1 eller 2 basar? Skillnad på ljud?

Glocalnet

Bannad
Gick med
7 Dec 2006
Hejsan!

Har nu en proson FB-10" baslåda med en zachry d-250 basförstärkare.

Ganska vekt ljud i det, men funkar väl okej till film o lugnare musik.

Sen har jag även 2st 12" 300w basar lösa med, o då min basförstärkare har dubbla utgångar för dubbla basar, så undrar jag:

Om jag skulle bygga en låda med dubbla basar eller eventuellt 2 lådor med en bas i varje, sen driva med samma förstärkare, vad skulle skillnaden i ljud bli?

12"arna slår inte lika långt som 10".

Snabbare? Djupare?

Vill hellst ha så mycket bas som möjligt, vill att man ska må illa utav mullret!

//R

2750258 Hejsan!

Har nu en proson FB-10" baslåda med en zachry d-250 basförstärkare.

Ganska vekt ljud i det, men funkar väl okej till film o lugnare musik.

Sen har jag även 2st 12" 300w basar lösa med, o då min basförstärkare har dubbla utgångar för dubbla basar, så undrar jag:

Om jag skulle bygga en låda med dubbla basar eller eventuellt 2 lådor med en bas i varje, sen driva med samma förstärkare, vad skulle skillnaden i ljud bli?

12"arna slår inte lika långt som 10".

Snabbare? Djupare?

Vill hellst ha så mycket bas som möjligt, vill att man ska må illa utav mullret!

//R
Berror helt på vilka element det är, och hur lådan är konstruerad samt på förstärkaren.

Personligen har jag problem att mina dubbla 8" (i varje högtalare)får hela rummet att vibrera..

Men troligen blir 12"orna mkt segare och sämmre. Men jag kan ha fel men tror problemet snarrrare är förstärkaren.

Pallar inte leta på ljudia åt dig efter den men tippar på att det är en ganska billig klen låg ohmig historia?

Berror helt på vilka element det är, och hur lådan är konstruerad samt på förstärkaren.

Personligen har jag problem att mina dubbla 8" (i varje högtalare)får hela rummet att vibrera..

Men troligen blir 12"orna mkt segare och sämmre. Men jag kan ha fel men tror problemet snarrrare är förstärkaren.

Pallar inte leta på ljudia åt dig efter den men tippar på att det är en ganska billig klen låg ohmig historia?

Vilken är billig, klen och låg ohmig? Min förstärkare? Zachry d-250? Naej den är inget av det.

Hur ska man konstruera lådan då?

Men kort sagt, om man har 2 st likadana element, vad är då skillnaden på ljud om man har ett eller två?

vad är det för 12"are är väl den viktigaste frågan.

Låt säga att det vore samma högralare som i 10" baslådan då?
Vad är skillnaden på att använda en eller två sånna lådor o driva med samma slutsteg?

Ljudmässigt? Snabbare? Djupare?

Last edited:
Jag har fått för mig att 12" är segare och ger djupare bas än t.ex 8-10" som är snärtigare och kanske lämpar sig mer till rock och liknande. Jag hade dubbla 12" i bilen med ett 1800w monoblock och det lät grymt men hann inte riktigt med när jag drog på rock, nu har jag en kass låda med en 10" som inte är bra någonstans :(
Om det blir dubbelt så bra med två högtalare... Njaeee, driv den ensamma på ett vettigt sett så spelar det många gånger ifrån dom dubbla.

Generellt kan man säga att en 12" låter mer och djupare än en 10".
Men mindre basar har en mer kontrollerad och mer exakt ljudbild.
Därför är två små basar att föredra framför en stor.

Sen är det ju dock skillnad på bas och bas.

Ångrar själv bittert att jag inte köpte två tior eller åttor. Köpte bara en tia och det är jag inte nöjd med. Men orkar fan inte bygga en ny jäfla låda + slösa pengar jag inte har. :huvet

Jag har två 15" :näsblod

Jag brukar kräma på till dess att näsborrarna börjar vibrera, då är det lagom volym! :)

Det är större skillnader i element/låda/filter än det är i 12" vs 10" Först bör man besluta sig för en konstruktion, det gör du efter vad du är ute efter? mycket tryck så är väl en basreflex bäst men då tillkommer beräkningarna på porten bäst ljud får man oftast från en sluten låda men dom blir väldigt stora och har i regel mnidre tryck.. två bra 12" i en basreflexlåda kan bli riktigt bra men det är viktigt att alla delar av den är bra! låda, filter, port måste dels va välbyggda men även exakt avstämda mot elementen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick