120 Km/h ?? Rs 125

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Ja för fan...den är skit bra...förstår ingenting om vad som är fel :va
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Det kommer ingen effektpuckel och den går allmänt slött alltså? Då lär det ju inte va elektroniskt, o insug hade du kollat, och avgasröret med? Då är det ju avgasporten, har du testat o köra med den i både fullt öppet o fullt stängt läge o se vad det gör för skillnad? Gör det ingen skillnad lär du ju ha en annan plugg i avgasröret eller så...
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
1700mil för en 2-takts kolv är mycket! Du bör byta den, även fast den kanske inte är det huvudsakliga problemet! bytbytbyt
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Asså..innan jag köpte min avgasport så ringde jag eller rättare sagt min pappa till den tyska firman som hade pluggat igen den tll 7kw.
Och där fick han massor av nummer som vi skulle kålla, alltså till 11kw V,,,så som nr på CDI boxen som var rätt...nummret på ljuddämparen som oxå var rätt,,,och massa annat...
Och allting var rätt..till och med det nummret på tändstiftet oxå..munstycken ALLT !!

Vet inte vad det kan va..kan ju vara ngt med avgasporten..eller det mest troliga..plugg i avgassystemet

Antagligen har dom satt en egen plugg någonstans..
Jag har ju redan tagit bort en plugg i det, men det är klart att det kan finnas fler
 

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Nacka
Hoj
sm570r
fast_aprilia_rs skrev:
Asså..innan jag köpte min avgasport så ringde jag eller rättare sagt min pappa till den tyska firman som hade pluggat igen den tll 7kw.
Och där fick han massor av nummer som vi skulle kålla, alltså till 11kw V,,,så som nr på CDI boxen som var rätt...nummret på ljuddämparen som oxå var rätt,,,och massa annat...
Och allting var rätt..till och med det nummret på tändstiftet oxå..munstycken ALLT !!

Vet inte vad det kan va..kan ju vara ngt med avgasporten..eller det mest troliga..plugg i avgassystemet

Antagligen har dom satt en egen plugg någonstans..
Jag har ju redan tagit bort en plugg i det, men det är klart att det kan finnas fler

Byt kolv!.. om du skulle få den att gå på fulleffekt med den gammla kolven är risken stor att kolven inte pallar och skiten skär.
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Är det någon annan klok människa här som vet vad jag skall göra ???!!!!
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
att det är en plugg till låter lite konstigt eftersom du var tvungen att varva upp så mycket på 1:an för att du ska kunna komma iväg, och det kan inte vara kolven, elle ja det verkar det ju inte som iaf men of the record den behöver bytas för den har gått långt. Men det verkar ju nästan som avgasporten, men det är ändå ett märkligt problem...
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
fast_aprilia_rs skrev:
Är det någon annan klok människa här som vet vad jag skall göra ???!!!!
Vad är det som är så svårt att förstå? Din kolv har gått för långt och måste bytas... 1700 mil? Shit! Min skar vid 1000, få den bytt snarast möjligt om du inte vill betala onödigt skit!
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
fast_aprilia_rs skrev:
Är det någon annan klok människa här som vet vad jag skall göra ???!!!!
Läs mitt inlägg o svara på frågorna :mattias
Har du testat avgasporten i fullt öppet läge och fullt stängt läge? Och är du säker på att det värkligen va fullt öppet resp fullt stäng? Bort med avgasröret o kika hur det ser ut om du är osäker, nåväl, gjorde det ingen skillnad vare sig den va öppen eller stäng på högvarv så har du ju en plugg i avgasröret, om den nu inte är trottelstrypt eller nått skumt... Men gör det ingen skillnad så kan det ju va läge o börja söka efter en till plugg i avgasröret med en ståltråd eller liknande...
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Snubbben skrev:
Vad är det som är så svårt att förstå? Din kolv har gått för långt och måste bytas... 1700 mil? Shit! Min skar vid 1000, få den bytt snarast möjligt om du inte vill betala onödigt skit!
Jo när jag tänkte lite så stämmer det ju, kolven borde en stor bov i det hela.
 

