100 mil på en dag....

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Körde Paris-Smögen i ett svep på GPZ900R för 20år sen utan bekymmer.

Som jag ser det är det ju hastigheten som är problemet med "Ironbutt" inte milen, vem f-n orkar köra lagligt i 15-20timmar?????:va:va

M.V.H
Micke
 
Last edited:

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
:confused: ehhh... drygt 83/km h i snitt. Detta på 24 timmar! Då ska man hinna tanka, äta, köra "lilla programmet" (kissa) några gånger och ev. "stora programmet" en vända. :va:va:va:rolleyes:

Var körde du? Uppsala - Kiruna t.o.r.

Skeptisk...



i rövhålet!!!??? Skicka en bild på din sadel, kan inte vara en serieproducerad :D

hahahah fan va roligt :D
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Körde 110 mil min allra första dag med egen tung mc, 18 år ung... Kollade i gula sidorna och hittade en GPZ900R nånstans mellan Helsingborg och Göteborg. Ringde och sa: -Jag tar den! Tog två flyg och ett tåg för att komma ner dit och kom ner i jeans, basebolljacka, gympadojjor och en sunkig hjälm :D Säljaren sa: -Aldrig i livet att jag släpper iväg dig sådär! Här får du mitt gamla skinnställ med på köpet och så måste du sova över här... kan släppa iväg dig imorgon bitti. Sagt och gjort.. hahah, körde upp den till Östersund följande dag. Snacka om grym känsla. Fan vilket gött minne :)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Stockholm - Marbella t/r på en vecka. Tre dagar ner, en dag i Marbella, tre dagar hem. På en HD sidventilare från 1947. Stelbent. 800 mil sammanlagt. Skulle nog dö om jag försökte mig på något liknande igen nu.

//J
 

SNAFU

Vaffanculo
Gick med
16 Jan 2007
Ort
På Söder
Hoj
Monster
100 mil rakade man ju av lätt men det var ju 25 år sedan på en Suzuki GS1000, nu vetefan om det skulle vara lika kul :)
 

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Ort
Grimstorp
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
ca. 100 mil på 4 dagar.
Uppkörning på torsdagen, körde sen ca. 20 mil
På fredagen så blev det en runda till Oves motor i olofström samt claessons i bromölla.
Från bromölla via sölvesborg, hörvik, karlshamn, ryd, växjö till tingsryd, blev nog ca. 35-45 mil.
Från Tingsryd till nässjö via en massa udda vägar förbi emmaboda mm. blev runt 30 mil. Sen från nässjö till falkenberg :) Kändes gött å köra såpass långt det första man gjorde efter att ha tagit kortet faktiskt.

En sådan där Iron Butt körning kanske man skulle lura med någon polare till att genomföra nästa år faktiskt :) Hehe
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Jag gjorde en inofficiell SS1000 2008. Zell am Zee- Hässleholm via avsitickare och fullbokade båtar i Rostock som tvingade mig, efter en kopp kaffe och lite övervägande, att köra vidare till Puttgarden och vidare genom Danmark. 163 mil på 21 timmar med passagerare och full semestepackning. Detta va ju inte planerat så någon IronButt-dokumentation har jag ej. Genomfördes på en BMW R1200GS-A.

Vad tror ni om BB2500 & BB 2500K?

Någon som har uthållighet och möjlighet att köra SS1000 x 10? Tio på varandra följande 160-milarundor. Nästa SS1000-etapp får inte påbörjas inom 24 timmar efter att man starade den föregående SS1000-etappen. Det går mao inte att köra ihop Km, även om man för tillfället skulle ha bra väg och vara pigg. Ett fåtal som pallat!:yoparty
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kollade i gula sidorna och hittade en GPZ900R nånstans mellan Helsingborg och Göteborg.
"Någonstans mellan Helsingborg och Göteborg"? En sträcka på 22 mil? Det ska va' en norrlänning det, att se se 22 mil som "ingenting" eller "någonstans"... :)
 
Last edited:

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Kul med lite mil :D.

Körde 701mil på 13 dagar i sommar varav 93 mil första dagen o 150 mil sista :brinnerup.

