1195 cc på 1052-motorn med 1127-rad och turbo?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej!

Någon gixxeguru som kan svara på om det som står i rubriken funkar? Jag har 86:ans motor i min hoj och har antagligen kommit över Hayabusakolvar. Dessa (81 mm) ska tydligen funka fint i en borrad 1127-rad som sugmotor, men tror ni att det funkar med turbo också? Någon ni känner till som kör med 81 mm borr i 1127-raden och har turbo på det? Hade varit bra... 80 mm borr är ju inga problem, men 81?
Blocket måste väl slipas ur för att montera en 1127-rad på 1052-blocket, men är det mer som måste göras? Kapa foder? 1127-motorn har ju 1 mm längre slag också, hur blir det då med Busa-kolvarna i den raden? (Squish mm) Behövs spacern fortfarande, något annat?
Någon som har en repig 1127-rad liggande, gärna utan kolvar? :) Eller kanske borrad till 81 mm?
 

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
Hej!

Jag kör med busa kolvar o turbo i gammel gixxer motor -87:a, dock har jag
tagit Bandit cylle raden, den har lite tjockare foder än 1127:an.
Ingen modifiering av foder behövs på bandit raden iaf!
Ingen spacer behövs då busa kolvarna blir "lägre" än std kolvar, tror jag hamnade nånstans runt 7,8:1 då jag räknade på det (med reservation för felberäkning).
Slipa blocket måste du göra, jag gjorde det själv med en dremmel, men
skulle jag behöva göra det igen så skulle jag nog använda mig av en riktig
fräs istället.

Funkar fint annars, har kört med 1.7 bar utan problem, tror jag såg att
Christer Johansson gjorde inlägg om 1127 rad o busa kolvar, han körde med
mer laddtryck än det på gatan o funkade kanon, inga slagna foder alls!
Så borra på bara! :)



Hej!

Någon gixxeguru som kan svara på om det som står i rubriken funkar? Jag har 86:ans motor i min hoj och har antagligen kommit över Hayabusakolvar. Dessa (81 mm) ska tydligen funka fint i en borrad 1127-rad som sugmotor, men tror ni att det funkar med turbo också? Någon ni känner till som kör med 81 mm borr i 1127-raden och har turbo på det? Hade varit bra... 80 mm borr är ju inga problem, men 81?
Blocket måste väl slipas ur för att montera en 1127-rad på 1052-blocket, men är det mer som måste göras? Kapa foder? 1127-motorn har ju 1 mm längre slag också, hur blir det då med Busa-kolvarna i den raden? (Squish mm) Behövs spacern fortfarande, något annat?
Någon som har en repig 1127-rad liggande, gärna utan kolvar? :) Eller kanske borrad till 81 mm?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej!

Jag kör med busa kolvar o turbo i gammel gixxer motor -87:a, dock har jag
tagit Bandit cylle raden, den har lite tjockare foder än 1127:an.
Ingen modifiering av foder behövs på bandit raden iaf!
Ingen spacer behövs då busa kolvarna blir "lägre" än std kolvar, tror jag hamnade nånstans runt 7,8:1 då jag räknade på det (med reservation för felberäkning).
Slipa blocket måste du göra, jag gjorde det själv med en dremmel, men
skulle jag behöva göra det igen så skulle jag nog använda mig av en riktig
fräs istället.

Funkar fint annars, har kört med 1.7 bar utan problem, tror jag såg att
Christer Johansson gjorde inlägg om 1127 rad o busa kolvar, han körde med
mer laddtryck än det på gatan o funkade kanon, inga slagna foder alls!
Så borra på bara! :)

Hej!
Tackar för svaret :Bugar Bra tips med Bandit-raden! Ska se om jag kan hitta en begagnad sådan som man kan borra. Hittar jag ingen sådan så kanske jag hittar en 1127-rad. Jag läste precis en massa gamla trådar och såg den där Christer skrivit om 1127-raden och upp till 2 bar ladd. Funkade ju fint! Hehe, det där med att slipa ur blocket är ingen höjdare. Jag gjorde det till en polare för ett tag sedan. Med Dremel... tog ju 2 dagar. Man vill ju inte ta för mycket heller, men cyllarna ska ändå hela vägen ner. Jobbig :hihi Nästa gång får det nog bli fräs för mig också. En polare har en cnc-fräs i garaget som man borde kunna använda.

