10.000 HD på Öland?

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Efter att ha genomlidit många år av "custom bike show" i norra sthlms län så ger jag inte mycket för brummande HD-åkare.

Högljudda (hoj + människa), feta, skäggiga, västbärande (med kooola märken & text) wanna-be alfahanar med ylande vargar på tishan är inte min kopp te.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Efter att ha genomlidit många år av "custom bike show" i norra sthlms län så ger jag inte mycket för brummande HD-åkare.

Högljudda (hoj + människa), feta, skäggiga, västbärande (med kooola märken & text) wanna-be alfahanar med ylande vargar på tishan är inte min kopp te.
Jag förstår heller inte varför man helt måste byta image bara för man kör hoj, träffade ett par för några månader sen som också körde hoj och där snubben var helt lyrisk att han äntligen kunde börja odla skägg för att mc säsongen snart var igång igen… :D hur orkar man!

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag förstår heller inte varför man helt måste byta image bara för man kör hoj, träffade ett par för några månader sen som också körde hoj och där snubben var helt lyrisk att han äntligen kunde börja odla skägg för att mc säsongen snart var igång igen… :D hur orkar man!
Det är därför man köper en Yamaha Bolt istället för HD Sportster. Då är det ok att ha tvättad förhud, normalvikt och inte lida av skinnfetish.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Det är därför man köper en Yamaha Bolt istället för HD Sportster. Då är det ok att ha tvättad förhud, normalvikt och inte lida av skinnfetish.
det är ok även om man åker HD, Men om man cosplayar "biker" på helgerna så blir det som det blir. Ibland händer det att jag åker tenere i kläder som är mer moderiktiga på en HD. Biker kulturen är väldigt facinerande. Om man försöker förstå vad det handlar om, istället för att bara hata den som man blivit programerad av media att göra. Svenska avundsjukan i ett nötskal. Nu ska jag gå och rengöra min förhud!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ibland händer det att jag åker tenere i kläder som är mer moderiktiga på en HD.
Det är ju skitfestligt.
Men bäst är ju färglatt skinnställ med knäpuckar och puckel på en HD

Det ser så förbannat löjligt ut att man tokskrattar.

Jag åkte bakom en som dessutom vinklade ut knäet och hängde av i kurvorna (medvetet överdrivet) trots maklig takt, jag var orolig att fotplattorna skulle skrapa i.
Han som hade lånat ut HD'n åkte framför på en Sporthoj och gasade så att fransarna trasslade ihop sig.

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
det är ok även om man åker HD, Men om man cosplayar "biker" på helgerna så blir det som det blir. Ibland händer det att jag åker tenere i kläder som är mer moderiktiga på en HD. Biker kulturen är väldigt facinerande. Om man försöker förstå vad det handlar om, istället för att bara hata den som man blivit programerad av media att göra. Svenska avundsjukan i ett nötskal. Nu ska jag gå och rengöra min förhud!

Själv kör jag tenere i skinnstället när det ska köras asfalt! Känns mycket säkrare än allväders grejorna när det blir lite högre tempo

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Jag har alltid stått i båda lägren; Sporthoj/customsvängen och garvar läppen av mig över fördomarna från båda håll. Nu snackar jag om seriösa byggare av customhojar och seriösa sporthojsåkare, inga wannabes. Många av er är lika fast i erat ”tänk” som en seriös custom-åkare. Gör vad ni gillar och sluta spy galla över andra, vi är hojåkare allihop, lovar att livet blir mer berikande med öppna sinnen. Sedan behöver man kanske inte förstå en som bara odlar sin bikerattityd på helger eller så, eller sporthojsposörer i sneakers och luvtröja som tokvarvar vid varje rödljus. Men dom bidrar till att din lokala hojhandlare får sälja hojar och service, så man får ta det onda med det goda
Slut på moralpredikan, tyck vad faaan ni vill!:)

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Kom hem från hojresa med färjan från Gdynia på morgonen och landade mitt i ledet av customfolk som kom från träffen antar jag. Inte en jävel kan ju hälsa varken vid möte eller omkörning. Slut på att hälsa på customtöntar nu tror jag. :4skrika
Måste bero på att man inte är en redig baaajker med fransar till hjulen, kroppspaketering i läder och trumpeter till avgasrör...

