12439:- helår för trafik blev det!

Lunkiz

Radical Riders
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
Ktm 450 exc-r 08
Von Vettet skrev:
jag fick följande uppgifter:
länsförsäkringar som var bäst:

deras s.k årsförsäkringar där man inte kan ställa av:

halförsäkring 4542 kr
helförsäkring 10128 kr
trafik med möjlighet att ställa av : 4700 kr/12 mån.

Jag valde halv/helår
Hoj: cbr1000RR-05(ny)

Hur kan det bli så billigt???

Dweezil

hubba bubba
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
*såld*
Victor skrev:
Men herregud!
Är alla försäkringar så på Irland eller är du nått undantag för att du är utlänning?
Är Irland ett hojvänlig ställe eller, jag har bara hört skrönor om konstiga poliser där.

Att ha hoj här på Irland är superlyx med tanke på vad försäkringen kostar. :kocko Men det finns iof bara 2 företag som sysslar med försäkring här (Carole Nash och Hibernian)

Om du vill jämföra Irland med Sverige så kolla här:
www.hiberniandirect.ie/
Comp är helförsäkrat, Third party är enbart trafik (inte glas, stöld, brand, det är extra)

Men det kanske bör tilläggas att det inte finns någon motsvarighet för bilprovningen här. Så det är inga kontroller av motorcyklar alls, vilket säker drar upp priserna

Irland är soft att köra hoj, det är säsong året om. Mycket schyssta vägar runt Wicklow bergen som bara svänger och svänger :yoparty :yoparty :yoparty :yoparty . Polisen (Garda) är lite speciella. De gillar inte hojåkare (förutom mc snutarna) och kan stanna dig bara för att "kontrollera" din hoj. Men jag har inte haft några direkta problem med de.

Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Nej, nästa år.
Lunkiz skrev:
:tummenupp hehe betalar fan redan nästan 1600 imån, ska ringa och kolla vad jag får betala om jag själv ska stå på den!!

Men enligt de på försäkringbolaget så var det helt ok. som sagt mossan hade sagt att sonen också skulle köra så sa dem att det var helt okey, fast om det skulle hända något så var själrisken högre....

Jo jag hade också så en gång,men folk fick mig att inse att det var fel och ruttet mot andra i systemet så då ställde jag hojen på mig själv.Om du klotar så kan dom neka ersättning då din förälder inte är huvudsaklig brukare.Som sagt man kör vad man har råd med, allt annat är ett svek mot andra hojåkare som kanske får avsäga sig sin drömhoj pg.a försäkringen.

Ställ den på dig själv och bit i det sura äpplet.

KalleBalik

Karata!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tycker att pickuptrucks är tuffare än hojar
TH ville ha 9347/trafik/helår och 13570/halv/helår för R1:an, är 23 och bor i Stockholm.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
sandstream skrev:
2200 för trafik ett halvår hos Folksam.
TH skulle ha drygt 8.000 för samma och då kunde man inte köra på bana...

Kay: Kör du året runt?

Feb-nov i bästa fall.

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Lunkiz skrev:
:tummenupp hehe betalar fan redan nästan 1600 imån, ska ringa och kolla vad jag får betala om jag själv ska stå på den!!

Men enligt de på försäkringbolaget så var det helt ok. som sagt mossan hade sagt att sonen också skulle köra så sa dem att det var helt okey, fast om det skulle hända något så var själrisken högre....

Frågan är väl vad F-bolaget skulle sagt om mor din frågat om det är OK att hon står för försäkringen men du kör hojen och hon provar den ibland...

Jag vet ju inte men... kan din "mossa" över huvud taget ta sig iväg eller köra den där hojen.

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag har Folksam. Överlägset billigast i mitt fall, likaså på min föregående hoj.

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Har också folksam... jag betalar 11500 halv/hel.

Von Vettet

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
cykel
Lunkiz skrev:
Hur kan det bli så billigt???

Troligen för att jag e 37 år och bor en bit utanför stan. Till det uppfyller jag alla deras "måste" kriterier såsom alltid köra den själv,max skadefria år, inlåst nattetid,haft körkort sedan jesus gick i kortbyxoe...e.t.c. :tummenupp

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
Lunkiz skrev:
Mr K! aktivt och aktivt kan jag väl inte säga att han gör! han har väl provat den 1 gång! :hihi

Men har för mig att det var mossan som försäkrade den och då sa hon att det kommer vara 2 st som kör den och då sa hon på försäkringsbolaget att det inte var några problem. klart att han ska få låna ut den det är inga problem!

självrisken är bara högre men hon sa det var ok så varför itne!

på min förra hoj en cbr 600 f 96:a så var det samma där! själv risken mycket högre bara om det skulle hända något!!

varför skriver du mossan o fassan??????? :huvet

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
Jag kör på "yamaha power" försäkringen för det är skitbilligt och bra om man bor under samma tak som farsan. Det står i papprena att alla som bor i hushållet och har körkort får köra hojen. Alltså är jag ingen skenförsäkrare :D . Jag betalar 800 kr hel/hel bor i jönköping.

Edit: Jag kör ju iofs inte nån jättesnabb hoj hehe, men ändå det är biligt.

M@rkus

Honda
Gick med
9 Jan 2005
Hoj
00 Honda Fireblade
har införskaffat en 01-zx9 ringde å kollade idag TH vill ha 15000 hel, helår. Folksam vill för samma försäkring ha 30000, det är underligt :confused:

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Fick brev från bilsport och mc idag där dom erbjöd mig helförsäkring på min 20 år gamla suzuki för 1386:-/mån. Dock fick inte hojen vara ombyggd och då blir det problem med en ombyggd -91 ram och det mesta andra från -89 1100r, det enda som forfarande är orginal -85 gsxr750 på den är reglagen.

Vette

Medlem
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
2009 BMW HP2 Sport
Det är bara inse, jag är fast i BMW träsket med min R1100S och 2655:-/år.
Bortskämd nu och har inte råd med fantasi premier, drömmer om en R1:a 04- men stannar nog där.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
fireblade skrev:
Frågan är väl vad F-bolaget skulle sagt om mor din frågat om det är OK att hon står för försäkringen men du kör hojen och hon provar den ibland...

Jag vet ju inte men... kan din "mossa" över huvud taget ta sig iväg eller köra den där hojen.

Lunkiz skenförsäkrar sin hoj om det inte är hans mor som betalat hojen och är huvudsaklig brukare. Han får låna den i bland men hon ska vara huvudsaklig brukare. Vad innebär det då. 50% / 50% :va Tror nog bolaget kan tolka det lite som dom vill och självklart till sin egen fördel.

Han kommer märka detta den dagen det händer något. När försäkringsbolaget vill se bankuppgifter på när hans mamma tog ut pengarna hon betalade hojen med. När hennes arbetskompisar/grannar ser ut som frågetecken när försäkringsbolaget frågar om hon brukar köra hoj ofta. När Lunkiz grannar glatt berättar att hojen alltid står parkerad utanför hans lägenhet och han kör nästan varje dag osv osv osv.....................

Då kommer han förstå varför och hur reglerna för försäkringen fungerar.
The hard way!

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
ape skrev:
vänner. 8600 kr hel/hel + tillägg försäkring.
Rent ekonomisk är trajja ett kanonalternativ. Daytona 600 är en klass 7 hoj by the way :tummenupp

Sen är Triumph det värsta hög med järnskrot jag har ägt i mitt liv också. Det man tjänade på försäkring gick dubbelt upp på verkstadskostnader...

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...