10 år sen sist.

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Nu har det hänt.

Är i runda slängar 10 år sedan jag var inblandad i någon "allvarligare" incident på hojen. Tyvär bröts den positiva trenden idag när jag på väg hem från jobbet helt sonikt bromsade omkull :tomten och la hojen, sabbade den 1 säsong nya lacken på topp, sidokåpa, bakkåpan, spräckte backspegeln, mosade blinkersen och skrapade upp ljuddämparen. :huvet

Tyckte inte ens jag nuddade bromshandaget :confused:

Kom ur en rondell och skulle passera ett övergångställe och måste ha varit helt blind eftersom jag missat att en tvärhand hög tjej var mitt ute på dom vita linjerna, fick bromsa hårdare än normalt ( men inte överdrivet, höll kanske 30-35 km/h ) och framdäcket bestämde sig för att inte gilla det och tog sin egen väg.

Positiva i det hela är att jag la hojen innan jag nådde fram till "offret" . Enda menet hon får är väl att hon var totalt förskrämd och trodde antagligen att jag skulle börja puckla på henne när som. Fick lugnt o sansat förklara för henne att det var enbart mitt eget fel.

Själv klarade jag mig med en j**ligt öm arm.

Har man inget att fixa på hojen så skapar man det.:4skrika

P.S. Har någon orginal höger backspegel till Ducce SS ie -00 så skrik till.

Last edited:

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
uuu vad tråkigt! Det blir ju inte bättre av att man själv är skyldig heller.

valium

Någon ska ju vara sist.
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Kawasaki Zx-9R -01 Yamaha XTZ660 Ténéré -92
Maax skrev:
2387661 . Enda menet hon får är väl att hon var totalt förskrämd och trodde antagligen att jag skulle börja puckla på henne när som. Fick lugnt o sansat förklara för henne att det var enbart mitt eget fel.

Fick du hennes nummer???:tuttar

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Maax skrev:
2387661

Kom ur en rondell och skulle passera ett övergångställe och måste ha varit helt blind eftersom jag missat att en tvärhand hög tjej

valium skrev:
2387667 Fick du hennes nummer???:tuttar

Låter inte som en tjej man frågar efter nummer till, är nog inte så gammal :rolleyes:

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Låter ju en smula smått otroligt att bromsa omkull sig i den hastigheten.

Tur iallafall att det inte blev nått värre utan plånboken som får ta den stora smällen.

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Maax skrev:
2387661 Nu har det hänt.

*SNIPP*

1) Trist! Så mycket dyrt och trassligt i en vardagssituation du klarat 999 gånger av 1000!

2) Så jäkla sympatiskt av dig att berätta, dessutom utan att skylla på något annat! Finns inte många män med så stark ryggrad! Fast det är ju inte mycket tröst i bedrövelsen...

3) Hoppas tid och plånbok räcker för åtminstone någon mer tur innan vintern!

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
xr600 såld , xr650r
lätt att nitta framhjulet om man inte direkt är van vid att panikbromsa. jag känner ju det nu när jag skall ta mellan kortet att jag inte är vann vid panikbromsning, så jag ger inte efter trycket på bromshandtaget som man måste göra annars släpper ju greppet på framhjulet när man tappar fart för att trycket på framhjulet blir ju mindre då farten minskas:tomten . Men man skall väll försöka att lära sig innan uppkörning:)
lycka till med hojen!

/Blommen

Henken

Guest
Måste väl varit nåt på vägen? 30-35km/h känns som promenad fart :)
Surt att det ska hända efter 10 år & med nylackade kåpor osv.

Nu har du nåt att spendera lönen på iaf! :tummenupp

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Maax skrev:
2387661 Nu har det hänt.
blablabla.
Trist med vurpan,
bra att du klarade lilljäntan.:tummenupp
Super att du förklarade att hon var oskyldig.:tummenupp :tummenupp
Antar att det är när man smäller på broms för för fort som det släpper. höll på att göra det i en kurva i somras, jag låg bakom en bil i en lååång kurva i kanske 140kmh. då helt plötsligt slog bilen på broms och skulle svänga.
Jag pangade på med broms och kände framhjulet släppa/studsa till men återfick greppet och klarade mig med en matsked brunt i kallingen.
Läxa: håll avstånd även om bilen/hojen tycks vilja tävla.:näsblod

Ps. battle scars är ballt på en hoj. :näsblod

<<<Andreas>>>

<<<Andreas>>>
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Yamaha R1 (ZX10R om jag får råd)
Nästan samma sak för ett år sen...

