1´a dagen av föräldraledighet, man kan vänja sig ;)

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
"Så länge du har barn som är under åtta år, eller barn som går i första klass i skolan, har du också rätt att arbeta kortare dagar. Du får förkorta den normala arbetstiden med upp till en fjärdedel.

Du bör anmäla till din arbetsgivare att du ska vara föräldraledig senast två månader innan om inget annat har avtalats. Du kan läsa mer om din rätt att vara föräldraledig i Föräldraledighetslagen."

Ok!

Jag är helt överens med min arbetsgivare och behöver inte luska reda på vilka rättigheter jag har. Jag vill bara veta om någon fånig myndighet sätter stopp.

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Jag tyckte att det var jobbigt i början! Men jag var ju killen som tog med dosan och en cola på picknicken. Nu har jag lärt mej och det är kul att vara med lilla tjejen :)

GSXR_FREDDA

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
KTM 640 SM-06
Tjena!
Jag/vi går i väntans tider, beräknad ankomst 19/1:banana
Man får liten höjning av pulsen varje gång telefon ringer på jobbet...
lite som ett ofrivilligt framhjulssläpp:D

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Tjena!
Jag/vi går i väntans tider, beräknad ankomst 19/1:banana
Man får liten höjning av pulsen varje gång telefon ringer på jobbet...
lite som ett ofrivilligt framhjulssläpp:D

jag va så nervös när de väl hände så jag fick stå på knä hela födseln.
då e man ändå den hårda killen som inte är blödig :rolleyes:

vad du än gör säg inte "ska de se ut sådär" när ungen ploppar ut. :hihi
jag va nära det. ganska coolt vad mycket man får se som kille som inte tjejen ser. :gnissla

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag var hemma i januari-maj med en 1.5åring(när ledigheten började) och det var allt annat än lugnt. Visst, man kunde game:a lite under lunchpausen när lillkorven sov men resten av tiden gällde det att hålla honom sysselsatt.
Precis så där var det för mig också. Visst, de är söta och allt (i alla fall mina egna) men fan så jobbiga de kan vara. I slutet av ledigheten handlade det mest om att räkna timmarna tills avlösningen kom hem. Och nu pratar jag om dottern. Bevare mig om ett halvår när jag ska vara hemma med sonen :näsblod

GSXR_FREDDA

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
KTM 640 SM-06
jag va så nervös när de väl hände så jag fick stå på knä hela födseln.
då e man ändå den hårda killen som inte är blödig :rolleyes:

vad du än gör säg inte "ska de se ut sådär" när ungen ploppar ut. :hihi
jag va nära det. ganska coolt vad mycket man får se som kille som inte tjejen ser. :gnissla

En polare kom in lite sent till förlossningen, hans tjej var i full gång med att föda, när killen kommer in genom dörren säger han bara "nä fy fan" jag kan lova att hans tjej ständigt påminner honom om detta:D :D
Man får nog tänka på vad man säger...

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
ganska coolt vad mycket man får se som kille som inte tjejen ser. :gnissla

Ganska mycket som man inte vill se heller. En av barnmorskorna som lite innan halvvägs kollade läget sa "Åååh vad mycket mörkt fint hår hon har (barnet alltså), kom så ska du få se". Tack, men nej tack liksom...

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Tillfälligt avbrott
Ganska mycket som man inte vill se heller. En av barnmorskorna som lite innan halvvägs kollade läget sa "Åååh vad mycket mörkt fint hår hon har (barnet alltså), kom så ska du få se". Tack, men nej tack liksom...
Höll mig vid huvudändan av sängen.. Min sexualitet är vackrare än utdrivningsskedet..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ok!

Jag är helt överens med min arbetsgivare och behöver inte luska reda på vilka rättigheter jag har. Jag vill bara veta om någon fånig myndighet sätter stopp.

Annars kör du en timme mindre varje dag och hela fredagen ledigt. Så vet jag flera som har gjort, kanske av en anledning :va

En polare kom in lite sent till förlossningen, hans tjej var i full gång med att föda, när killen kommer in genom dörren säger han bara "nä fy fan" jag kan lova att hans tjej ständigt påminner honom om detta:D :D
Man får nog tänka på vad man säger...

Jag har med myndig stämma förklarat för min tjej att jag INTE kommer delta vid eventuell förlossning. Dels ogillar jag blod, och förlossningar är nog något av det äckligaste jag vet :zpy
Hon har inte varit på min sida men för ett tag sedan mjuknade hon och sa: "Nu har jag pratat med Mikaela och hon kommer vara med på förlossningen istället för dig". Det är hennes bästa kompis, som för övrigt har pluggat barnmorske-tjosanhejsan.
Nåja, jag har inte släppt till än så jag har ett tag kvar hoppas jag :brinnerup

Last edited:

Tommy.exe

Guest
Jag har med myndig stämma förklarat för min tjej att jag INTE kommer delta vid eventuell förlossning. Dels ogillar jag blod, och förlossningar är nog något av det äckligaste jag vet :zpy
Hon har inte varit på min sida men för ett tag sedan mjuknade hon och sa: "Nu har jag pratat med Mikaela och hon kommer vara med på förlossningen istället för dig". Det är hennes bästa kompis, som för övrigt har pluggat barnmorske-tjosanhejsan.
Nåja, jag har inte släppt till än så jag har ett tag kvar hoppas jag :brinnerup

Det sa jag åxå... dock blir jag överkörd av andra pappor som säger att jag MÅSTE va med för det är så "speciellt". Så kanske man ska va med iaf? Men hålla sig vid huvudändan liksom :)

Hypersunil

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2008
Hoj
Yamaha R1
Jag ska bli pappa till sommaren :) :banana :rullandeu :cpparty

Den första månaden ska min bättre hälft vara hemma. Efter det ska vi vara lediga varannan vecka. Jag tror att det kommer att funka ganska så bra.
Ingen av oss hinner bli så rysligt trött på att gå hemma, och ingen av oss missar speciellt mycket.