Ingen spacer heller, vad bra :tummenupp Busakolvarna är ju som gjorda för gammelgixxermotorn! Min topp är något planad också, så 8:1 ungefär bör jag hamna på då. Kan ju inte bli bättre!
Här ska borras!!!


Vad kör du med för aggregat? Har du bänkat? Jag har startat en annan tråd också angående turboval och kom nog fram till att gt2871r är idealet för min applikation. Min TD04-16T räcker nog inte till om ett tag. Jag har lite planer för denna motorn :) Får nog byta stakar också... jag kör med 1052 cc, td04-16t, original stakar och kolvar och 1,45 bar på det. Vet inte hur mycket längre stakarna hänger med... vill helst inte ta reda på det i praktiken heller. Någon som vet på ett ungefär?

Med mer effekt krävs ju längre hjulbas också. Svingen nedan är under uppbyggnad :) Justerbar från original till +13 cm.
 

Bifogat

  • sving1 (Medium).jpg
    sving1 (Medium).jpg
    68.5 KB · Visningar: 98
  • sving3 (Medium).jpg
    sving3 (Medium).jpg
    64.1 KB · Visningar: 85

gixxern

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Ort
Åland
Hoj
Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa -00
Snygg sving! Kör med TD04HL-16T jag med, inte bänkat ännu då jag vill få ordning på laddtrycksstyrningen först, planerar att bänka i sommar om allt går bra. Upplevde STOR skillnad i spoolup på 16T med att gå från 1052 cc till 1195 cc, men den drar ändå bra upp till rödmarkeringen ännu, mycket säkerligen på att jag inte fixat topplocket med race portning o större ventiler, har bara "snikportat", flödet är inte tillräckligt ännu att maxa snurran på de laddtryck jag körde med sist (0,9 bar).
Vid bänkningen lär jag nog se vad jag vågar pressa den till för tryck.

Jag har kikat på garretarna jag med, de är perfekta i storlek! Och ser ut att ge bra flöde, fast jag har dock inte råd med en ny, så det lutar mot en KKK K24 som verkar vara relativt billig att få tag i. En annan kille jag känner kör faktiskt med 16T han med, med 1109 cc och grottis portad topp 30/26 ventiler, han hade 310 hk på bakhjulet med 1,5 bar tryck, dock med problem att få däcket att greppa på dynon, möjligtvis hade han också maxxat turbon. :tungan
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
1127 radens foder är längre än 1052 radens, har för mig att jag fräste av fodrena 6 mm innan raden gick på, plus övriga modifieringar på motorblocket.

Justja, jag har 81 mm borr i en 1127 rad på racemotorn, har laddat 1,5 med ett mitsu 19T. Den har inte visat några problem med det, iofs har den inte gått mer än 20 repor kanske.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Snygg sving! Kör med TD04HL-16T jag med, inte bänkat ännu då jag vill få ordning på laddtrycksstyrningen först, planerar att bänka i sommar om allt går bra. Upplevde STOR skillnad i spoolup på 16T med att gå från 1052 cc till 1195 cc, men den drar ändå bra upp till rödmarkeringen ännu, mycket säkerligen på att jag inte fixat topplocket med race portning o större ventiler, har bara "snikportat", flödet är inte tillräckligt ännu att maxa snurran på de laddtryck jag körde med sist (0,9 bar).
Vid bänkningen lär jag nog se vad jag vågar pressa den till för tryck.

Jag har kikat på garretarna jag med, de är perfekta i storlek! Och ser ut att ge bra flöde, fast jag har dock inte råd med en ny, så det lutar mot en KKK K24 som verkar vara relativt billig att få tag i. En annan kille jag känner kör faktiskt med 16T han med, med 1109 cc och grottis portad topp 30/26 ventiler, han hade 310 hk på bakhjulet med 1,5 bar tryck, dock med problem att få däcket att greppa på dynon, möjligtvis hade han också maxxat turbon. :tungan

Tackar :) Jaså, det blir ordentlig skillnad i spoolup? Då kanske man kan få hyfsad spoolup även med ett annat aggregat än Garrettarna. Hmm..

