0,5 promille?

Bart

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2004
Någon som kan ge lite exempel på hur mkt man kan dricka för att hålla sig inom 0,5 promille?

Ex.

*vin
*Öl
*sprit

Uhm, beror väl på många olika faktorer. Längd,vikt,blodsocker etc ...

Håll dig till mjölk och vatten så klara du dig. :tummenupp

Nitrogen skrev:
Det finns ju inget ungefär. Får man fråga varför du vill veta?
Jo! det finns ett ungefär. Om man räknar på en person som är av medellängd, medelvikt, osv så går det. Menar inte precis på centilitern, utan ett glas vin, 5 glas?

Visst kan du få fråga det.. min flickvän (ex typ) bor i frankrike och jag vill veta ungefär hur mkt man kan dricka där för att kunna köra lagligt.

Last edited:
Bart skrev:
Jo! det finns ett ungefär. Om man räknar på en person som är av medellängd, medelvikt, osv så går det.

Visst kan du få fråga det.. min flickvän (ex typ) bor i frankrike och jag vill veta ungefär hur mkt man kan dricka där för att kunna köra lagligt.

Lagligt och förståndig är inte samma sak... att dricka och köra är alltid fel, oavsett om det är lagligt eller ej. Om du kör berusad är polisen ditt minsta problem....

Reb0

RebelZero skrev:
Lagligt och förståndig är inte samma sak... att dricka och köra är alltid fel, oavsett om det är lagligt eller ej. Om du kör berusad är polisen ditt minsta problem....

Reb0
No shit?!

Precis det jag försöker få fram till henne.. "men alla dricker ju ett par glas vin och kör här nere".

Bart skrev:
No shit?!

Precis det jag försöker få fram till henne.. "men alla dricker ju ett par glas vin och kör här nere".

Det sorgliga är att du kan dricka rätt mycket men ändå hålla dig under 0,5 promille. Säkert en 3-4 starköl eller en halv flaska vin.. kanske mer.

Reb0

RebelZero skrev:
Det sorgliga är att du kan dricka rätt mycket men ändå hålla dig under 0,5 promille. Säkert en 3-4 starköl eller en halv flaska vin.. kanske mer.

Reb0
Ok.. det enda jag behövde, tack!

Tycker att det är otroligt störande den inställningen hon har fått "där nere".

Jag har garanterat mer än 0.5 promille nu , så nån bilkörning lär det inte bli , jag ska ta en sväng med min soffa, nu ska den få va den tål , :fyllisar

Bart skrev:
Ok.. det enda jag behövde, tack!

Tycker att det är otroligt störande den inställningen hon har fått "där nere".
I Frankrike dricker alldeles för många lite för mycket, sedan ett glas till och tar därefter scootern tillbaka till arbetet efter lunchen. :tomten

Fråga henne det här: "om alla dina franska kompisar skulle hoppa från en klippa, skulle du också göra det då?"

Esquire skrev:
I Frankrike dricker alldeles för många lite för mycket, sedan ett glas till och tar därefter scootern tillbaka till arbetet efter lunchen. :tomten

Fråga henne det här: "om alla dina franska kompisar skulle hoppa från en klippa, skulle du också göra det då?"
Jo jag vet. Men hon säger att hon vet att det är fel, men måste göra det ibland för att ta sig hem. Tydligen svårt att få tag i taxi i Antibes + att hon inte pratar franska så hon kan inte ens beställa en taxi.. jaja.. dåliga undanflykter tycker jag.

RebelZero skrev:

Reb0

Nej det kan du inte.

Det finns ett "ungefärvärde" eftersom alla människor har ungefär samma blodmängd. En halvliter starköl kan du dricka ungefär.

Om två ungefär lika stora av samma kön dricker en viss mängd sprit och den ena är pissfull och den andra inte är det. (händer ju ibland när man krökar att nån "tål" mindre)
Grejen är att bägge har ungefär samma promillehalt i blodet men blir olika påverkade av den promillen.

En riktig proffessionell alkoholist kan ha 3 promille och han är inte ens raglig! Ger du en fjortis 3 promille alkohol i blodet så tippar jag på en leversvikt inom nån timme...

Nu beror ju upptaget av individuella faktorer såsom dolda leversjukdomar, störningar i upptaget, läkemedel, osv. (det är därför alkisar kan bli fulla på folköl, fastän dom har en hög tolerans, eftersom dom har en förstörd lever där endast en liten del fungerar och därmed går det mesta ut i blodet) men en halvliter starkbärs ska man kunna dricka.

Det sätter jag mina fem spänn på.

Edit: 0,5 lit starkbärra(5%) = 0,25 lit 10% vin = 0,18 lit 15% vin.
0,5 lit starbärra = ca 5 cl 50% sprit

Last edited:
juha01 skrev:
Nej det kan du inte.

Det finns ett "ungefärvärde" eftersom alla människor har ungefär samma blodmängd. En halvliter starköl kan du dricka ungefär.

Om två ungefär lika stora av samma kön dricker en viss mängd sprit och den ena är pissfull och den andra inte är det. (händer ju ibland när man krökar att nån "tål" mindre)
Grejen är att bägge har ungefär samma promillehalt i blodet men blir olika påverkade av den promillen.

En riktig proffessionell alkoholist kan ha 3 promille och han är inte ens raglig! Ger du en fjortis 3 promille alkohol i blodet så tippar jag på en leversvikt inom nån timme...

Nu beror ju upptaget av individuella faktorer såsom dolda leversjukdomar, störningar i upptaget, läkemedel, osv. (det är därför alkisar kan bli fulla på folköl, fastän dom har en hög tolerans, eftersom dom har en förstörd lever där endast en liten del fungerar och därmed går det mesta ut i blodet) men en halvliter starkbärs ska man kunna dricka.

Det sätter jag mina fem spänn på.

Edit: 0,5 lit starkbärra(5%) = 0,25 lit 10% vin = 0,18 lit 15% vin.
0,5 lit starbärra = ca 5 cl 50% sprit

Thank you!

Tre, fyra starköl kör de flesta helt okej på. En del något mindre och en del mer.

Bart skrev:
Jo jag vet. Men hon säger att hon vet att det är fel, men måste göra det ibland för att ta sig hem. Tydligen svårt att få tag i taxi i Antibes + att hon inte pratar franska så hon kan inte ens beställa en taxi.. jaja.. dåliga undanflykter tycker jag.

:tummenupp lät bara lite konstigt som om hon måste dricka för att komma hem :)

AHA! Nu kom jag på en grej jag läste här om dagen!
Om man varit vaken 21 timmar påverkar det kroppen på samma vis som att ha 0,8 promille sprit i blodet!
Värt att tänka på....

Ska leta upp vart jag läste det, attans att jag inte kommer ihåg! Jaja!

pogo skrev:
AHA! Nu kom jag på en grej jag läste här om dagen!
Om man varit vaken 21 timmar påverkar det kroppen på samma vis som att ha 0,8 promille sprit i blodet!
Värt att tänka på....

Ska leta upp vart jag läste det, attans att jag inte kommer ihåg! Jaja!

Trötthet i allmänhet bakom ratten är förödande! Hur ofta står det inte "bilen kom av okänd anlednig över på fel körbana" när det skett en allvarlig frontalkrock.

Det bästa man kan göra är att antingen kliva ur bilen direkt man känner sig minsta trött och gå ett varv, eller ta en tupplur på 5-10 minuter.
Börjar man känna sig sådär frånvarande och "nickig" så går det snart åt helvete...

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick