1.5mm i squish, bör jag bry mig?

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Hej,

Jag håller på att renovera en Aprilia RS250. Squish-måttet ligger på 1.5mm mot det önskade 0.8mm (50.6 i slag). Bör jag ordna detta??

För att minska squishen har jag alternativen att sänka cylinderfotspackningensamt att välja en tunnare topplocks-packning. Jag använder orginaltjocklekar på packningarna idag.

Eftersom jag är långsam förare (med förhoppning att bli snabbare) och ej är i behov av maximal effekt iår, skall jag ändå fixa detta?
 

sp20

Medlem
Gick med
7 Jan 2006
Ort
KIL
Hoj
Massa trampcyklar
Kan absolut inget om Aprilia och squish men är du långsam behöver du absolut ha bäst material .

M
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag är ingen expert, men att byta till tunnare packningar är en så pass enkel operation att det helt klart är värt det. Det ger antagligen inte så stor skillnad i effekt, kanske lite jämnare register, ytterst lite på topp. Men det kan ge dig självförtroende på banan och det är nog så viktigt. Börja med att byta packning i toppen och se hur det känns.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Problemet är att tunnare packningar till toppen är dyra, samt att jag inte har helt koll på vad det gör med kompet.

vad jag förstår så ökar risken för knackningar med ökat squishmått. Det är jag mest orolig för, inte några hk mindre.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Jag har gjort en fuling.. Jag har använt mig av lödtenn, men har bara tryckt in det i en riktning (dock längs med pinbulten).

Jag är bryr mig inte så mycket om den effektförlust som kan bli utan mest om spikningarna som kan uppstå.

PS. Har tänkt köra med 98 alt. 99 okt. blyfri.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har gjort en fuling.. Jag har använt mig av lödtenn, men har bara tryckt in det i en riktning (dock längs med pinbulten).

Jag är bryr mig inte så mycket om den effektförlust som kan bli utan mest om spikningarna som kan uppstå.

PS. Har tänkt köra med 98 alt. 99 okt. blyfri.

Man måste lägga tennet på minst två motsatta ställen på kolven. Jag brukar lägga tennkulorna så att de ligger på samma linje som kolvbulten, en på varje sida och närmast cylinderväggen, där squishen är minst.

Smält tenn med en tändare så att de bildar kulor på arbetsbänken, då får man ofta helt naturligt lagom stora tenndroppar/kulor på ca 1,5 mm i diameter

Fixera dem på kolvtoppen med tex lite fett.

Du måste även dra toppen med korrekt moment och schema... och med rätt cylinderfot- och toppackning. Gärna med en beggad toppackning som redan har sjunkit ihop till rätt mått.

Sedan tar man isär och mäter kulorna med skjutmått och räknar ut medelvärdet.

Om du inte gjort som ovan är risken stor att du fått för stort mått. Om du tex bara använde tenn på ett ställe så ger det lätt flera tiondelar för stort mått, iaf på en lite större motor. Kolven ställer sig på sniskan.

Villl inte besserwissra, men när du fått ett (för motortypen) så förvånande stort mått på squishen så måste man kolla över mätproceduren och göra om, så att man är helt säker.

Som jämförelse kan jag säga att jag kör 1.2 mm i squish på min HD som har 102 mm i slag... Så 1.5mm på en fin liten kortslagig racetvåtaktare som din är lite synd tycker jag.
Men jag gissar att det är mätfel. Tror att du har tightare squish irl.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Problemet är att tunnare packningar till toppen är dyra, samt att jag inte har helt koll på vad det gör med kompet.

vad jag förstår så ökar risken för knackningar med ökat squishmått. Det är jag mest orolig för, inte några hk mindre.



Det största problemet att åka med för stort squisch är att du tappar körbart register.

Istället för att motorn tar sigi fint från 6000 varv upp mot 11000 så får du ett effektregister från tex 9000 tilll 10000 varv.

Om du har tänkt att köra upp mer än en tank bränsle är det ide att fixa motorn rätt. Annars fungerar en åkgräsklippare lika bra om du bara vill höra motorljud.

Du har ett tredje sämre alternativ, svarva av foten på cylindern så sänks allting.

Men innan du börjar oroa dig över komp, MÄT vad du nu har i statiskt kompförhållande.

Sedan sänker du cylinder med lägre packning, om nu kompet blir för högt får du svarva ur förbränningsrummet.

Men tänk att det är en standardhoj och bör kunna ställas in standard och fungera bra.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Tack för svaren från två av sporthojs mest kunniga medlemmar:)

Jag har dragit allt till sitt rätta moment med nya packningar. Därför vill jag inte förbruka dem helt apropå. Därav min fråga!

Först skall jag mäta squishen med lödtenn i båda riktningar längs pinbulten.

Eftersom jag är nybörjare på tvåtakts-motorer vill jag lära mig allt eftersom. Jag vill förstå mig på motorn samtidigt som jag dessutom lär mig att köra.

Eftersom jag arbetar jämte motorlabbet på HVA så får jag rätt bra input från dem, men jag vill gärna ha input från andra som har praktisk erfarenhet från tvåtakt

PS. de tycker motorn är skit!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
1,5-1,6mm i klämspalt är så som suzuki gjort den motorn med. Så det är helt normalt.

Orginaltoppackningen är 1,0mm tjock. RGV125 toppackningen passar på en aprilia med. Den är 0,9mm tjock. En väldigt liten förändring men den är enklast om man vill minska klämspalten. :)

Finns dom som svarvat spår i topparna så man kan ha o-ringar istället för toppackningen. Lite mer komplicerat och dyrt kanske. Vhm gör toppar med till den hojen som också har o-ringar.

rgv250-001-dbe82138.jpg
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Tackar för inputen. Jag har kollat på tunnare topplockspackning, men det är rätt dyrt....

