Slutsats: Delarna vid krasch är ungefär dubbelt så dyra till HP4 som till "den vanliga" S1000RR.
Har sett samma sak för Honda 1000, högre premie än Suzuki 1000.
Lägger du dig med en Suzuki skadas en motorkåpa. Som på min GSX1300R.
Tror jag sett lägger du dig med en Honda 1000 skadas Motorkåpan och ofta Vevaxeln som tar smällen (böjs) när motorkåpan gett sig.
Min slutsats: Dyrare reparera Honda. Dyrare delar, mer som går sönder.
Kan även ha bero på att fler folk kör Honda.
Fick en liknande förklaring när jag skulle försäkra en 125a för en herrans massa år sen, jag som 18-åring kunde försäkra en lätt mc för ~1500 om året för en helförsäkring, när jag frågade varför det var så vansinnigt billigt fick jag till svar att det är så få olyckor med lätt mc (för att det är så få som kör lätt mc).
Misstänker att det är samma anledning som låg bakom när jag kunde helförsäkra min Aprilia SL1000 Falco för under 6k om året nu som 25-åring, det är en ovanlig hoj och därför är det inte vanligt att just den hojen är inblandad i olyckor, även om det är en relativt sportig hoj med relativt hög effekt.
Och jag kan även tänka mig att glidare är skitbilliga att försäkra av samma anledning, de körs sällan och när de väl körs så går det i väldigt lugnt tempo, vilket innebär få olyckor jämfört med sportigare hojar.