Timmy88

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Aug 2017
Hoj
Xsr900 (såld)
Kom hem från hojresa med färjan från Gdynia på morgonen och landade mitt i ledet av customfolk som kom från träffen antar jag. Inte en jävel kan ju hälsa varken vid möte eller omkörning. Slut på att hälsa på customtöntar nu tror jag. :4skrika
Måste bero på att man inte är en redig baaajker med fransar till hjulen, kroppspaketering i läder och trumpeter till avgasrör...

Haft fem olika hojar på fem år, nakenhojar, sporthoj och nu en adv hoj. Får nog säga att customfolket i 95 fall av 100 hejar tillbaka oavsett om de bär väst eller fransjacka

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag kom just in med hunden, dom börjar komma tillbaka hit nu.

Mest såna med baggers med frugan på än så länge, men dom med solosadel, liten tank och långaffel brukar ta lite längre tid på sig, dom måste ju stanna och ta bensträckare oftare än en elbilsägare till och med.. :ROFLMAO:

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Haft fem olika hojar på fem år, nakenhojar, sporthoj och nu en adv hoj. Får nog säga att customfolket i 95 fall av 100 hejar tillbaka oavsett om de bär väst eller fransjacka

Kört hoj i 10 år nu. Tycker customfolk hälsar allt mindre för var år som går. Mer värt att hälsa på mopeder för fan. :jisses:(

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är ju skitfestligt.
Men bäst är ju färglatt skinnställ med knäpuckar och puckel på en HD

Det ser så förbannat löjligt ut att man tokskrattar.

Jag åkte bakom en som dessutom vinklade ut knäet och hängde av i kurvorna (medvetet överdrivet) trots maklig takt, jag var orolig att fotplattorna skulle skrapa i.
Han som hade lånat ut HD'n åkte framför på en Sporthoj och gasade så att fransarna trasslade ihop sig.

Jag kom just in med hunden, dom börjar komma tillbaka hit nu.

Mest såna med baggers med frugan på än så länge, men dom med solosadel, liten tank och långaffel brukar ta lite längre tid på sig, dom måste ju stanna och ta bensträckare oftare än en elbilsägare till och med.. :ROFLMAO:
true stories

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag brukar fälla ut vänsternäven o få en hälsning från de flesta jag möter, oavsett om de åker Kayamasuki eller Hardly Movingsson.

Sen är vi alla bilåkare iallafall, så där slutar ju klädkoden hälsningarna mangrant.
Hade sett kul ut om alla i bil åkte runt o hälsade på varandra som hojåkare gör :lol

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Vissa bilägare brukade hälsa på varandra. Det var på sextiotalet när DKW kom med ljustuta. Audiägarna verkar ha lagt ner den traditionen.
Jag tror inte att färska hojåkare har en susning om varför ni/vi morsar när vi åker hoj. Med det känns väl bra att bli bekräftad varje gång man är ute och åker. Fin sammanhållning som är guld värd när man... behöver bekräftelse.

Det är samma sak bland båtägare. De har morsat i alla tider med få vet varför. Lite mer priviligierade, nu med plottrar, gps, mobiltäckning och medlemskap i SSRS. De är ändå bara bilister på sjön.

HD-åkare kan man ju dra över en kam. Kriminella, drogpåverkade, bad boy-look-alike-wannabes, stulna hojar, fängelsekunder, vackert väderåkare, solbrillor, dödskallar, massor av HD-loggor på alla kläder, skärp, pluskor, kängor osv.
Visserligen finns det dom som alltid gillat HD mer än andra fabrikat, som kanske jobbat och gnetat ihop stålarna och bytt upp sig till sin drömhoj och som använder sin hoj för att det framförallt är en tillfredställelse för en själv och inte gör en grej av det. Äger ingen HD-tisha. Jo de finns. Ja det finns en massa olika sorters HD-åkare. Och hojåkare. Och bilister.
Haha, att debattera på ett hojforum. Fullkomligt meningslöst. Men jag sitter hemma och väntar på en grej.

