0-100 km/h hur snabbt?

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Kul att se en Cat igen. Hade en ´96 som första-hoj och trivdes bra med den. Motorn gick som en klocka på den tills en 18,1-åring trodde han var kung i farsans bil. Men motorn höll otroligt bra i 5.400mil. Inte en droppe olja drog den t.ex.
Men en turbo på en 600?

Har själv idéer på ett bilprojekt med hojmotor. (Som det ser ut i dagsläget). Det blir ett garageprojekt och inte med samma resurcer som KTHR2.
Dock större motor. Halvautomaten är kontruerad i huvudet hitills och är troligen av liknande typ som i KTHR2. Skulle vara kul att ta del av det systemet lite närmare.
Men det lär dröja några år innan det kanske blir av.

Titta på KTHR2-bilden och finn fem fel:
 

Bifogat

  • 217.jpg
    217.jpg
    123.8 KB · Visningar: 403

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
Varför bry sig om 0-100..? En standard sporthoj gör 0-100 runt höga 2:eek:r till 3.5 beroende på förare och hjulbas (kort=mkt wheelande).
Alltså motormässigt så är har en sportmc "överkapacitet" gällande just 0-100, begränsningen är just att framhjulet inte ska sticka i vädret, - inte att det inte finns tillträckligt med snyt i motorn.
Testuppgifter mellan olika hojar där man kan se 0-100 tider som ngn tidigare nämnde, ger ju inte så mkt info egentligen...
exempelvis:
R1 3,128
R6 3,215
Gsxr 3,085
Vad tror ni att denna pyttelilla diff beror på, de e ju INTE motorns begränsning iaf...

Mer intressant är 0-200......... :tummenupp
 
Last edited:

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
jag har för mig att RF900 ska göra 0-100 under 3 sek....
eller har jag fel???
 

Kurgan

Gillar att ge järnet!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Rejs Hoj
Lite fakta!

Den första hoj som i svenska tester kördes under 3 (2.8) sekunder 0-100 var Honda CBR 900RR år 1992. Sedan dess har egentligen inte mycket hänt. Detta beror på att (som alla trådar här säger) 0-100 är inget bra mått på acceleration för vassa motorcyklar! Hjulbas, gaffelgeometri, däck, tyngdpunkt etc har för stor inverkan när ett visst vikt/effekt förhållande uppkommit.

I princip alla nyare sport hojar från 600 och uppåt accar 0-100 på ca 3 sekunder. Det är mest föraren det beror på för några 1/10 delar upp eller ned från 3 sekunder. 0-400 meter med angiven sluthastighet är däremot ett bra mått! (eller möjligen 0-200):Bugar Så om du skall göra jämförelser, gör det över 0-400 meter. (tror t.ex. att jag kör min TurboBusa snabbare mellan 100-200 än 0-100)

PS. Ni har lite roligare projekt nuförtiden! :banana Har både pluggat (Bergs) och undervisat (Maskin) på KTH :fyllisar
 

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
Turbo Anders skrev:
Lite fakta!

Den första hoj som i svenska tester kördes under 3 (2.8) sekunder 0-100 var Honda CBR 900RR år 1992. Sedan dess har egentligen inte mycket hänt. Detta beror på att (som alla trådar här säger) 0-100 är inget bra mått på acceleration för vassa motorcyklar! Hjulbas, gaffelgeometri, däck, tyngdpunkt etc har för stor inverkan när ett visst vikt/effekt förhållande uppkommit.

I princip alla nyare sport hojar från 600 och uppåt accar 0-100 på ca 3 sekunder. Det är mest föraren det beror på för några 1/10 delar upp eller ned från 3 sekunder. 0-400 meter med angiven sluthastighet är däremot ett bra mått! (eller möjligen 0-200):Bugar Så om du skall göra jämförelser, gör det över 0-400 meter. (tror t.ex. att jag kör min TurboBusa snabbare mellan 100-200 än 0-100)

PS. Ni har lite roligare projekt nuförtiden! :banana Har både pluggat (Bergs) och undervisat (Maskin) på KTH :fyllisar

I Superbike (numera Bike) nr 4 (tror jag) 1989 i ett test mellan CBR1000/FZR1000/ZX10/GSX 1100R klockades FZR:en för 2,6sek 0-100km/h

Slik cykel är framtung och vridstark, en bra förutsättning.

Inget nytt under solen sedan 80-talet.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
att starta från noll är riktigt svårt, hade varit bättre att jämföra 100-200 då hänger det på hojen och inte föraren.


Halls - varför har ni restriktor på "bil"motorn :va 20mm :3freak
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
PD skrev:
att starta från noll är riktigt svårt, hade varit bättre att jämföra 100-200 då hänger det på hojen och inte föraren.