Jag råkade ut för ungefär samma sak förra sommaren. Jag och 2 kompisar är ute och kör på lite mindre asfalterade vägar. Jag ligger först och vi närmar oss E22:an så sakteliga i ca 30km/h. När jag befinner mig 5-6m från korsningen börjar jag bromsa men då märker jag vad jag inte sett innan... RULLGRUS!! Nu i efterhand så säger många typ: Jamen du kunde ju använda bakbromsen. Det var dock inget som jag hann tänka på utan jag satte ner både fötterna i marken och försökte hålla hojen upprätt medans jag bromsade för fullt... Följden blev att jag gick omkull och kasade ut 1m ut på E22:an o det i full semestertrafik. Liggandes halvt om halvt under hojen ser jag en V70 med husvagn komma farande mot mig. Den nitar, väjer och missar mitt huvud med nån decimeter... Niklas o Jocke som var med får sedan se en "Andreas" som sliter in sin hoj på avtagsvägen o är förtvivlad för att han har "skrapat sönder" ena sidan på hojen.... Hur dum får man bli egentligen... Men det kommer efteråt....Alla tankar... Det jag ville ha sagt är: Tråkigt med hojen men ett skitbekymmer egentligen... MKT SKÖNT ATT DU KLARADE DIG OSKADD.....:tummenupp

Trevlig helg
//Andreas

ps. Har man gått o blivit moralkärring nu eller e man bara gammal:D

Busa78

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
Hayabusa -03 Biltema Editon
Maax skrev:
2387661 Nu har det hänt.

Är i runda slängar 10 år sedan jag var inblandad i någon "allvarligare" incident på hojen. Tyvär bröts den positiva trenden idag när jag på väg hem från jobbet helt sonikt bromsade omkull :tomten och la hojen, sabbade den 1 säsong nya lacken på topp, sidokåpa, bakkåpan, spräckte backspegeln, mosade blinkersen och skrapade upp ljuddämparen. :huvet

Tyckte inte ens jag nuddade bromshandaget :confused:

Kom ur en rondell och skulle passera ett övergångställe och måste ha varit helt blind eftersom jag missat att en tvärhand hög tjej var mitt ute på dom vita linjerna, fick bromsa hårdare än normalt ( men inte överdrivet, höll kanske 30-35 km/h ) och framdäcket bestämde sig för att inte gilla det och tog sin egen väg.

Positiva i det hela är att jag la hojen innan jag nådde fram till "offret" . Enda menet hon får är väl att hon var totalt förskrämd och trodde antagligen att jag skulle börja puckla på henne när som. Fick lugnt o sansat förklara för henne att det var enbart mitt eget fel.

det var väl inget. :) min hoj stals å sen tände de på garaget. min mc karriär är sabbad denna sommar och flera till. men då säger folk: jamen du har väl försäkring. ja det har jag. men jag har inte fått se en krona än...för fan 2 månader sen

Last edited:

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Tack för alla possitiva komentarer.

Fattar själv inte hur man lyckas med konststycket att bromsa omkull i typ 35 km/h. :va Måste vara vägens fel :rolleyes:

Spenderade 6 tim på sjukan idag där det konstaterades att armen var bruten uppe vid armbågsleden.

Att detta hände 1 dag efter jag startat upp mitt företag är ju bara massor med grädde på moset....vet inte om man ska skratta eller gråta. :tungan

Positivt att det är lackfirma jag startat upp. Ironi i sin ädlaste form.:rofl

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Jag har gjort samma sak. Det var en tant som fick för sig att bromsa med sin bil mitt i rondellen. Jag hann bara nudda handtaget så låg jag. Jävligt frustrerande.:mad: Tur man hade en gammal och sliten hoj den gången.

Jag tror det är enklare att nypa åt för hårt och bromsa omkull sig i låga farter. Det krävs inte så mycket kraft för att framhjulet skall låsa sig.

Kollade i rondellen efteråt och där jag nöp åt bromsen var det slitage i vägbanan så där som det kan bli i rondeller när många bilar kör på samma ställe. Det kanske var liknande för dig, då finns det inte mycket som håller kvar framhjulet.

Fick ont i armen men klarade mig från brott. Tråkigt att allt hände på samma gång. Du har mitt fulla medlidande och krya på dig.

// En som vet hur man gör...

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...