Syd sverige till bla. john ogroates Skottland http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=218456

Men rumpan :arsele klarade av det gallant utan div dynor o cykelbyxor:D.

Var faktiskt knäna som kändes värst men inte farligt :tummenupp

Hade ett par dagar inlagt under rundan som vilodagar med kortare körning:tummenupp.

Men jag kan göra om det igen även om frun redan har idiotförklarat mig :D :D.


/Maveric
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Längsta jag har kört på en dag är 84mil (med en 125:a på småvägar). Började strax efter soluppgång och avslutade sent på kvällen. Tröttheten började komma strax efter att jag hade kört klart längre än vad jag normalt gör under en dagsetapp. Men det intressanta var att under de sista timmarna försvann tröttheten och det kändes som att jag kunde köra hur långt som helst. Hojen hade blivit mitt hem, och att köra den var allt som mitt liv handlade om. Trodde att jag skulle få träsmak efter ett sånt maraton, men istället fick jag mersmak!! Jag kanske får toura på en eu-moppe i framtiden...
 

Hivmannen

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2021
Hoj
Honda cb600 hornet -99 Honda CB750 Sevenfifty -95
Det här lät ju fantastiskt roligt. Ska fan avverka de där 160 milen på 24 timmar på min ktm 640 när det blir semester!
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
om man åker 100 mil på en dag får man något eller lämna in bevis av något slag ?
fick höra något om detta i helgen.......

TS är helt rätt på det!

Kör man 100 mil på en dag,
så är det bara att köra ytterligare 100 mil på natten:whip

Grejar man det snyggt och prydligt så är det bara att söka en SS2000K.

Inte en instegskörnining, men ett bra mellansteg mot Gold-körningar...
 

maveric

hojfreak
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Blekinge
Hoj
suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Det här lät ju fantastiskt roligt. Ska fan avverka de där 160 milen på 24 timmar på min ktm 640 när det blir semester!
Ett rejält trådlyft :tummenupp, men minst lika aktuellt idag :).
Sen jag skrev här 2010 Har jag gjort 2 Ironbutt körningar :rock första 2014 SS1000 Karlshamn till Manchester England 176mil på 23 Tim ink. färjan Rödby-Puttgarden samt Tunneltåget Calais-Folkstone. Andra 2015 SS1600km Karlshamn till Tornio via polcirkeln 178mil 23,5 tim. Allt handlar om planering o lite tur, då du har 24tim på dig gäller det att planera sin körning baserat på tankställen då dom är dina bevis på plats o tid. Sen får man hoppas på att det inte är några störningar i trafiken som ställer till det, jag startade bägge gångerna vid 4 snåret på kvällen för att slippa den mesta rusningstrafiken längs dom större städerna och motorvägarna är betydligt lugnare på natten framför allt nere i Europa :tummenupp. Fick mina bägge godkända av Iron Butt association Sweden :yoparty.
/Maveric IBAN:60139
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Körde genom tyskland från motogp i sachsenring, danmark över bron till sverige o landade karlskrona sommaren 2012. På en gsx 1250. Ca 100 mil, åkte på morgonen o var framme på kvällen. Gick bra, trots regn, stormvind så bron var eg avstängd men fanns inga bommar. Det enda dumma med den turen var beslutet att minimera toastopp så drack väldigt lite vätska och som vegetarian o bbara bensinmacksmat blev det mest proteinbars. Inte en helt bra kombo när man la till de vindar som emellanåt var typ orkanstyrka så jag fick kämpa med att hålla mig på vägen.
När jag skulle kliva av hojen orkade jag inte det utan gled ner på marken bredvid hojen och kräktes i integralhjälmen, inte heller ett riktigt fint minne.

Men det gick för en gammal tant med bmi över 30.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Ska ut på långtur (100mil) senare i sommar. Blir på en MT-09, alltså en naked utan vindruta. ?
Första långa turen för mig nånsin. Vad har ni för bra tips? Är det värt att investera i komfortsadel? Bör jag planera mer än en övernattning eller ska det gå bra på bara två dagar?
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top