Min håller ut ända upp till rött också, iallafall innan jag höjde trycket. Bänkade till 266 hk/233 Nm på hjulet vid 1,1 bar, och laddar 1,45 bar nu :) Det gillar brudarna. Tror inte det blir mindre ladd efter motormoddarna heller :D Har sk. prostreetportning på toppen, men original ventiler.
Ja, en K24 kan man hitta till bra pris, men jag vill görna ha större avgashus än så för att minska avgasmottrycket ganska mycket. Måste testa mina ideér :rolleyes: Men k24 räcker väl till runt 380 hk.

Hehe, 310 på hjulet med en 16T är väldigt bra! Men jag tror nog att turbon fick jobba på ordentligt...


1127 radens foder är längre än 1052 radens, har för mig att jag fräste av fodrena 6 mm innan raden gick på, plus övriga modifieringar på motorblocket.

Justja, jag har 81 mm borr i en 1127 rad på racemotorn, har laddat 1,5 med ett mitsu 19T. Den har inte visat några problem med det, iofs har den inte gått mer än 20 repor kanske.

Ahaa, där ser man. 6 mm. Annars får man ta mycket packningsklister :hihi Men det är kanske inga problem att fräsa av dem? Det fixar nog polaren tror jag.

Så du kör också med 81 mm? Verkar vara några stycken som gör det, och med hyfsade tryck också. Så då kan nog jag också göra det. Håller det för andra så håller det kanske för mig också :) Jag är övertygad nu, gött :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu är Bandit-raden inhandlad :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Såja, Bandit-raden kom idag. Köpt från Tyskland, hittad på Ebay :tummenupp 79 mm och ska borras till 81 mm så jag får i mina Hayabusakolvar. Blir nog finemang! :) Fick med kolvar också, men de behöver jag ju inte... någon som behöver? :confused:
 

Bifogat

  • PICT0099 (Medium).JPG
    PICT0099 (Medium).JPG
    54.9 KB · Visningar: 81
  • PICT0101 (Medium).JPG
    PICT0101 (Medium).JPG
    54.9 KB · Visningar: 62

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450

Vad kommer att hända med 16T agget? Blir det till salu?

Har en annan fråga, Hur ser din " laddkurva" ut mot vpm? För mig börjar den bygga ladd vid 4000vpm ,sen har jag ganska snappt ca 0,45 b efter det stiger laddet ju mer jag varvar och vid ca 9000vpm så stannar laddet på 0,7b.
Skulle vilja att jag fick 0,7b direkt och sen ligga stabilt på det trycket...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vad kommer att hända med 16T agget? Blir det till salu?

Har en annan fråga, Hur ser din " laddkurva" ut mot vpm? För mig börjar den bygga ladd vid 4000vpm ,sen har jag ganska snappt ca 0,45 b efter det stiger laddet ju mer jag varvar och vid ca 9000vpm så stannar laddet på 0,7b.
Skulle vilja att jag fick 0,7b direkt och sen ligga stabilt på det trycket...

Vad som händer med 16T-agget vet jag inte än, men det finns kanske planer för den också. Så den stannar nog.
Jag får positivt tryck strax under 4000, och sen "segar" sig nålen upp till 0,5 bar vid 6000 varv för att sedan ganska omgående flyga iväg upp till strax över 1,4 bar. Kolla från 1.25 i denna filmen http://www.youtube.com/watch?v=aLHXjeU85Sg
I filmen laddar jag inte så mycket som jag gör nu, men nålen beter sig likadant då som nu.
 

exc

Rider
Gick med
21 Dec 2006
Ort
Umeå
Hoj
R1 str.fighter T , KTM 450
Vad som händer med 16T-agget vet jag inte än, men det finns kanske planer för den också. Så den stannar nog.
Jag får positivt tryck strax under 4000, och sen "segar" sig nålen upp till 0,5 bar vid 6000 varv för att sedan ganska omgående flyga iväg upp till strax över 1,4 bar. Kolla från 1.25 i denna filmen http://www.youtube.com/watch?v=aLHXjeU85Sg
I filmen laddar jag inte så mycket som jag gör nu, men nålen beter sig likadant då som nu.

Frän film:yoparty Precis så skulle jag vilja att min uppför sig. Men fast jag nu har förspänt och hängt på en extrafjäder på wg:n så segar mitt laddtryck upp från 0,5 till 0,7 . Får bara ut maxtryck (0,7) de sista 2-3 tusen varven...
Störande:mad: Någon ide?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top