125 cc, Två takt eller 4 takt?!

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Jag är mitt uppe i minamc funderingar och undrar skarpt: 2 takt eller 4 takt?

Mina val för tillfället är:

Derbi Gpr 125 cc Nude , 2 takt, går att strypa av.
Honda Cbr 125 cc, 4 takt, går ej att strypa av.
Cagiva mito 125 cc, 2 takt, går att strypa av.

Vilken tror ni mest på?

Jag vill ha en mc som är skön att köra. Ha ett bra drag och låta som en mc. (kommer köpa till nytt avgasrör till den mc jag köper).

Bensin snålhet har inte så stor betydelse. Min största fråga är:
Hur mycket Honda cbr skiljer sig från de andra två jag har nämt ovan?
(Vill kanske inte köra runt och låta som en moppe) Man får ju grymt ljud i cbr:n med ett nytt avgasrör!

Jag tror hojjen kommer användas nästan dagligen. Jag är lite skeptisk emot honda cbr:n eftersom den är så liten =/. Ni som har cbr:n , skulle ni kunna kommentera detta?

Tackar för svar
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
beror på vad du prioriterar. låta som en moppe eller bli ifrånkörd av en moppe......


2t alla dagar i veckan.



nu börjar faktiskt många 4t bli såpass gamla att dom kanbörja strula. när dom gör det är det ofta både jävligt mkt jobbigare och dyrare att laga. ett tips till alla er som funderar och det är ofta ett tungt övervägande mångah ar, speciellt föräldrar.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag röstar på mito :)

Derbin har runt 22 hk har jag för mig medan en mito har 30-34 ;)
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
En liten notis bara...

Jag har haft ett par 125or i mina dagar. Bland annat hade jag under en period en Honda CB125T årsmodell -80 nånting.

Med den åkte jag ifrån nya XT125 och Derbi Senda 125.

När gamla 125 fyrtaktare från sent 70-tal till tidigt 80-tal kör ifrån nya 125 fyrtaktare från -05 och -06 tycker inte jag bör fundera så mycket på att välja en 125 fyrtaktare om man inte ska använda hojen som en smidig stadsmaskin.
 

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Ort
Viby
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
finns ju trim till 4t nu för tiden. men de har ändå ingen chans mot 2takt.
 

manneman

Guest
170 cc på RD-YPVS brukade surra som en bålgeting runt de flesta 4 taktare upp t o m 600 cc på 80 talet!

Inbillar du dig att en gammal CB125TD bränner ifrån en modern hoj så kanske du ska kolla strypningarna och jämföra sedan...
...eller hur... :3freak
 

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Men är det någon skillnad mellan 2 takt och 4 takt när dom e strypta?

Jag menar går en 2 takt snabbre än en 4 takt? Har en 2 taktare bättre axx än 4 takt?

Eller beror allt detta på vilken typ av hoj?

Btw vill gärna ha en mito :). Hittat en billig i min stad, ska ba bli av med moppen först.
 

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
hehe jao jag e fett sugen på miton, ska ba bli av med mopeden först.

Tyvärr var den krashad men de kan jag stå ut med den finns ju i samma stad som jag.

Några tips på hur man får bort skrap märken? Lacka om dom eller?
 

DerBear

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2009
Ort
Alingsås
Hoj
Cagiva mito 98 och Yamaha dt 125
Men är det någon skillnad mellan 2 takt och 4 takt när dom e strypta?

Jag menar går en 2 takt snabbre än en 4 takt? Har en 2 taktare bättre axx än 4 takt?

Eller beror allt detta på vilken typ av hoj?

Btw vill gärna ha en mito :). Hittat en billig i min stad, ska ba bli av med moppen först.

När dom är strypta går dom i princip lika, fyrtaktaren kan till och med ha lite bättre botten vrid än en tvåtakt. Ska du köra strypt kan ju en fyrtaktare vara en stark kandidat, bränslesnålhet, ljud och mindre lukt är starka argument för fyrtaktare. En annan sak som talar för fyrtakt är att dom nästan aldrig är strypta vilket betyder att de går som dom är designade att göra.

