. Men när Saddam helt plötsligt går med på vapeninspektionerna, som han skitit i under 12 år, ställer detta FN i en svår situation. Hur ska de kunna besuta om krig när Saddam nu plötsligt gör som dem säger? Och sen står USA där, ensamma inlåsta i ett hörn, med opinionen emot sig. KLUMPIGT!
Skulle FN och världen istället krävt Saddams avgång från början, pga. ovan nämda skäl, skulle nog opinionen sett annurlunda ut idag.