125a för stora killar.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Jag skulle kolla på Varaderon även om den har lite sämre vikt-effekt förhållande än CBRen så är den mer fullvuxen och komfortabel.

Står du ut med strypt 2takt (kan fungera bra nog om den inte är för strypt) så tycker jag du ska slå ett öga på Yamaha TDR
Inte så vanlig modell i just sverige, men DT motor och en Yamaha så är nog delar inget bekymmer (bra mycket vanligare i tyskland om jag föstått det rätt)
Dock verkar det inte finnas någon på blocket just nu, men det blir nog bättre till våren

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
TDR:en är stor som en 650. Passar bra till stora personer.

Bifogat

• Yamaha TDR125R 98  2.jpg
    Yamaha TDR125R 98 2.jpg
    42.2 KB · Visningar: 298

Doh-

Kollar i kors
Gick med
6 Aug 2009
Hoj
Yamaha Wr 125 x och 2st veteraner
Mz?? Alla nya yamaha cyklar, förutom ybr! Håll dig borta ifrån xt, cbr, xr, senda, ch osv.... Eller hålla dig borta helt från alla med 10 hästarsmotor. Dom flesta 2-taktarna går bra, rs, dt, ktm :) Jag skulle ha köpt en dt med smdäck! ;)

genericjohn

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Gasgas motard Gsxr 1100
tror nog tdren är ganska perfekt. och om den går lite halvtaskigt så är det bara ta bort pluggen i kröken. kan lova att dina föräldrar inte märker något alls.

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Tack för tipsen, har kollat dem. Letar efter en hoj som ej ser ut som en cross/offroad.
Yamaha TDR var en hyfsat snygg hoj ändå (inte ful iaf) så jag ska ta den i betänk.
Något speciellt med motor (2t/4t, insprut, Kw och sånt) som jag bör tänka på?

Last edited:

amazon 122s

Ny medlem
Gick med
27 Nov 2009
Hoj
yamaha dt125lc -85 yamaha r5-72
Tack för tipsen, har kollat dem. Letar efter en hoj som ej ser ut som en cross/offroad.
Yamaha TDR var en hyfsat snygg hoj ändå (inte ful iaf) så jag ska ta den i betänk.
Något speciellt med motor (2t/4t, insprut, Kw och sånt) som jag bör tänka på?
2t=mycket skruva typ byta kolv för att slippa dyrare rep. (eller nyper/skär) 4t=bara köra kräver mindre underhåll dvs att servicarna sköt bara. iof så är 2t piggare än 4t så en ostrypt 2t passar nog dig

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Bränsleinsprutning vs förgasare innebär ingen jätteskillnad i 125cc klassen, men en motor med insprutning drar snäppet mindre soppa och upplevs en aning modernare.

2-takt känns mer racing och kommer till sin rätt ostrypt. Kör man lagligt så är det max 11kw som gäller oavsett. 4-takts motorer är mer robusta, kräver mindre service, har bättre bränsleekonomi och låter mer som en motorcykel än moppe i mitt tycke. Dock är de värdelösa att trimma.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
2t=mycket skruva typ byta kolv för att slippa dyrare rep. (eller nyper/skär) 4t=bara köra kräver mindre underhåll dvs att servicarna sköt bara. iof så är 2t piggare än 4t så en ostrypt 2t passar nog dig

Mycket skruva är väl en grov generalisering.

DT/TDR som exempel har ju längre intervaller än många (dom flesta?) 4taktshojar...

Gick med
5 Sep 2009
Hoj
Suzuki Gsx-r 600
Om du kan tänka dig motard så skulle jag kolla efter en beggad Aprilia 125 MX i bra skick. De är ju lika kraftigt byggda och stora som en fullvuxen motard och rätt pigga för att vara 125.

jag är 1.92 och jag sitter helt perfekt på den MEN däremot så är det inte den lättaste hojjen att få tag på ! sen vet jag inte hur bra den går strypt men ostrypt så går den väldigt bra och är defenitivt ett bra val:tummenupp

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Jag har ingenting emot att mecka lite med motorcykeln så t-takt är inget problem. Har haft en 2-takts Gilera EU-moppe med insprut ett tag så jag vet att man får det lilla extra med insprut hos en 2-taktare. Självklart är inte en moppe samma sak som en 125cc motorcykel, det vet jag också.
Om jag hittar en onroad (eller vad det nu heter) med 2-taktare och insprut så är det säkert det bästa alternativet, annars funkar en 4-taktare finfint.
Bränsleförbrukning ser jag inte som ett direkt problem. Det är försäkringen som jag blir lite osäker på. Har hört att den bör vara densamma som för en eu-moppe ungefär, men jag vet inte om de räknar med allt. Eftersom jag bor i Stockholm och är under 18 så lär priserna på försäkringen bara flyga iväg till skyhöga summor, och eftersom jag betalar den själv (betalar allt själv gällande motorcykeln) så hoppas jag att försäkringen inte ligger på mer än 6,000 kanske för helförsäkring för ett års tid. Eller har jag helt fel?

Aprilia RS 125FP verkar som en helschysst hoj, och jag har hittat en del ställen jag kan köpa den på. Några nackdelar med den om man tar min längd och vikt i fråga?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
jag är 1.92 och jag sitter helt perfekt på den MEN däremot så är det inte den lättaste hojjen att få tag på ! sen vet jag inte hur bra den går strypt men ostrypt så går den väldigt bra och är defenitivt ett bra val:tummenupp

Ja jag har en yngre garagekompis som har en sån, det är ju en rätt stor hoj för att vara 125, ser ut som en fullvuxen motard med de feta däcken, USD gaffeln och stora frambromsen.
Jag tror att motard är den bästa typen av gat-125.a om man är stor, att man inte behöver vika ihop benen lika mycket som på hojar med tillbakaflytt.

