1000 kubik nybörjare.

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
daytona
ska ge mig nu. inga mer frågor. har för lite att göra på jobbet.
det blir r1 i vår. :tuttar

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Undra hur många av popcorn-killarna som egentligen började på en 600-1000cc sporthoj...

Du kan aldrig ens i närheten jämföra en XT600 och en R1 i hanterbarhet. Ska du välja en cykel för uppkörningen så välj en hoj som inte ska gå så hemskt fort och som inte väger 300kg. Det gäller väl 750cc+ för uppkörningen om jag minns rätt, och då blire ju svårt med motard också... Kanske en highland skulle göra jobbet? :D

När du sätter dig på din nya blänkande R1a, tänk inte att du är kung på vägen bara för att du kört fem år cross, för det skiljer sig så mycket att du inte anar ;>

Btw så började jag min tunga karriär på en R6a och kör numera 90% av tiden på min Husa vilket jag lååångt ifrån tycker e "vek", trots sina knappa 60-nånting hästkrafter...

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
myspinnen skrev:
frågan jag svarade på var inte sporthoj vs sporthoj utan om du läser så var det mer motard vs sporthoj på manöverbana .
Nej, felet är mitt, jag råkade "quota" dig av misstag!
Jag menade andra i tråden!

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
jag har gjort uppkörning både med offroad(125'a) och sporthoj(stor).
nu vet jag inte om jag är nån sorts naturbegårning eller nåt, men det är inte klurigare att köra upp med sporthoj, med offroaden kan man vända på en femöring medans med sporthojen blir det som någon sa, två fotbollsplaner.

spelar ingen större roll vilken typ av hoj du kör upp på, bara du känner dig säker..

träna på och good luck till våren :tummenupp

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
hahaha, en till som minsan kört cross och nu är fullärd och ska åka R1 som förstahoj, komik på hög nivå.
Äj den svåj att tjöra.

:trött

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
perkihlen skrev:
undrar väl mest om hinderbanan är svårare med sporthoj. än med tex motard el dylikt. :)

Mm, hinderbanan är knepig, speciellt den där sektionen man ålar i gyttja under ett nät :tomten Men R1 funkar skitbra!

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Poacher skrev:
hahaha, en till som minsan kört cross och nu är fullärd och ska åka R1 som förstahoj, komik på hög nivå.
Äj den svåj att tjöra.

Känns som att detta forum börjar bli väldigt irriterande att surfa på!!!
99% av alla inlägg är från nissar som inte har annat att göra än att gnälla och hitta på förödmjukande skit-inlägg!

JAG har ALDRIG haft hoj förr, jag har köpt en R1 som FÖRSTA hoj!!
Den är fördjävla enkel att köra, trust me!! Den som säger annat har inget stopp mellan hjärna & gashand!
JAG tycker det är skitenkelt att göra en garagesväng med min, faktiskt mycket lättare än med den sunkiga & sneda sukka-750 jag använde på min k-skola/uppkörning!

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
daytona
Poacher skrev:
Äj den svåj att tjöra.

hade ju faktiskt tänkt hålla mig till hastighetsbegränsningarna, samt övningsköra en hel del innan jag kör upp. Men en R1 a kanske går upp på bakhjulet redan på tomgången :tummenupp .

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
perkihlen skrev:
hade ju faktiskt tänkt hålla mig till hastighetsbegränsningarna, samt övningsköra en hel del innan jag kör upp. Men en R1 a kanske går upp på bakhjulet redan på tomgången :tummenupp .

Väntar med spänning tills sommaren när du kan berätta hur enkelt det är att hålla hastighetsbegränsningen med en R1a. Och nej en R1a går inte upp på bakhjulet på tomgång. Köp en cykel som du trivs på sen om det står CB eller CBR eller R på den är skit det samma, köp en som du lär dej manövrera ordentligt innan du går upp på dessa monster. Hur många kör upp för bil körkort med en lambo? Hur många börjar sin bil karriär i en Ferarri? Visst det finns dom som gör det(Britney Spears) se hur det gick för henne. :rolleyes:

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
daytona
sporTlovEr skrev:
Säkert svårhanterilig i manöverbanan (även om det provet skall ändras) men allt går, jag hade en offroad jag övade på den var skitjobbig i garagevändingen, med trafikskolans 750 var det en barnlek.