200-300 är nog mer relevant. Från 100 på tvåan och trean upp till 200 går det på bakhjulet, iaf för mig. :tummenupp
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
andersbrink skrev:
200-300 är nog mer relevant. Från 100 på tvåan och trean upp till 200 går det på bakhjulet, iaf för mig. :tummenupp


hehe jaja för dig kanske, lite jobbigt att jämföra när det bara är busan som klarar 300 dock :D
 

halls

Medlem
Gick med
26 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster
McB skrev:
Är det drivhjulsmoment eller motorns vridmoment du menar?
ja det ska vara drivhjulsmoment!

Vargen2k skrev:
Tvivlar starkt på en 0-100 tid på under 3 sekunder med bilen...
tro vad du vill, skriver inte här för att bevisa något för dig

PD skrev:
Halls - varför har ni restriktor på "bil"motorn :va 20mm :3freak
enlig reglerna i den tävling vi kör måste vi ha en restriktor, så enkelt är det...
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
halls skrev:
ja det ska vara drivhjulsmoment!


tro vad du vill, skriver inte här för att bevisa något för dig


Har du någon koll alls vad tidigare bästa tider på accelerationstestet varit?
 

Incredible

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati 999
Triumf Rocket ska visst har körts på 2,8 i nån test som Bike gjorde med den. Rättså häftigt med tanke på att den väger över 300 pannor.....måste finnas vrid så det blir över där :)
 

halls

Medlem
Gick med
26 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster
Vargen2k skrev:
halls skrev:
ja det ska vara drivhjulsmoment!


tro vad du vill, skriver inte här för att bevisa något för dig


Har du någon koll alls vad tidigare bästa tider på accelerationstestet varit?

eftersom vi i tävlingen mäter 0-75 meter så är det inte riktigt fastställt vad den gör 0-100km/h. men 0-75m får på precis under 3 och då är hastigheten över 100km/h.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
halls skrev:
eftersom vi i tävlingen mäter 0-75 meter så är det inte riktigt fastställt vad den gör 0-100km/h. men 0-75m får på precis under 3 och då är hastigheten över 100km/h.

sant att de är över 100 på teststräckan... Har ni kört under 3 sekunder är det bara att gratulera, har du sett vad bilarna körde på för tider i england?
 
Last edited:

ah17

Bannad
Gick med
21 May 2005
Ort
Sverige...än så länge.
Hoj
trampcykel
halls skrev:
eftersom vi i tävlingen mäter 0-75 meter så är det inte riktigt fastställt vad den gör 0-100km/h. men 0-75m får på precis under 3 och då är hastigheten över 100km/h.

Säg 3sek blankt. Detta ger då en medelaccelaration på 16,666m/s^2.

Med en sådan accelaration skulle man nå

100km/h på 1,7sek.

efter 75 meter når man 180km/h.

Det låter nästan för bra.

Använde mig av formeln:

s=0.5*a*t^2

Att köra 75 meter på 3 sekunder (utan accelaration) är samma sak som att köra med 25m/s. Dvs 90km/h.

Skulle man starta från noll samma ögonblick som en bil passerar bakifrån i 90 blås skulle man ändå vara ikapp efter 75m eller 3sek, man skulle dessutom blåsa förbi.

Tja hur man än ser på det så går den bilen ruggigt bra, förutsatt att allt är korrekt.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Bara för att sätta spiken i kistan så körde KTH's bil på 4.14 som bästa repa i england i somras. Du får ju tro vad du vill men ifall ni har en repa på under 3 sekunder så lär ni varit fulla...
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
psykomotard skrev:
har för mig att det har lite med friktion gummi / asfalt och detta förhållande inte tillåter att komma långt under 3sek.

Japp, för att kunna köra under 2,82sek måste du ha ett däck som suger fast i underlaget. Så att friktionskofficienten överstiger 1.
Dvs lyfter du ska det "klibba" mellan däck och underlag.
 

halls

Medlem
Gick med
26 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster
Vargen2k skrev:
Bara för att sätta spiken i kistan så körde KTH's bil på 4.14 som bästa repa i england i somras. Du får ju tro vad du vill men ifall ni har en repa på under 3 sekunder så lär ni varit fulla...


kan mycket väl vara så, har ingen aning om vad den gjorde den aktuella racedagen i england, var inte med och är inte så intresserad vad den gjorde då. är mer intresserad vad den gjort som snabbast. ta vilken mc du vill och kör 0-100, när du sedan ska visa polarna så kanske du inte lyckas eller hur, speciellt om du inte får köra hur många gånger du vill. men som jag skrev innan så vill jag inte bevisa något för dig, utan startade tråden mest för att kolla hur snabbt "snabbt" 0-100 är.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top