104 grader på motorn

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hade legat och posörkört ett tag i stan för jag va sliten efter en lång runda. Då börjar jag känna lite hetta på benen. Tittar på digitalmätarn på gixxern och ser 104 grader . Blev först livrädd. Hoppade av hojen och sprang runt den som en riddare i kass rustning och försökte lista ut vad som e fel på min motor?!

Det bör vara lågfartskörningen som orsakat detta felet? När jag körde ut på stora vägen å ökade lite fart så gick temperaturen ner till runt 68-75 grader och stannade där?

vbg_snake skrev:
2106829 Hade legat och posörkört ett tag i stan för jag va sliten efter en lång runda. Då börjar jag känna lite hetta på benen. Tittar på digitalmätarn på gixxern och ser 104 grader . Blev först livrädd. Hoppade av hojen och sprang runt den som en riddare i kass rustning och försökte lista ut vad som e fel på min motor?!

Det bör vara lågfartskörningen som orsakat detta felet? När jag körde ut på stora vägen å ökade lite fart så gick temperaturen ner till runt 68-75 grader och stannade där?

Det är "normal" tempratur, på min förra blejd så gick fläktarna igång vid 105

Adde-Gbg skrev:
2106831 Det är "normal" tempratur, på min förra blejd så gick fläktarna igång vid 105

what? hmm, jag har inte sett mina temperaturmätare så hög nångång faktiskt. oftast inte över 90 grader.. Kanske kör för snabbt... :pannkyss

vbg_snake skrev:
2106842 what? hmm, jag har inte sett mina temperaturmätare så hög nångång faktiskt. oftast inte över 90 grader.. Kanske kör för snabbt... :pannkyss
det kanske inte är ideal temp. men det är ialf ingen fara. Som sagt på en 929 så startar fläkten på 105.

min blade 98 gick upp i över 100 så fort det blev lite glidarfart. statskörning på heta sommardagar var en pina...

Mi gixxer går lätt upp i det när man kör i stan, blir man stående vid en 3 -4 trafikljus med några hundra meter imellan så är maan lätt över hundra.
Upp till 110 grader under inte altför lång period ska va okej, har man mer än så då har man anledning till att bli nervös.
Jag brukar försöka undvika att behöva köra långsamt i stan med mkt start och stopp.
Det går tydligen att överhetta 100% frisk och fungerande sporthoj om man kör på fel sätt.. Dom är inte gjorda för att växelvis glida och stå still som de kan bli när man cruisar i stan.
Står tom i instruktionsboken till min hoj en liten otis om, att man ska undvika den typen av körning under längre tid.
jag har sett 108 grader som mest .... ligger på 65-80 vanligen annars

Om jag inte missminner mig så ska fläkten starta vid 104 grader på gixxern...
Gjorde iaf så på min gml TL1000R. Den hade jag stenkoll på tempen på efter en nödreparation med kemisk metall....
Så 104 grader är ingen fara..

Ingen som vet när fläkten på en r6a ska slå igång? Alltså på vilken temp.

Dum kommentar: Har du kollat kylarvätskenivån? Verkar lite tidigt på säsongen för att vara uppe i en tempratur du inte kommit upp i tidigare.

Eftersom jag kör luftkylt har jag ett lite annat perspektiv på det hela....

104 grader är en baggis! ;) Min tempmätare går över till "Hot" dvs "Stanna motorn nu dumjävel du har kört för långsamt" vid 170 grader.

Håll koll på tempen när du kör vidare, det kan ju vara en kärvande termostat.

/Johan

Xyron skrev:
2106960 Ingen som vet när fläkten på en r6a ska slå igång? Alltså på vilken temp.

103 grader startar den vid.....

Lite övning på konbanan en varm dag så startade den men annars ska de nog vara jävligt varmt eller så kör man verkligen "för" sakta.

vbg_snake skrev:
2106829 Hade legat och posörkört ett tag i stan för jag va sliten efter en lång runda. Då börjar jag känna lite hetta på benen. Tittar på digitalmätarn på gixxern och ser 104 grader . Blev först livrädd. Hoppade av hojen och sprang runt den som en riddare i kass rustning och försökte lista ut vad som e fel på min motor?!

Ingen fara. Fläkten startar vid 105 elr 106 grader om jag inte missminner mig...Den borde väl hjälpa till att få ner temperaturen så här års i all fall.

Posör som man är så blir det en del stadskörning på somrarna :tungan. Om jag inte minns fel så går min fläkt igång vid 106 grader för att snabbt sjunka ner till strax under 100 :tummenupp

Pinky skrev:
2107473 Posör som man är så blir det en del stadskörning på somrarna :tungan. Om jag inte minns fel så går min fläkt igång vid 106 grader för att snabbt sjunka ner till strax under 100 :tummenupp
Approx 105 degrees!:fakta

Last edited:
Mr Helmut skrev:
2107252 103 grader startar den vid.....

Lite övning på konbanan en varm dag så startade den men annars ska de nog vara jävligt varmt eller så kör man verkligen "för" sakta.

Jag lät den stå och gå medans jag tog på mig stället, då kom den upp i 105 grader. Fläkten hade inte startat.. så jag blev orolig. Du råkar inte veta vid vilken temp. det blir skadligt?

Edit: annars brukar den hålla sig mellan 75 -> 80 grader vid körning.

Xyron skrev:
2107529 Jag lät den stå och gå medans jag tog på mig stället, då kom den upp i 105 grader. Fläkten hade inte startat.. så jag blev orolig. Du råkar inte veta vid vilken temp. det blir skadligt?

Edit: annars brukar den hålla sig mellan 75 -> 80 grader vid körning.

din fläkt kanske är död

Jag skulle inte vilja provocera fram en högre temp tror inte det är bra men vad vet jag. Du får kanske testa att starta den manuelt......hur man nu gör de

Mr Helmut skrev:
2107535 din fläkt kanske är död

Jag skulle inte vilja provocera fram en högre temp tror inte det är bra men vad vet jag. Du får kanske testa att starta den manuelt......hur man nu gör de
Har redan gjort det, byglade kontakerna och fläkten funkar utmärkt.
Tror det är "brytaren" eller vad man nu ska kalla det som kärvar..

När jag köpt min gixxer 750 -96:a och tog den på premiärtur en varm sommardag i östersund, så såg jag tempen klättra upp över 100 grader och tyckte det var mycket, men så kom säljaren av en händelse förbi så jag stannade honom och bad han kolla att allt var rätt.. hojen fick gå på tomgång.. 101, 103, 105.. pust.. vid 107 grader startar fläkten och tempen sjunker till 100, tycker ändå att den borde starta tidigare.. men men, den har inte krånglat någe med överhettning eller annat som relaterar till kylning så det var väl ok då :P

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick