1000cc sporthoj

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Insplanet/Compricer funkar inte när man letar MC-försäkring.

De minst dyra, enligt min ganska ambitiösa genomgång är: Svedea, TryggHansa, Länsförsäkringar och Gjensidige.

Det var Gjensidinge som ville ha 130kkr helår för en 2015. Visserligen var det en HP4. Men de låg på 8kkr/månad på den vanliga och då en 2012'a.

Till saken hör att de är billigast på min Daytona.

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Bästa och enda svaret är att du provkör hojarna du är intresserad av. På pappret kan det vara solklart åt ett håll, men helt annat när du sitter på hojen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det var Gjensidinge som ville ha 130kkr helår för en 2015. Visserligen var det en HP4. Men de låg på 8kkr/månad på den vanliga och då en 2012'a.

Till saken hör att de är billigast på min Daytona.

Slutsats: Delarna vid krasch är ungefär dubbelt så dyra till HP4 som till "den vanliga" S1000RR.

Har sett samma sak för Honda 1000, högre premie än Suzuki 1000.
Lägger du dig med en Suzuki skadas en motorkåpa. Som på min GSX1300R.
Tror jag sett lägger du dig med en Honda 1000 skadas Motorkåpan och ofta Vevaxeln som tar smällen (böjs) när motorkåpan gett sig.
Min slutsats: Dyrare reparera Honda. Dyrare delar, mer som går sönder.

Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Slutsats: Delarna vid krasch är ungefär dubbelt så dyra till HP4 som till "den vanliga" S1000RR.

Har sett samma sak för Honda 1000, högre premie än Suzuki 1000.
Lägger du dig med en Suzuki skadas en motorkåpa. Som på min GSX1300R.
Tror jag sett lägger du dig med en Honda 1000 skadas Motorkåpan och ofta Vevaxeln som tar smällen (böjs) när motorkåpan gett sig.
Min slutsats: Dyrare reparera Honda. Dyrare delar, mer som går sönder.

Kan även ha bero på att fler folk kör Honda.
Fick en liknande förklaring när jag skulle försäkra en 125a för en herrans massa år sen, jag som 18-åring kunde försäkra en lätt mc för ~1500 om året för en helförsäkring, när jag frågade varför det var så vansinnigt billigt fick jag till svar att det är så få olyckor med lätt mc (för att det är så få som kör lätt mc).
Misstänker att det är samma anledning som låg bakom när jag kunde helförsäkra min Aprilia SL1000 Falco för under 6k om året nu som 25-åring, det är en ovanlig hoj och därför är det inte vanligt att just den hojen är inblandad i olyckor, även om det är en relativt sportig hoj med relativt hög effekt.
Och jag kan även tänka mig att glidare är skitbilliga att försäkra av samma anledning, de körs sällan och när de väl körs så går det i väldigt lugnt tempo, vilket innebär få olyckor jämfört med sportigare hojar.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan även ha bero på att fler folk kör Honda.
Fick en liknande förklaring när jag skulle försäkra en 125a för en herrans massa år sen, jag som 18-åring kunde försäkra en lätt mc för ~1500 om året för en helförsäkring, när jag frågade varför det var så vansinnigt billigt fick jag till svar att det är så få olyckor med lätt mc (för att det är så få som kör lätt mc).
Misstänker att det är samma anledning som låg bakom när jag kunde helförsäkra min Aprilia SL1000 Falco för under 6k om året nu som 25-åring, det är en ovanlig hoj och därför är det inte vanligt att just den hojen är inblandad i olyckor, även om det är en relativt sportig hoj med relativt hög effekt.
Och jag kan även tänka mig att glidare är skitbilliga att försäkra av samma anledning, de körs sällan och när de väl körs så går det i väldigt lugnt tempo, vilket innebär få olyckor jämfört med sportigare hojar.

Då skulle slutsatsen bli att HP4 är mycket vanligare än "den vanliga" S1000RR !
Vilket ger högre premie.
Men det tror jag inte är sant !
Jag tror "den vanliga" S1000RR är vanligare än HP4.
Och en kontroll på Blocket
Hittade idag 2018-07-03 42 st S1000RR på blocket
Hittade idag 2018-07-03 4 st HP4 på blocket

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...