1:a hjälpen-kurs

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
Första hjälpen för MC-förare.

Hej allesammans. Nu är det till sist ett nytt år och om inte så många månader kan vi ta ut våra älsklingar ur garaget. Med förra säsongen som facit tror vi att många i Göteborgs hojåkarcirkus skulle vara intresserade av att få lite djupare kunskaper om hur det är lämpligt att agera i samband med en eventuell avåkning. Det är viktigt att du vet att du kan bli väl omhändertagen om det skulle vara du, och samma gäller för dina medåkare.

Hasse, som brukar hålla kurser för Röda Korset, och jag har diskuterat lite vad som skulle kunna ingå i en endagsutbildning och har tagit fram ett par datum för kursen. Det kommer att se ut som en vanlig HLR-utbildning med fördjupningar i vissa moment samt ett par extramoment som inte ingår i ordinarie utbildning. Det som kommer tas upp är:
- Egen säkerhet vid olycksplats.
- Helkroppsundersökning av vaken patient.
- Helkroppsundersökning och stabilt sidoläge på medvetslös patient.
- Åtgärder vid hjärtstopp (HLR).
- Stoppa blödning, hantera brännskador och förebygga cirkulationssvikt.
- Muskel och skelettskador.
- Psykiska reaktioner vid skadeplats och i efterförlopp.
- Avtagande av hjälm.

Kursen är en heldag lång och infaller 4:e mars med en uppföljning den 1:a april för repetiotion och skademomentsövning. Vi kommer att vara på Dalheimers hus mellan klockan 09 & 16 med en timmas lunchuppehåll. Max antal deltagare är 15 personer. Vid stort intresse hålls ett tillfälle även den 11:e mars, uppföljningen infaller även då 1:a april . Tillfället den 1/4 kommer vara fyra timmar långt.

Avgiften är 100:- per person, då ingår kaffefika + macka. Eventuellt överskott går till Trafikskadefonden eller annan lämplig fond som deltagarna kommer överens om.

Jag sköter det administrativa jobbet och Hans sköter själva utbildningen. PM:a mig för preliminäranmälan. Bindande anmälan med betalning sker 2 veckor innan kursdatum.

De som har en hjälm hemma som inte är värsting-motivlack-modell-2007 får gärna ta med denna för att ha när vi ska träna att ta av hjälmen.

Väl mött.
Linusp3 & Hassethehen
:tummenupp
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
det låter bra .. har gått en sån kurs för nåra år sen .. och det har kommit till väll användning ..
går gärna den kursen igen om det inte gör något .
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Jag var med förra gången och kan bara säga att Hasse är kung! :tummenupp

Som tur är har jag inte behövt använda mina kunskaper, men ibland hoppas man nästan :rolleyes:
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
Gör anmälan via PM till mig som jag skrev i första inlägget, det blir svårt för mig att hålla reda på vem som anmält sig eller inte annars. Ni får gärna skriva upp er i tråden också men utan PM är ni utan plats.
 

Alming

-----------------------
Gick med
26 Feb 2006
Ort
Djefvulsön
Hoj
GT I-Drive5 2.0, Scott Reflex20, Miyata OneTen
Första hjälpen kurser är ALLTID bra att ha med sig.
Intressant att få chansen att gå en kurs inriktad för MC åkning.

Jag skall kolla upp hur det ser ut med tider och så, men jag är intresserad.
Kan dock vara lite trångt just nu med jobbet.

Får du PM av mig, så vet du :tummenupp
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Första hjälpen kurser är ALLTID bra att ha med sig.
Intressant att få chansen att gå en kurs inriktad för MC åkning.

Jag skall kolla upp hur det ser ut med tider och så, men jag är intresserad.
Kan dock vara lite trångt just nu med jobbet.

Får du PM av mig, så vet du :tummenupp


4'e mars är ju en söndag, du jobbar väl inte då?

Jag tycker detta låter väldigt intressant!
Jag är på!
PM kommer
 

Blondie

BLONDIE ROCKAR FETT!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
HD Custom 02
Är inte hemma 4mars men vill gärna gå den 11 om det blir aktuellt.
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
Jag kan meddela att första tillfället, den 4:e mars, är fullt.

Jag fick ett PM av Blondie som skulle höra runt i sina outlaw-kretsar om det var någon där som skulle vara intresserad av tillfälle nummer två, så misströsta inte ni som inte hört av er än, utan PM:a mig så får ni se att det säkert blir ett tillfälle den 11/3 också.

De som kommer den 4:e är:
BirdieGBG
Emmigirl
Fabbe
Fraz
Förgöraren
Johanhedberg130
Jussa
Linusp3
Paser
Rash
Robertzon
Striden
Suzie-Q
Vwmartin
Zajtar

(utan inbördes ordning :) )


Väl mötta. Vi kommer ha kul som f_n.
PM om betalningsmetod kommer till er.
 

Linusp3

Ride me like you stole me!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Mölndal
Hoj
Honda XRV 750
Nu har jag skickat ut PM om betalning till alla er som visat intresse för kursen.

Nytt är att det bara blir ett tillfälle, den 4:e mars 09.00 - 16.00. De som har anmält sig till tillfälle no. 2 har beretts plats i första tillfället.

Är något oklart så fråga på.

Jag ska lägga ut en kartlänk till Dahlheimers hus och även bra tips på hur ni tar er dit med lokaltrafik om ni inte kör själva.

Kommer ni med bil så finns det parkeringsmöjligheter i huset. Försök dock samåka så många som möjligt.

//L
 

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Ort
Vargön
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Får man nåt bevis motsvarande EFR lr liknande? Anledningen till att jag undrar är att jag behöver det för rescue diver-utb. Så hade vart fint att kombinera det med detta isf :)
 
Last edited:

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Ort
IGöteborg
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Får man nåt bevis motsvarande EFR lr liknande? Anledningen till att jag undrar är att jag behöver det för rescue diver-utb. Så hade vart fint att kombinera det med detta isf :)

Alla som går utbildningen får ett DELTAGARBEVIS.
Vad står EFR för? Jag kan skriva ut ett intyg på genomförd kurs men vet inte om det räcker med det...

/H

Tillägg:
Efter ett par minuters gogglande verkar det som om denna utbildning i högsta grad motsvarar EFR standard.
Uppgiften jag fick fram:
Krav på person som håller en EFR-utbildning: Plugga in en cd och håll kurser. Hoppas denna info hjälper.

Röda Korsets utbildningar följer de riktlinjer som är fastställda av Cardiologerna.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top