Ok.. nu fattar jag.. blev visst lite konstigt!Fotrally skrev:lät bara lite konstigt som om hon måste dricka för att komma hem
![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ok.. nu fattar jag.. blev visst lite konstigt!Fotrally skrev:lät bara lite konstigt som om hon måste dricka för att komma hem
![]()
RebelZero skrev:Lagligt och förståndig är inte samma sak... att dricka och köra är alltid fel, oavsett om det är lagligt eller ej. Om du kör berusad är polisen ditt minsta problem....
Reb0
Bart skrev:Ok.. nu fattar jag.. blev visst lite konstigt!![]()
Jag har heller aldrig varit där, men i Antibes, där hon bor har jag varit!Fotrally skrev:förstog vad du menade men vid första anblicken av inlägget kan man tolka det på ett annan sätt
![]()
Har aldrig varit i paris, men går det inga bussar lr nått där??
lilltryne skrev:Fattar inte hur det kan vara så svårt. "jag kan inte komma hem från festen på någe annat sätt än egen bil, så jag måste köra rattfull..." Om jag verkligen måste gå på en fest men kan inte ta mig hem på någe annat sätt en o köra bil så får jag vackert vara nykter. Om jag känner att jag måste dricka på festen för o ha kul så får jag se till o lösa det på någe sätt, tex sova över, övertala någon nykter kompis att komma o hämta mig, ta cykeln eller va fan som helst.
Blir fan mörkrädd när jag hör "vanliga" människor resonera på det här viset, jag trodde det bara va alkolister och liknande som gjorde så...
juha01 skrev:Det finns ett "ungefärvärde" eftersom alla människor har ungefär samma blodmängd. En halvliter starköl kan du dricka ungefär.
chrilla skrev:Är det så? Skulle en starköl ge närmare 0,5 promille?
chrilla skrev:Är det så? Skulle en starköl ge närmare 0,5 promille?
I så fall kan inte alkoholkoncentrationen i blodet vara proportionell mot hur mycket man druckit, sex öl skulle i så fall ge tre promille.
Nej. Det finns inte en chans. Du kan tex beräkna förbränningen och därmed veta när du är ren.Markus skrev:0,05 kanske, 0,5 är uteslutet.
juha01 skrev:Enligt ditt sätt att räkna kunde jag ha druckit tio ggr mer...
Men om du tar den mängden sprit som är i ölen och omvandlar den till 100% sprit och tar det intravenöst så får du ungefär 0,5.Markus skrev:Det enda jag vet är att jag inte har 0,5 i promille efter en öl, eller någon annan jag känner heller för den delen.![]()
Markus skrev:0,05 kanske, 0,5 är uteslutet.
Bart skrev:Ok.. det enda jag behövde, tack!
Tycker att det är otroligt störande den inställningen hon har fått "där nere".
Ähh.. det är lugnt.. litar på henne, sen gillar hon inte fransmän.Simp skrev:Om hon har fått en konstig inställning "där nere" när hon är i frankrike kanske detta är vad du skulle undersöka i första hand.. Man har ju hört att fransmän kan vara charmiga och så. men men vi prioriterar ju alla olika saker att undersöka....
juha01 skrev:Nej det kan du inte.
Det finns ett "ungefärvärde" eftersom alla människor har ungefär samma blodmängd. En halvliter starköl kan du dricka ungefär.
Om två ungefär lika stora av samma kön dricker en viss mängd sprit och den ena är pissfull och den andra inte är det. (händer ju ibland när man krökar att nån "tål" mindre)
Grejen är att bägge har ungefär samma promillehalt i blodet men blir olika påverkade av den promillen.
En riktig proffessionell alkoholist kan ha 3 promille och han är inte ens raglig! Ger du en fjortis 3 promille alkohol i blodet så tippar jag på en leversvikt inom nån timme...
Nu beror ju upptaget av individuella faktorer såsom dolda leversjukdomar, störningar i upptaget, läkemedel, osv. (det är därför alkisar kan bli fulla på folköl, fastän dom har en hög tolerans, eftersom dom har en förstörd lever där endast en liten del fungerar och därmed går det mesta ut i blodet) men en halvliter starkbärs ska man kunna dricka.
Det sätter jag mina fem spänn på.
Edit: 0,5 lit starkbärra(5%) = 0,25 lit 10% vin = 0,18 lit 15% vin.
0,5 lit starbärra = ca 5 cl 50% sprit
Nya Indian Pursuit Elite
Screenshot Indian Motorc... |
|
Icons of British Originality
Åtta team från åtta länder ... |
|
![]() |
BMW presenterar R 12 G/S
BMW Motorrad har presentera... |
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning