125 - 250

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Tycker snarare du snackar som att du inte åker cross på riktigt. En 125a är betydligt mer svårkörd än en 250 eftersom den hela tiden kräver rätt växel, bra fart i kurvorna. Missar man det i en kurva så går det skitsakta hela rakan efter. En 250 är betydligt mindre känslig för vilken växel man har och därför mycket mer förlåtande. Kör man långsamt i en kurva med en 250 och det bara slå på gas så har man fart direkt.

125 är det roligaste som finns att köra när man är i form och allt flyter. Men dom förlåter inga misstag och är därför dåliga som motionshojar. Jag anser att man(eg. jag) behöver köra 2-3 gånger i veckan för att ha som roligast på en 125a. Åker man en gång i veckan eller mindre så ska man köpa 250 oavsett takter.

En mycket bra sammanfattning!:tummenupp

Mats
 

maxpro

Zäta
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Sunne
Hoj
Aerox X2 - Gamax Spillo - Motorspark - Invalid moped - Snart Cross
Hur ofta bör man byta kolvkit om man motsionskör ungefär ?:) Det kommer allså inte bli hårdkörning!

Hade tänkt mig runt 30 tim, låter det bra eller kan jag byta senare ?
 

TheKid

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
20 May 2009
Ort
Vaggeryd
Hoj
Yamaha R1-04...Gsx-R 750*såld*...Yamaha RD "Flattrack-projekt"...Yamaha yz290f Bigbore*såld*
Hur ofta bör man byta kolvkit om man motsionskör ungefär ?:) Det kommer allså inte bli hårdkörning!

Hade tänkt mig runt 30 tim, låter det bra eller kan jag byta senare ?

Tvätta luftfilter efter varje träning, byt olja var 5:e timme o oljefilter var 10:e timme så kan du åka på kolven 50 timmar ska du se!:tummenupp
 

maxpro

Zäta
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Sunne
Hoj
Aerox X2 - Gamax Spillo - Motorspark - Invalid moped - Snart Cross
Tvätta luftfilter efter varje träning, byt olja var 5:e timme o oljefilter var 10:e timme så kan du åka på kolven 50 timmar ska du se!:tummenupp
Ska somsagt inte " träna " inför nån tävling eller hur du menade.
Luftfiltret kommer rengöras ofta och även oljan kommer bytas ganska
ofta. Dock undrar jag, det sitter vell inte oljefilter på en 250 ? :va
 

Henkew

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Orust
Hoj
Tenere 660 2011
Ska somsagt inte " träna " inför nån tävling eller hur du menade.
Luftfiltret kommer rengöras ofta och även oljan kommer bytas ganska
ofta. Dock undrar jag, det sitter vell inte oljefilter på en 250 ? :va

2-t.Nej, kan eventuellt vara en magnetisk oljeplugg.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Hur ofta bör man byta kolvkit om man motsionskör ungefär ?:) Det kommer allså inte bli hårdkörning!

Hade tänkt mig runt 30 tim, låter det bra eller kan jag byta senare ?


Är det en 125 kan du kanske klara 30 timmar, även om du tänker motionsköra eller mjukköra behöver du varva hyfsat och det är varvtalet som sliter kolv.
Man märker oftast när den börjar bli svårstartad, då är det dags!

Skulle tippa 50-80 timmar på en 250a, kanske mer vid motionskörning.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Nåja, vad tycker ni om 250 2t för 8kkr? Är de ofta så slitna så att de kan rasa när som helst eller är det bara till att köpa och köra?
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Alla gamla billiga grejer kan rasa när som helst. oavsett takt.
Speciellt crossar som körts av bonnungar fram o tillbaka på ett gärde eller grusväg på fullgas utan tillstymmelse till underhåll.
Vilket den genomsnittliga 10-15åriga crossen ofta har gjort.
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
Nåja, vad tycker ni om 250 2t för 8kkr? Är de ofta så slitna så att de kan rasa när som helst eller är det bara till att köpa och köra?

Är väl lättare om du slänger upp annons på den hoj du siktar på och sen får proffsen utgå från det :)

Sen är det ju nästan ett måste att åka och kolla på den innan man vet nått säkert
 

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Falun
Hoj
Aprilia Tuono Factory
köpte mig en husqvarna 250, 2t 02a... och fyfan vilken underbar maskin!! :D jag skulle gissa på att man har roligare på en 250 som nybörjare med blandad körning. kör man mycket och 90% bana så kanske (har ej testat) 125an är roligare...
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Många crossaffärer har nån provdag per år ute på lokala crossbanan

Ska du inte bara köra tajta skogs- o crossbanor.. välj 250n

En 250 2takt är fortfarande hur enkel som helst att slänga runt på banan om man jämför med stora 4taktare som många diggar nu för tiden

Själv körde jag mycket bättre när jag bytte upp mig från en 250 2 takt till en 450 4 takt. Den är mycket lättare att slänga runt på banan och jag blir inte lika trött med den
 

maxpro

Zäta
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Sunne
Hoj
Aerox X2 - Gamax Spillo - Motorspark - Invalid moped - Snart Cross
Tackar för lite svar hit och dit! :)

Vad tror ni om en 250 för runt 15 - 20 000 kr ?
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top