image.jpeg

Nu ska jag bara polera fälgkanterna med svinto sen ska jag åka lite hoj för mitt eget höga nöjes skull. Åka i jeans och gympadojor? Ja a du...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
tänk om folk kunde sköte sitt eget o ge fan i va andra gör

Gör vad ni gillar och sluta spy galla över andra, vi är hojåkare allihop, lovar att livet blir mer berikande med öppna sinnen. :)

Men det skulle juh kunna tolkas som vidsynthet och ödmjukhet och det är inte normalsvenskens bästa gren. :crash
Vi måste få ut våra :7petaoch :smasha för att vara riktigt svensk! :tungan

Jag har en kamrat som körde ner till träffen på sin HD. Ja, en som jag vet, det kan nog vara flera kända ansikten. Vi kör båda det vi vill, som vi vill, men eftersom våra motorcyklar är helt olika så är vi tydligen lite udda.

Visst är det trevligare att se Hr Lofterud på en gammal brittisk SportHoj men personen ifråga blir inte tråkigare eller sämre om vi möts när denne kör Affen. :fakta

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tyckte att det var en trevlig tillställning, folk och hojar överallt, många trevliga byggen att titta på, fantastiskt väder, bra fest och inget stök så vitt jag kunde se... Vilket ju är lite märkligt när jag tänker efter, vi i HD-kollektivet är ju tydligen undantagslöst en samling feta, ohyfsade, skäggiga, högljudda, drogpåverkade, kriminella och allmänt otrevliga typer så det är ju lite konstigt att det bara är trevlig och gemytlig stämning när 10000+ av oss samlas på en plats... Eller så är det så att det inom sporthojskollektivet finns en drös fördomsfulla människor som tror sig veta en väldig massa om en hel grupp människor utan att någon gång egentligen ha umgåtts med, än mindre lärt känna, några av människorna ur ovan nämnda grupp... Det kan ju vara så, men vad vet jag.

20220603_230638.JPG20220604_100939.JPG20220604_101009.JPG20220604_104632.JPG20220604_103330.JPG20220604_110139.JPG20220604_151820.JPG20220604_111340.JPG20220604_123936.JPG20220604_140937.JPG

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tyckte att det var en trevlig tillställning, folk och hojar överallt, många trevliga byggen att titta på, fantastiskt väder, bra fest och inget stök så vitt jag kunde se... Vilket ju är lite märkligt när jag tänker efter, vi i HD-kollektivet är ju tydligen undantagslöst en samling feta, ohyfsade, skäggiga, högljudda, drogpåverkade, kriminella och allmänt otrevliga typer så det är ju lite konstigt att det bara är trevlig och gemytlig stämning när 10000+ av oss samlas på en plats... Eller så är det så att det inom sporthojskollektivet finns en drös fördomsfulla människor som tror sig veta en väldig massa om en hel grupp människor utan att någon gång egentligen ha umgåtts med, än mindre lärt känna, några av människorna ur ovan nämnda grupp... Det kan ju vara så, men vad vet jag.

Dom HD träffar jag har varit på har varit gemytliga tillställningar med lite av varje.

Visst fanns det någon som var drängfull, men det gör det ju på den genomnittlige radhusgrillfesten också, så det är väl inte så konstigt.
Skillnaden är att det finns gott om folk som tar ned dom som svinar på jorden igen på en HD-träff.

Nu är det inga superrallyn jag har varit på, men det var en storträff utanför Lycksele där man kunde se många Svenska byggen, bland annat han som byggde egen billetmotor som har varit med i alla tidningar...
Skitfräna byggen, gemytlig stämmning och underhållning, och givetvis fanns det en som hade rivit motorn på fruns chopper i gräset för att fixa den så hon kunde köra hem.

Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja

View attachment 473089View attachment 473090View attachment 473091View attachment 473092View attachment 473093View attachment 473094View attachment 473099View attachment 473096View attachment 473097View attachment 473098
Det kommer alltid att finnas människor som blir kränkta av diverse epitet andra ger vissa människor.

Nu känner jag mig inte träffad öht då mina observationer innefattar ett flertal år med inträdesbiljett och jag bor längst med vägen många kör till/från träffen.

Finnas alltid undantag i en stor grupp människor.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år