10W-40 istället för 10W-50?

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Jag minns att jag såg en del slitna kamaxlar på sena -80 tals hojar där slitaget var avsevärt mycket större på den sida av motorn där kamaxeldrivningen sitter. Förklaringen jag fick var att kedjorna som driver kammarna ju ligger i spänn och då drar de också ner kammarna hårdare mot det undre lagret så vid kallstart tog det lite längre tid att få oljetryck just där.
En annan förklaring var också att hojar startade och varmkörda på sidostödet fick sämre oljetryck på den sida av motorn som var högst, dvs högst upp på höger sida där i regel kamdrivningen sitter...
Intressant iakttagelse!
Personligen tror jag att det kan ha att göra med att på "förgasartiden" var det vanligt att man varvade upp direkt efter start.
Jobbade med lastvagnsdieslar på i slutet på 70-talet medan "motorprofilen" var ottokille. Föreslog att man skulle seriekoppla insprutning med oljetryckskontakten för att förhindra start utan oljetryck, men han suckade bara, tittade ut genom fönstret och fortsatte käka på sitt wienerbröd. ?
Måste ha varit den trettiotolfte med samma briljanta idé......
 
Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Föreslog att man skulle seriekoppla insprutning med oljetryckskontakten för att förhindra start utan oljetryck, men han suckade bara, tittade ut genom fönstret och fortsatte käka på sitt wienerbröd. ?
Speciellt bra nytta av det hade man haft just efter ett olja och filterbyte. Har förresten utan att veta säkert varför aldrig varmkört hojarna lutandes och nu fick jag vatten på den kvarnen
 

hacke1

På två hjul
Gick med
9 Sep 2011
Ort
Umeå
Hoj
zx6r -99, z1000 -03, kmx 125 -99, Triumph 955i ST, Honda cbr1100xx
De kortlivade racing Additiverna mals även sönder i växellåda ja överallt i motorn. De blir samma fenomen som med syntetoljor, de går ner sig hela tiden så tillslut är de en mineralolja.
Därför är de bra att ha hög visko i start typ 15w eller 20w för oljan blir aldrig mer sliten än den lägsta viskositeten.
Detta är fel, oljan kan absolut bli mer sliten än den lägsta viskositeten. En syntet kan aldrig någonsin bli en mineral det är mer en beskrivning hur den tillverkar inte nödvändigtvis hur långa eller korta molekylkedjor.

Oljorna består av molekylkedjor och när dessa bryts ner går viskositeten ner och oljan blir tunnare efter mer den används. Med tiden kan föroreningar från motor och liknande fastna i oljan och viskositeten går upp. Detta har man sett i labprover ganska tydligt.

De siffrorna är väldigt godtyckligt skrivna en olja som ett företag benämner som 0w40 har exakt samma egenskaper som hos en annan står som 10w40, att dyka in i tekniska beskrivningen är enda sättet att kolla viskositet-index och mm2/s vid 40 respektive 100 grader celcius. Ju högre VI-index desto mer polymerer är inblandat (molykelkedjor av plast enkelt beskrivet som blir kortare när det är kallt och längre när det blir varmt) Mer polymer = mindre olja och additiv så inte riktigt att föredra i alla tillfällen.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Olja håller länge bara den filtreras på rätt sätt.Man har i lastbilsmotorer kört 50k mil och då har man bättre filter och bytt ut filter och 10% av oljan p.g.a spill - labb sa ingen skillnad mot ny
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Varför är en tunnare olja bättre i stadstrafik eller hårdkörning?
Det är väl inte så att en w50 olja är tunnare än en W40. Tvärtom. En 10W50 olja är lite mer viskös när den är varm och tål därigenom mer värme utan att risken ökar för att den smörjande filmen skall kollapsa.
Dvs om du har en luftkyld motor, kör mycket stadstrafik eller belastar motorn hårt så kan det vara idé att hälla i en 10W50 olja. Om du kör relativt lugn landsvägskörning så klarar den sig förmodligen utmärkt med 10W40.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Olja håller länge bara den filtreras på rätt sätt.Man har i lastbilsmotorer kört 50k mil och då har man bättre filter och bytt ut filter och 10% av oljan p.g.a spill - labb sa ingen skillnad mot ny

Det är en anledning.

En annan är temperatur och -förändringar.

En tredje är varvtal.

En fjärde är oljemängd.

En femte är filteryta.

En sjätte är kallstarter dvs riktigt kalla där oljetryck tar tid att bygga upp pga trög olja.

En sjunde är typ av olja.

En åttonde är typ av motor.

En nionde är effektuttag och belastning

En tionde…. Osv. :)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det är en anledning.

En annan är temperatur och -förändringar.

En tredje är varvtal.

En fjärde är oljemängd.

En femte är filteryta.

En sjätte är kallstarter dvs riktigt kalla där oljetryck tar tid att bygga upp pga trög olja.

En sjunde är typ av olja.

En åttonde är typ av motor.

En nionde är effektuttag och belastning

En tionde…. Osv. :)
Ja det viktiga vid långa intervall är att det filtreras rätt och att det är varm olja hela tiden, funkar dåligt med vanliga kortkörda bilar därav serviceintevaller på 1500/3000 - funkar dock bra med jätteintervall om det går varmt hela tiden.Personbilsfilter uppfyller dock inte kravet efter 3k-6k mil om bilen drar olja vilket innebär sot från cylinderlopp som täpper till filtret o kör bypass.

Annars ok med 3-6 kmil
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top