Sen hur mycket effekt man har spelar ingen roll bara man tar det lugnt, jag gick från 500-1000cc första säsongen(denna).

Nån som vet när de ska ändra uppkörningsprovet och hur det ändras?

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
daytona
Qwerty skrev:
Väntar med spänning tills sommaren när du kan berätta hur enkelt det är att hålla hastighetsbegränsningen med en R1a. Och nej en R1a går inte upp på bakhjulet på tomgång. Köp en cykel som du trivs på sen om det står CB eller CBR eller R på den är skit det samma, köp en som du lär dej manövrera ordentligt innan du går upp på dessa monster. Hur många kör upp för bil körkort med en lambo? Hur många börjar sin bil karriär i en Ferarri? Visst det finns dom som gör det(Britney Spears) se hur det gick för henne. :rolleyes:

Sedan finns det ju dom som säger att man kan ta familjen och åka o handla i en mclaren F1 ochså. Kanske ska satsa på en Daytona istället då:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
perkihlen skrev:
Kanske ska satsa på en Daytona istället då:

Köp en cykel du trivs på. Inte trivs på pappret. Provsitt, provkör, känn, klämm och se vilken som passar dej. Kanske Er5 är den du faller pladask för, vem vet? Sen hur stor Posör faktor hojen har ska du skita i det är inte framför Donken man kör hoj. Utan du kör dit vinden bär och långt och länge.

Sen vad vill du göra med din cykel? Smiska kurvigt, köra landsväg, åka på strippen, köra Europa runt eller du kanske bara vill köra till Donken. I rimmlighetens namn så vet du inte vad du vill göra med din hoj, just nu så tror du dej veta, så satsa på en allround hoj och lär dej köra och lär dej vad du vill få ut av ditt hojåkande. Med en R1a så är risken stor att du hamnar framför Donken pga att du inte kan hantera cykeln tillräckligt. Men med en mer lätthanterlig hoj så vågar du dej runt på olika turer, platser eftersom du känner din maskin till 100% och litar på den och dej själv.

P.s Jag kör fortfarande ibland med en CB900 från 82 bara för att det är så kul. Hänger med på lite turer runt stan och njuter av känslan.

RacerKeld

what
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
3/4L GSXR
Lyssna inte på popcorn-killarna, dom har bara höst-depression :)

Jag började på en CBR600F, även om många sa att det inte är en bra nybörjarhoj. Efter 1200 mil byttade jag denna till en R1:eek:r, och det är en ganska rejäl skillnad på dom två hojarna, och jag har också funderat på hur det ville var om jag hade börjat på en R1:a.
Jag tror ärligt att jag ville ha dödat mig själv eller hojen om jag hade gjort det!

I dag är jag glad att jag började på CBR:an, då den inte är så känslig för de fel som en nybörjar gör - t ex att ge full gas ut av sväng, fel-bedöma din hastighet osv.

Även om du tycker R1:an är den snyggaste hojen (visst är den det :D ) vill jag rekommendera att köpa en 600cc sporthoj att börja på, dom är lättre att svänga och generellt lättre att hantera. Kawasaki ZX6R är ganska snygg, Yamaha YZF-R6 är en tut-magnet och CBR600RR är ju underbar!
Fast, om du är kär i R1:an kommer du att köpa denna oavsett vad du läser här - men jag kan bara rekommendera att börja på en 600 i stället.

Varfor byttade jag till en R1:a då? Mitt temperament är mer till 1000cc än en 600cc, men just temperamentet är också just det som är farligt for en nybörjar.

Lycka till :tummenupp

//Ronni

Experiment 626

Medlem i VADÅ MC?
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
R1
RacerKeld skrev:
I dag är jag glad att jag började på CBR:an, då den inte är så känslig för de fel som en nybörjar gör - t ex att ge full gas ut av sväng, fel-bedöma din hastighet osv.
//Ronni

Håller med, dessutom vill du väl ha nåt att byta upp dig till nån gång också eller? Börja med en 600 av något slag t ex en SV650 eller liknande. Jag började med en sådan och det är jag glad för nu:)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...