1000rr eller 600rr

Robbbin

Kör lugnt i sommar!
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kalmar
Hoj
r1 -03
Köp en 1000cc. Du kommer inte ångra dig. Roligare på samtliga punkter.

Jag vet om en r1:a till salu ;)
 

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
På jobbet
Hoj
CBR1000RR -08
Jag har haft både VTR1000F -00
samt en cbr1000RR -05

Om du tycker att VTR:n är lätt att köra kommer du bli förvånad hur fint
1000RR:en svänger i kurvorna....

Det är ljusår från dom 2 hojarna....

Man har mer touring kännsla på en VTR, men jag skulle välja 1000RR 7dagar i veckan om det rörde sig om 60-70mil....

POWER TO THE PPL !!!!!

är det stor skillnad i känslan av dom 2 hojarna?
tänkte viktmässigt? känslan exempel viss på en krokig landsväg i 90?
är 1000 svårare att hantera?

lånade en vtr 1000 -97:a
kollade upp och dom väger ju ännu mer än 1000rr,
tyckte endå att vtr känndes smiddig,
1000rr borde väl då absolut inte vara nåt problem att hantera,
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Om man tycker att det är jobbigt att ligga i hela 5-6krpm i normalt 130-140km/h tempo på landsvägen o inte står ut med att antingen växla ner en pinne eller att det tar en halvsekund längre att köra om en långtradare så ska man nog ha 1000rr, annars funkar 600rr skitbra...

Känns som 90% av alla som köper 600or tröttnar på dem och byter upp sig!

mmm, o de känns som 90% av dem som köper R1or slänger på sig jeansen o drar ut o fetbombar runt korvmojen :tummenupp
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
1000cc tveklöst. 600 är bara kul på bana, skulle inte ta i det med tång på gata. Dessutom är 1000cc nästan lika smidiga idag som 600:eek:rna.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Om man tycker att det är jobbigt att ligga i hela 5-6krpm i normalt 130-140km/h tempo på landsvägen o inte står ut med att antingen växla ner en pinne eller att det tar en halvsekund längre att köra om en långtradare så ska man nog ha 1000rr, annars funkar 600rr skitbra...

Visst funkar en 600! men varför inte gå på en större när det inte finns några nackdelar?
 

Nicotin

Guest
skit bakom styret kan vi ju inte beskylla hojen för :näsblod
den går jättebra med annan förare...

jaa det klart...skit bakom spakarna här också..:D

Men till ämnet igen..

Jag skulle inte klara mig på en 600cc då jag kuskar en del motorväg och ofta rätt långt..
Jag skulle såå sakna vridet..

Men skulle jag ge upp gatan och bara åka bana så skull en 600 vara roligast tror jag...
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
tycker du om att köra hoj så är 600 att föredra.
tycker du om att åka hoj så är 1000 att föredra.
jag bytte från en 954a till en r6a och det var det bästa jag gjort, r6an är bättre på allt utom mellanregistret, men det är ju så mycket roligare att kugga ner o njuta av ylet vid 16000 varv.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
sex hundra e gej! tjöp tusen:mad:

tycker du om att köra hoj så är 600 att föredra.
tycker du om att åka hoj så är 1000 att föredra.
jag bytte från en 954a till en r6a och det var det bästa jag gjort, r6an är bättre på allt utom mellanregistret, men det är ju så mycket roligare att kugga ner o njuta av ylet vid 16000 varv.

Äh, en myt att 600 är så jäkla bra. Väger ju inte sjukt mycket mindre men har halva motorn och inget vrid. att den varvar så det skakar i knäskålarna är bara aber för an gammal man som jag.
Kul pung i tusen:tummenupp
 
Last edited:

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Har haft 3 R1:eek:r i rad och bytte nu min R1-08:a mot en R6-08:a. Anledningen var att jag ville prova ett nytt koncept och sedan tycker jag om att varva och växla. R6:an är helt klart mer "alive" och är roligare att köra. Jag tycker båda hojarna har sina fördelar, vridet är härligt men det är också det enorma insugsljudet och motorljudet vid 16 000 varv.

Skall du köra runt och njuta på gatan är nog 1000 cc bättre men tycker du om aktiv körning är 600 cc roligare.

Tycker allafall jag som provat båda alternativen mer ingående.

/D.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Tja, har inte kört så många hojjar men av era utlåtanden att dömma så måste det ju vara 900cc som gäller =) (900 har inte nämnts tror ja...)

Annars så gilla jag 675cc, daytonan va najs...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Handlar om vad du gillar för karaktär och vilken typ av körning du hålls med,själv gillar jag kurviga 70vägar på vichan och då räcker det mer än väl med 600.
Sällan man går långt över 200 innan det svänger och dit är det klipp så jag blir nöjd,sen är antalet personer som ser vad man håller på med nära 0 så impfaktorn är betydelselös där och då faller ännu ett litermotiv bort.

Men men,prisskillnaden på ägandet är ju så litet så det spelar ju nästan ingen roll vilken du väljer om du använder det som motiv till att ta en 600 istället för liter så är det den enda anledningen så köp 1000.

Fundera på vad du vill ha och vad du kommer använda den till,testa(alltså provkör) om det du ska ha den till funkar och köp det du känner är bäst för just dig,själv hittade jag ingenting JAG skulle kunna göra bättre på en 1000 än 600an utom att köra fortare rakt fram så för mig föll den bort då jag klarar av att ta livet av mig på 600an ändå.

Dock så verkar ju den allmänna meningen vara att allt under en liter suger så det är väl lättare att sälja en sådan när du vill skaffa något annat så det kan ju tala för att du börjar där och byter "ner" dig om du vill testa något annat sen.

Henrik
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
sex hundra e gej! tjöp tusen:mad:



Äh, en myt att 600 är så jäkla bra. Väger ju inte sjukt mycket mindre men har halva motorn och inget vrid. att den varvar så det skakar i knäskålarna är bara aber för an gammal man som jag.
Kul pung i tusen:tummenupp

nu har jag ju inte vägt någon av min hojar, men r6an är betydligt lättare att svänga med och betydligt smidigare när man går från full sväng åt ett håll till det andra.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top