Men om du kan tänka dig att köra ostrypt är ju valet en tvåtakt. Kan också rekomendera Cagiva Mito, har en själv och den är en fröjd att köra. Hög effekt och bra bottenstyrka pga den rörliga avgasporten gör den till en ganska optimal hoj, sålänge du inte vill snurra runt för mycket i stan där den kan vara lite jobbig i längden. Miton är enligt mig kungen bland landsvägshojar i 125cc klassen
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
170 cc på RD-YPVS brukade surra som en bålgeting runt de flesta 4 taktare upp t o m 600 cc på 80 talet!

Inbillar du dig att en gammal CB125TD bränner ifrån en modern hoj så kanske du ska kolla strypningarna och jämföra sedan...
...eller hur... :3freak

Lilla gubben, jag inbillar mig ingenting.

Varken Yamahan eller Derbin var strypta, inte heller CB:n.

Fakta. punGt!
 
  • Gilla
Reaktioner: Loy

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Hur stryper man av miton?

Blev lite fundersam nu, 2 takt vs 4 :p

Vet inte om jag vill strypa av den, fast en Cbr ser så liten ut. Hmm.

Så det är detta jag står mellan:

Gött ljud, billig i drift,bra vrid VS snabb hastighet, grymt axx
STRYPT OSTRYPT

Valen just nu är antigen HONDA CBR 125 VS CAGIVA MITO 125, eller APRILIA RS

Asså jag blir bara mer och mer fundersam ju mer jag läser på internet.

Kolvbyten, jobbigt, mkt service, slukar mkt soppa osv osv.

jag borde ta och singla slant, 2 takt vs 4 takt :p
 
Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hur stryper man av miton?

Blev lite fundersam nu, 2 takt vs 4 :p

Vet inte om jag vill strypa av den, fast en Cbr ser så liten ut. Hmm.

Så det är detta jag står mellan:

Gött ljud, billig i drift,bra vrid VS snabb hastighet, grymt axx
STRYPT OSTRYPT

Valen just nu är antigen HONDA CBR 125 VS CAGIVA MITO 125, eller APRILIA RS

Asså jag blir bara mer och mer fundersam ju mer jag läser på internet.

Kolvbyten, jobbigt, mkt service, slukar mkt soppa osv osv.

jag borde ta och singla slant, 2 takt vs 4 takt :p

Valet mellan hojarna är enkelt. Ska du köra strypt så tar du 4t, ska du köra ostrypt så tar du mito eller RS. Ta isf helst mito för de är snäppet värre än RS imo ;)
 

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
juste en sak till.

Vad händer om man åker fast för trimmning då?

Vid poliskontroll brukar polisen provköra en mc?

Är dom lika hårda på mc som med mopeder?

Man märker väll inte på ljudet om hojjen e trimmad?
 

manneman

Guest
Du kanske vill framhäva hur suverän förare du är för en CB125T var helt obsolet redan 1982 när Yamaha släppte RD125LC.

http://www.motorcyclespecs.co.za/model/Honda/honda_cb125t 81.htm

WÖRD! :yoparty

Det enda balla med den var att den hade elstart & att framdrevet går att använda till en hel hoper med kinaquads.

...men drömma går ju.

juste en sak till.

Vad händer om man åker fast för trimmning då?

Vid poliskontroll brukar polisen provköra en mc?

Är dom lika hårda på mc som med mopeder?

Man märker väll inte på ljudet om hojjen e trimmad?

Ne den risken är väl ganska obefintlig men till besiktningen som är vartannat år...

Det är trimpipa och insug som förändrar ljudet men det går att trolla bort det med.

...alltså köper du en nybes så slipper du bry dig.

Lilla gubben, jag inbillar mig ingenting.

Varken Yamahan eller Derbin var strypta, inte heller CB:n.

Fakta. punGt!

Dessutom är jag en jefvligt stor gubbe som springer som en Gazell så du ska passa dig! :snorunge
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top