Blomsterhondan
Sporthojsnörd
- Gick med
- 13 Jul 2015
Intressant iakttagelse!Jag minns att jag såg en del slitna kamaxlar på sena -80 tals hojar där slitaget var avsevärt mycket större på den sida av motorn där kamaxeldrivningen sitter. Förklaringen jag fick var att kedjorna som driver kammarna ju ligger i spänn och då drar de också ner kammarna hårdare mot det undre lagret så vid kallstart tog det lite längre tid att få oljetryck just där.
En annan förklaring var också att hojar startade och varmkörda på sidostödet fick sämre oljetryck på den sida av motorn som var högst, dvs högst upp på höger sida där i regel kamdrivningen sitter...
Personligen tror jag att det kan ha att göra med att på "förgasartiden" var det vanligt att man varvade upp direkt efter start.
Jobbade med lastvagnsdieslar på i slutet på 70-talet medan "motorprofilen" var ottokille. Föreslog att man skulle seriekoppla insprutning med oljetryckskontakten för att förhindra start utan oljetryck, men han suckade bara, tittade ut genom fönstret och fortsatte käka på sitt wienerbröd. ?
Måste ha varit den trettiotolfte med samma briljanta idé......
Last edited: