125:a straff?

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Rift skrev:
2698333 nu ska du inte spama sönder tråden bara för du är hobbygud på sh :mad:

svar på frågan: poliserna nöjer sig ofta med att ge personen som överträtt lagen smisk på rumpan, därför de alltid ber personen ifråga att sära på benen :arsele
han ÄR gud..:brynad
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
MRJaggu skrev:
26925553. Prövotid har du de första två åren av din körkortstid där om du skulle råka ut för minsta företeelse får dina behörigheter indragna.

Sedan 1 Januari 2006 är det väl fem år?
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
prövotiden har du bara på ditt första körkort ändå så de dära snacket om en 5-årig prövotid behöver vi som redan har kort inte oroa oss över. om man inte torskar kortet då.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
1. det finns en sökfunktion

2. tänk efter lite. tror du polisen kan bura in dig för att dom misstänker att hojen e trimmad /ostrypt?
Det behövs bevis iform av ett bänkpapper som bevisar att effekten i ärtbössan överstiger 11kw.
Eftersom det är jobbigt för harry å släpa runt på en dynobänk så är det i princip omöjligt å åka dit på något sånt med en 125:a.
3. Prövotid har du de första två åren av din körkortstid där om du skulle råka ut för minsta företeelse får dina behörigheter indragna.

4. det finns en sökfunktion:tummenupp


EDIT fy faen vad jag e snäll idag då:va
Vid en flygande besiktning där hojen går "för bra" kan polisen kontrollera strypningarna. Står ofta i reggbeviset på många hojar som exempel "strypt till 11kw genom 25mm begränsning i utblåset". Det är sådant polisen kan kolla. Elektroniska strypningar är svårare förståss men finns inte dessa strypningar så har det mindre roll om hojen är sliten och ger 2kw.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
hur kollar dom det?
kan dom även kolla i avgasrörs-mynningen?
 

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1000R 03
liten fundering bara...

en liten fundering bara,
Nu när lillbrorsan är tillräckligt gammal för o börja övningsköra bil, gick föräldrarna sån där kurs man måste göra nuförtiden.

Har helatiden också trott att under prövotiden kan man bara bli av med körkortet om man gör ngt som skulle leda till att körkortet skulle bli indraget, tex köra över 30km/h för fort osv.

Men iallafall så sa pappa efter att ha varit på kursen att det inte är så. Polisen ska tydligen, enligt vad dom sagt på körskolan, ha rätten att ta körkortet om dom anser dig olämplig,(vad det nu innebär, kanske man anses som olämplig om man kör på bakhjulet 10km/h för fort? eller det kanske leder till indraget körkort? :D )

Eller tror ni som jag, att det bara är ngt som körskolan hittat på? :rolleyes:
 

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Ort
Osby, Norra skåne.
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Vid en flygande besiktning där hojen går "för bra" kan polisen kontrollera strypningarna. Står ofta i reggbeviset på många hojar som exempel "strypt till 11kw genom 25mm begränsning i utblåset". Det är sådant polisen kan kolla. Elektroniska strypningar är svårare förståss men finns inte dessa strypningar så har det mindre roll om hojen är sliten och ger 2kw.

Skulle de stå och plocka ner hojen vid vägen för att kolla strypningar?

Det är alltid samma frågor, alltid olika svar. Denna frågan har kommit upp miljarder gånger, och det blir alltid tvister om vad som händer.

Vad som händer kan man inte svara på. Alla poliser är människor, och alla behandlar en annorlunda. Vissa ser mellan fingrarna, vissa är riktiga bitches som gör allt för att sätta dit en. Det som jag tycker låter mest rimligt är att de vill att man beställer tid för bänkning och testar hojen för att bevisa att den är strypt. Men att de skulle göra detta tycker jag känns väldigt liten risk för. Dessutom, vad ska de göra åt saken?

Enda stora risken att torska på en ostrypt hoj är, tror jag, om man krockar med den och försäkringsbolaget ser att den är ostrypt. Men jag tror inte poliser bryr sig särskillt mkt. Dessutom, många snutar ser inte ens skillnad på en mellan och lätt mc, såvida de inte hör ljudet (om de sitter i bil), och skulle nog inte bry sig om den verkar gå lite fort. Kör man för fort for man kanske skylla sig själv om de stannar en. :rolleyes:

Detta är iallafall vad jag kunnat förstå av allas samlade meningar. Rätta mig om jag har fel.
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Skulle de stå och plocka ner hojen vid vägen för att kolla strypningar?

Det är alltid samma frågor, alltid olika svar. Denna frågan har kommit upp miljarder gånger, och det blir alltid tvister om vad som händer.

Vad som händer kan man inte svara på. Alla poliser är människor, och alla behandlar en annorlunda. Vissa ser mellan fingrarna, vissa är riktiga bitches som gör allt för att sätta dit en. Det som jag tycker låter mest rimligt är att de vill att man beställer tid för bänkning och testar hojen för att bevisa att den är strypt. Men att de skulle göra detta tycker jag känns väldigt liten risk för. Dessutom, vad ska de göra åt saken?

Enda stora risken att torska på en ostrypt hoj är, tror jag, om man krockar med den och försäkringsbolaget ser att den är ostrypt. Men jag tror inte poliser bryr sig särskillt mkt. Dessutom, många snutar ser inte ens skillnad på en mellan och lätt mc, såvida de inte hör ljudet (om de sitter i bil), och skulle nog inte bry sig om den verkar gå lite fort. Kör man för fort for man kanske skylla sig själv om de stannar en. :rolleyes:

Detta är iallafall vad jag kunnat förstå av allas samlade meningar. Rätta mig om jag har fel.

Inte för att det händer varje dag men polisen har faktiskt skåpbilar fulla med verktyg för att just kunna kolla upp detta med ostrypta hojar. Du åker dit på plats på bar handling för olovlig körning och att fordonet dessutom inte är reggat eftersom motoreffekten är ändrad. Det innebär i sin tur att du kör oförsäkrat, oskattat och en massa annat på samma gång. Inte för att risken är stor men polisen har laglig rätt att göra denna sortens inspektioner.
Skulle polisen däremot bara provköra hojen och det "visar sig" att den har för hög effekt så kan de enbart kräva ombesiktning och ge dig körförbud fram tills dess. I de flästa fallen tror jag polisen inte bryr sig ett skit om du kör ostrypt eller inte men du undrade ju över vad polisen har rätt och inte rätt till att göra.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Inte för att det händer varje dag men polisen har faktiskt skåpbilar fulla med verktyg för att just kunna kolla upp detta med ostrypta hojar. Du åker dit på plats på bar handling för olovlig körning och att fordonet dessutom inte är reggat eftersom motoreffekten är ändrad. Det innebär i sin tur att du kör oförsäkrat, oskattat och en massa annat på samma gång. Inte för att risken är stor men polisen har laglig rätt att göra denna sortens inspektioner.
Skulle polisen däremot bara provköra hojen och det "visar sig" att den har för hög effekt så kan de enbart kräva ombesiktning och ge dig körförbud fram tills dess. I de flästa fallen tror jag polisen inte bryr sig ett skit om du kör ostrypt eller inte men du undrade ju över vad polisen har rätt och inte rätt till att göra.

bara för att vara petig så åker man väl inte alltid oförsäkrat om man kör ostrypt
vissa försäkringsbolag försäkrar väl på full effekt? eller är jag (som inte allt för ofta) ute å cyklar?
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
2711350 bara för att vara petig så åker man väl inte alltid oförsäkrat om man kör ostrypt
vissa försäkringsbolag försäkrar väl på full effekt? eller är jag (som inte allt för ofta) ute å cyklar?
Min är försäkrad på full effekt.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
bara för att vara petig så åker man väl inte alltid oförsäkrat om man kör ostrypt
vissa försäkringsbolag försäkrar väl på full effekt? eller är jag (som inte allt för ofta) ute å cyklar?

Jo det stämmer. Men fordonet är fortfarande inte omregistrerat vilket är ett krav vid ändring av motoreffekten. Detta innebär i sin tur att hojen inte är laglig att framföras på väg pga just detta, avsaknad av registreringsbesiktning vilket i sin tur innebär körförbud. Alltså ganska grovt brott att åka på ostrypt hoj reggad på låg effekt. Samtidigt är risken att åka dit obefintlig, även fast du koliderar.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top