Men fy fan vad nervös jag är. :näsblod

Den första månaden ska hon vara hemma å sen varannan vecka..
hur tänkte ni där?? :va
ett råd..
Vänta tills barnet är fött, se hur saker å ting fungerar
ta sen och diskutera saken.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det sa jag åxå... dock blir jag överkörd av andra pappor som säger att jag MÅSTE va med för det är så "speciellt". Så kanske man ska va med iaf? Men hålla sig vid huvudändan liksom :)

Jag skiter väl i vad andra pappor säger, jag lyssnar bara om de säger "skaffa aldrig barn!" :D
Och det är ju ÄNNU mer speciellt om jag INTE är med eftersom det är så vanligt numera. Så, ytterligare ett argument.

Tommy.exe

Guest
Den första månaden ska hon vara hemma å sen varannan vecka..
hur tänkte ni där?? :va
ett råd..
Vänta tills barnet är fött, se hur saker å ting fungerar
ta sen och diskutera saken.

Blir nog snarare att vi är hemma en månad båda 2. Sen är hon hemma en månad själv. Sen börjar vi dela.

Vadå?

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag hade nog hållit med dig Dee_cati för ett fyra år sedan iaf.
Förlossningen är grymt stort! Man kan dessutom völja hur mycket man vill se, håller du dig vid huvudändan (det lär din tjej också vilja) och förklarar för barnmorskan att du inte känner dig helt bekväm med situationen så lär det gå fint.

Om du nu vågar släppa till... ;)

Hypersunil

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2008
Hoj
Yamaha R1
Blir nog snarare att vi är hemma en månad båda 2. Sen är hon hemma en månad själv. Sen börjar vi dela.

Vadå?

Nu tar jag förgivet att ni inte har barn sen innan??
med tanke på hur man kan må efter en förlossning,
hur förlossningen går osv
amningen
innan allt kommit i ordning
and so on
tyckte de var tidigt att börja dela upp ledigheten så snabbt inpå.

Tommy.exe

Guest
Nu tar jag förgivet att ni inte har barn sen innan??
med tanke på hur man kan må efter en förlossning,
hur förlossningen går osv
amningen
innan allt kommit i ordning
and so on
tyckte de var tidigt att börja dela upp ledigheten så snabbt inpå.

För det första så gillade jag inte din nedvärderande ton. Jag får väl ta det på missförståndskontot. Om du nu verkligen menar att vara hjälpsam så får jag tacka för det.

Men såhär är läget.
Sambon har en dotter sen innan. Jag har inga barn sen innan. Min sambo vill ha det på det här viset och hon får det precis som hon vill. Ingenting är ju skrivet i sten. Men preliminär planering ser ut på det viset.

Hypersunil

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2008
Hoj
Yamaha R1
För det första så gillade jag inte din nedvärderande ton. Jag får väl ta det på missförståndskontot. Om du nu verkligen menar att vara hjälpsam så får jag tacka för det.

Men såhär är läget.
Sambon har en dotter sen innan. Jag har inga barn sen innan. Min sambo vill ha det på det här viset och hon får det precis som hon vill. Ingenting är ju skrivet i sten. Men preliminär planering ser ut på det viset.

jaha oki,
och passar på säga förlåt, var inte meningen å verka nedvärderande..
var ju inte det som var meningen,

_teSSan_

Guest

Vadå?

Jag tycker det låter skitbra att du vill va hemma så mycket, och hur tidigt ni vill börja dela upp ledigheten är ju helt upp till er, tycker inte att ni ska bry er om vad nån annan tycker.

Och som du sa, det finns pumpar, så matningen är ju det minsta problemet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ahmenvaffan, så här eré...

(näe, men någon attackfeminist fick säker hicka av inledningen)

Klart man ska vara med på förlossningen!

Det finns INGEN som hatar sjukhusmiljöer/blod/äckel mer än mig, ändå höll jag handen krampaktigt två gånger och ångrar inte en sekund av det.
(första gången tog det 26 timmar och jag var där hela tiden)

Sen det där med matningen, klart dom ska drick mjölken direkt ur förpackningen, det dröjer ända tills dom blir ungkarl innan dom får göra det igen.
Ammning är bra, både för barnet och för modern.
Så länge ammningen funkar för mor/barn så kan man fortsätta, visst det finns någon slags gräns för när anständigheten säger att man ska sluta, men innan dess brukar det ha sinat ändå.
Under ammningsperiosen kan man pumpa ur och flaskmata så att mamma får känna sig lite friare att lämmna barnet och pappan.

Att mannen ska vara hemma med barnet säger sig självt, fungerar det med bådas jobb så kan man gärna ta en tidig och en sen period.

Själv var jag hemma ungefär 14 månader med mina barn när dom var små.
(kreativt uttag av föräldradagar)

På dagarna ägnade vi oss åt att åka LandRover (underskattad familjebil, det är bara att spänna fast vagnen med stroppar på flaket), gå på bilskrotar, öppen förskola, biblioteket, Lottas Pub, rutchkana, leka i lövhögar, gå i bilaffärer, promenera ut i skogen och titta på rallytävlingar, besöka kompisar på jobbet för att retas, kort sagt allt jag och barnen tyckte var kul (dom tyckte allt var kul, så jag hade det lätt)

Att få vara med första tiden är fantastiskt kul och lärorikt för både barn och far...

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0