Frågan är vad gör det rent motormässigt. förlorar jag endast effekt och inga spikningar är jag nöjd!

Nästa år kommer jag gå igenom motorn med avseende på effekt, så då kommer det göra skillnad!


Jag vill ju inte att projektet blir dyrare än en 250 räser!!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
1,5-1,6mm i klämspalt är så som suzuki gjort den motorn med. Så det är helt normalt.
Orginaltoppackningen är 1,0mm tjock. RGV125 toppackningen passar på en aprilia med. Den är 0,9mm tjock. En väldigt liten förändring men den är enklast om man vill minska klämspalten. :)

Finns dom som svarvat spår i topparna så man kan ha o-ringar istället för toppackningen. Lite mer komplicerat och dyrt kanske. Vhm gör toppar med till den hojen som också har o-ringar.

Där fick jag så jag teg. :D Jag känner inte till dessa motorer specifikt, men det var en väldigt konservativ squish på en såpass sportig tvåtaktare i denna storlek tycker jag. Det skulle jag rätta till om jag ändå hade motorn isär.

Om topparna ser ut som på bilden hade jag övervägt att svarva topparna till rätt squish
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Eftersom jag är nybörjare på tvåtakts-motorer vill jag lära mig allt eftersom. Jag vill förstå mig på motorn samtidigt som jag dessutom lär mig att köra.

Eftersom jag arbetar jämte motorlabbet på HVA så får jag rätt bra input från dem, men jag vill gärna ha input från andra som har praktisk erfarenhet från tvåtakt

PS. de tycker motorn är skit!

Om du har den utvecklingsavdelningen i bagaget finns det ingen anledningen att inte försöka få till parametrarna för motorn lite vettiga. Det måste finnas lite maskiner att tillgå om det skulle behövas.

Och när du fått ihop det mekaniska och den startar och går och inte läcker vätskor som en ******* så kan du säkert få lite handfast hjälp med att justera förgasare för fin gång genom alla varvtal och gaspåslag.

Ps. de som tycker motorn är skit måste tycka betydligt ineffektivare motorer är MYCKET bättre Ds :D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tack för svaren från två av sporthojs mest kunniga medlemmar:)

Jag har dragit allt till sitt rätta moment med nya packningar. Därför vill jag inte förbruka dem helt apropå. Därav min fråga!

Först skall jag mäta squishen med lödtenn i båda riktningar längs pinbulten.

Eftersom jag är nybörjare på tvåtakts-motorer vill jag lära mig allt eftersom. Jag vill förstå mig på motorn samtidigt som jag dessutom lär mig att köra.

Eftersom jag arbetar jämte motorlabbet på HVA så får jag rätt bra input från dem, men jag vill gärna ha input från andra som har praktisk erfarenhet från tvåtakt

PS. de tycker motorn är skit!

Tack
Ja mäta om med tvenne tennkulor är det första jag också skulle göra.
Jag tror du får tillbaks iaf ngn tiondel redan där.

HVA motorlabbet låter som ett perfekt bollplank och resurs om du har kontakter där. De har säkert tillverkat och provat tusentals olika utformningar på förbränningsrum genom åren mtp på alla tvåtaktscyklar och motorsågar.
 

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Ort
Vid berget
Hoj
Honda RS125R
Hehehe.. jodå... men våra motorer går 300grader utan expansionskammare.

Jag lyckades inte ens omnicasila cylindrana på sveriges enda nicasil-fabrik:(

Nu är det länge sedan Håkan Carlqvist var fabriksåkare :) Men tack för all input!
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hehehe.. jodå... men våra motorer går 300grader utan expansionskammare.

Jag lyckades inte ens omnicasila cylindrana på sveriges enda nicasil-fabrik:(

Nu är det länge sedan Håkan Carlqvist var fabriksåkare :) Men tack för all input!

Brukar vara svårt att få ny fin omnicasil på dom cylindrarna. Suzuki har varit lite väl dumsnåla på kvaliten där. Tror det är för mycket spårämnen i aluminiumet i cylindrarna som gör att man lätt får porer i nicasilen på dom.

Är samma med avgasentilerna att dom har för dålig kvalite på sitt materialval + kass konstruktion på det.

Annars är det en bra motor för sin tid som har potential att förbättras. :)
 

TNK

Va!
Gick med
19 Jan 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
Tackar för inputen. Jag har kollat på tunnare topplockspackning, men det är rätt dyrt....

Frågan är vad gör det rent motormässigt. förlorar jag endast effekt och inga spikningar är jag nöjd!

Nästa år kommer jag gå igenom motorn med avseende på effekt, så då kommer det göra skillnad!


Jag vill ju inte att projektet blir dyrare än en 250 räser!!
Aprilias orginal packningar är dyra-svin dyra! 250 räser packningar
är billigare faktiskt.
Att klippa egna topp packningar tror jag inte funkar med tanke
på hur den ser ut med kläm ring i plåt o dyligt(risk för läcka).
Klippa till cylinder fots packning tror jag mer på i så fall.

Om man ligger tajt med klämmspalt 0,8mm så måste motorn
vara helt ok inga glappande lager,även temperatur måste
tas med i beräkningen när mätningen görs.
Aprilian går bra som den är skapt:)
 

Bifogat

  • Temp!.JPG
    Temp!.JPG
    184.2 KB · Visningar: 101

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Thetuningworks eller tysken har sp modell, men dock så tappade jag 500rpm på topp och fick gå ner 10 på huvudmunstycke tillsammans med tyga systemet, nu har jag std igen kommer köra tunnare den dagen jag fixar en programerbar tändning till den.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top