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Ort
Sävsjö
Hoj
kawasaki kxf 250-04
fast_aprilia_rs skrev:
Är det någon annan klok människa här som vet vad jag skall göra ???!!!!

Byt kolv! :4skrika
Även om det inte är huvudproblemet så är det värt att byta. Om den går bra efter bytet är problemet löst, om inte har du en ny kolv. Det är verkligen värt att byta hördu.
 

StröMmarN

En Stolt Aprilia ägare :)
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia Rs 125 04:a,Cagiva Wmx 250, Yamaha Beluga 85cc (15hk), 14e Minimoto
Så ifall man sammanfattar det hela lite...
Det som ni tror det är alltså att kolven är förgammal och att det finns en till plugg i avgassystemet ?
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
fast_aprilia_rs skrev:
Så ifall man sammanfattar det hela lite...
Det som ni tror det är alltså att kolven är förgammal och att det finns en till plugg i avgassystemet ?

Jag är nästan säker på att det är avgasportarna. Att en kolv gör så mkt, cirka 40km/h tycker jag känns ganska mycket. Självklart är det en bov, men då i kombination med att t.ex. avgasportarna inte fungerar.

/tvåljäveln
 

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
fast_aprilia_rs skrev:
Så ifall man sammanfattar det hela lite...
Det som ni tror det är alltså att kolven är förgammal och att det finns en till plugg i avgassystemet ?
Jag har ingen aning om den tyska modellen har en plugg men det har iaf inte Svenska verisionen! Men det är värt och kolla! Men de verkar vara många som tror att gammal och sliten kolv inte gör så mycket skillnad men det gör det!
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Snubbben skrev:
Jag har ingen aning om den tyska modellen har en plugg men det har iaf inte Svenska verisionen! Men det är värt och kolla! Men de verkar vara många som tror att gammal och sliten kolv inte gör så mycket skillnad men det gör det!

När jag köpte min RG hade den gått cirka 1750mil (om inte mer) med samma kolv.

Märkte ingen, som ni antyder, stor effektökning när jag böt kolv. Möjligtvis att den blev lite starkare. Men jag blev ju inte direkt frälst av den otroliga skillnaden efter kolvbytet om man säger så.
 

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 660 -04
Men för helvette :4skrika


Har jag missat nått eller är trådskaparen lite småseg i nöten? :pannkyss
En kolv lär inte göra så stor skillnad, jag har skrivit typ samma sak två gånger, men ändå ignorerar du mina inlägg, trodde du ville ha hjälp? :tomten
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Den har säkert skurit. :hihi


CRMaeger skrev:
okej, ne jag bara undrade för det lät lite lite, jag har ju viserligen en förgasare på 27 mm, men ändå. Jag kan till och med köra på 170 utan att den blöddrar (på de höga varven då) Men är det original munstyckena då elle? Men har svårt o tro att det bara skulle vara det. Ne jag vet inte riktigt, om det inte ä pluggarna det hängerpå.... Hur gamml är kolven?
Olika storlekar på olika märken. går inte gämföra så.



Tänkbara strypningar?, utblås, insug, trottelstopp, luftfiltret, ljuddämparen. Ja.. kolla dessa. Och som alla andra säger. Byt kolv!
 

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Lund
Hoj
suzuki dr650se -00
om du inte byter kolv kommer den skära, antagligen snart (det e ju en rs) Och då kostar det väll ca.7000 att fixa, kolven kostar typ 1-2000(?) Annars så kolla allt som alla andra säger i tråden
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Men skit.

Det är avgasporten. Öppna den helt så ska du få se att det blir ändring.
 

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Värnamo
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Jag tror trådskaparen är invalid elr nått...lyssna på NSR_Martin och DJM....jag hade typ samma problem på min...de var avgasporten som fulade sig...testa de...och du, byt kolv när du ändå är igång:D
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top