Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Jag har aldrig fattat det dÀr gnÀllet om brandrisk, för det finns knappast nÄgon vÀsentlig skillnad i utkomsten av brandförloppet mellan en hoj som fattar eld i vardagsrummet eller i garaget. Om ingen av brÀnderna upptÀcks sÄ lÀr bÄda brÀnna ned ditt hus till grunden. Kanske att hojen i vardagsrummet upptÀcks tidigare och slÀcks innan resten av huset stÄr i lÄgor...? Kanske att hojen i garaget sprÀnger bort grannskapet nÀr gassvetsens tuber blir tillrÀckligt varma...?
Sedan Àr det vÀl inte vÀldigt mÄnga hus i Sverige som brunnit ned för att en parkerad hoj fattat eld...? DÀremot finns det hur mÄnga exempel som helst pÄ brÀnder orsakade av kvarglömda stearinljus, sÀngrökning och nuförtiden - alla jÀvla elsparkcyklar. Tretton pÄ dussinet verkar ju sjÀlvantÀnda...
Nu vill jag börja med att sÀga att jag inte har fördjupat mig i frÄgan utan för ett eget resonemang nedan. SÄ den som nu stÀller in sin motorcykel i hemmet bör sjÀlv kolla upp exakt vad som gÀller.
Problemet Àr nog normer brandskyddsmyndigheter satt upp och försÀkringsbolags villkor. DÀr kan man sÀkert lÀsa sig till hur du kan stÀlla upp din motorcykel i bostaden i sak genom att tömma pÄ vÀtskor etc. DÄ blir det nog mer ett museum föremÄl och prydnad Àn nÄgot du kan anvÀnda.
Om ett flerfamiljshus som t ex bostadsrÀttsfastighet/hyresfastighet brinner upp Àr det fastighetens försÀkring som tÀcker skadan pÄ fastigheten. Bostadsinnehavarens hemförsÀkring tÀcker bara egna lösöret och evakueringsbostad. DÀr ingÄr en ansvarsförsÀkring som kan tÀcka fastighetens sjÀlvrisk.
Sedan behöver det ju inte vara en fulltankad motorcykel fylld med övriga vÀtskor som Àr uppkomst till en brand. Det rÀcker att nÄgot annat tar fyr. Kanske det dÀr lithium batteriet till elsparkcykeln som man numera relativt ofta lÀser om som brÀnner ut en lÀgenhet.
Jag kan tycka att det Àr orovÀckande att nu nÀr folk köper el-sparkcyklar och el-cyklar som man laddar i hemmet ofta att man inte har hÄrdare kontroll pÄ marknaden. Folk laddar i sin hall som kan hindra en evakueringsvÀg ut ur bostaden samt förorsaka en svÄrslÀckt brand. Sedan finns det sÄklart andra elektroniska prylar folk har idag och laddad vind för vÄg utan tillsyn. Det ska ju vara sÀkert, men nÀr det kommer till el Àr det alltid en risk involverat.
El och vatten Àr stora risker i fastigheter. Det uppstÄr stora kostsamma skador.