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Jag har ingenting emot att mecka lite med motorcykeln så t-takt är inget problem. Har haft en 2-takts Gilera EU-moppe med insprut ett tag så jag vet att man får det lilla extra med insprut hos en 2-taktare. Självklart är inte en moppe samma sak som en 125cc motorcykel, det vet jag också.
Om jag hittar en onroad (eller vad det nu heter) med 2-taktare och insprut så är det säkert det bästa alternativet, annars funkar en 4-taktare finfint.
Bränsleförbrukning ser jag inte som ett direkt problem. Det är försäkringen som jag blir lite osäker på. Har hört att den bör vara densamma som för en eu-moppe ungefär, men jag vet inte om de räknar med allt. Eftersom jag bor i Stockholm och är under 18 så lär priserna på försäkringen bara flyga iväg till skyhöga summor, och eftersom jag betalar den själv (betalar allt själv gällande motorcykeln) så hoppas jag att försäkringen inte ligger på mer än 6,000 kanske för helförsäkring för ett års tid. Eller har jag helt fel?

Aprilia RS 125FP verkar som en helschysst hoj, och jag har hittat en del ställen jag kan köpa den på. Några nackdelar med den om man tar min längd och vikt i fråga?

Försäkringen är i regel likadan eller billigare mot eu-moppe. Ju svagare hoj du köper desto billigare blir försäkringen dessutom.

Men de smartaste du kan göra, är att övertala dina föräldrar så du får skriva hojen på någon av dem, då blir det betydligt billigare.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många

Nej, inga nackdelar med en Rs. Men nu sa du ju att du skulle köra strypt, dvs 11kw, då är den inte rolig.

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Jag har försökt att få mina föräldraratt göra så, men det har inte funkat något vidare, samma sak gäller trimmning osv.
Om jag skulle köpa en Aprilia RS 125, vad skulle försäkringen ligga på per år ungefär, om den stod skriven i mitt namn?
De kandidater som verkar högst lämpade är:
Honda CFG, Aprilia RS 125FP, Yamaha TDR, Honda Varaderon.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag har försökt att få mina föräldraratt göra så, men det har inte funkat något vidare, samma sak gäller trimmning osv.
Om jag skulle köpa en Aprilia RS 125, vad skulle försäkringen ligga på per år ungefär, om den stod skriven i mitt namn?
De kandidater som verkar högst lämpade är:
Honda CFG, Aprilia RS 125FP, Yamaha TDR, Honda Varaderon.
Men om du ändå ska köra med mc'n på 11kw. Då är det ingen mening med att köpa en 2-t. Den kommer bara gå dåligt och kännas tråkig! Just därför är det bara slöseri med pengar att köpa en Rs om du bara ska köra med 11kw.

Har för mig att i ett gammalt Bike-test så körde dom bla Mito, Rs och Cbr mot varandra. Alla på 11kw. Cbr:en vann då. Det säger väl en del om hur det är att köra strypt 2-t.

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10

Insprut på 2t hittar du bara på enstaka moppar och i båtmotorer.

hellstreamer

Hellstreamer
Gick med
4 Jan 2010
Hoj
1996, Aprilia, 125 RS
Men om du ändå ska köra med mc'n på 11kw. Då är det ingen mening med att köpa en 2-t. Den kommer bara gå dåligt och kännas tråkig! Just därför är det bara slöseri med pengar att köpa en Rs om du bara ska köra med 11kw.

Har för mig att i ett gammalt Bike-test så körde dom bla Mito, Rs och Cbr mot varandra. Alla på 11kw. Cbr:en vann då. Det säger väl en del om hur det är att köra strypt 2-t.
Okej, verkar som någonting värt att fundera på. Crbr'en är ändå för liten för mig, så då vinner Rs'en hur som helst. Sen blir man ju faktiskt 18 om strax över ett år, så då kan man ju alltid trimma den.

Alex92

Medlem
Gick med
5 Nov 2008
Hoj
Husqvarna 701SM, Suzuki RMZ 450SM, MiniGP 187cc
Jag tycker du ska satsa på en Aprilia Rs 125 / Honda NSR 125 / Yamaha Tzr 125 om du ska köpa någon sport 125a Dom är roligare och inte så småa! Och hur ska dina föräldrar veta om hojen är 11kw eller ca 20kw ?
Så länge dom bara är ostrypta kommer ALLDRIG polisen ta dig eller iallafall är det 0,01% chans att dom skulle ta dig för det! och dina föräldrar kommer inte heller märka någon skillnad :tummenupp

Gick med
5 Sep 2009
Hoj
Suzuki Gsx-r 600
Ja jag har en yngre garagekompis som har en sån, det är ju en rätt stor hoj för att vara 125, ser ut som en fullvuxen motard med de feta däcken, USD gaffeln och stora frambromsen.
Jag tror att motard är den bästa typen av gat-125.a om man är stor, att man inte behöver vika ihop benen lika mycket som på hojar med tillbakaflytt.

jo, hojjen är stor och ser som sagt ut som en större motard:tummenupp håller också med om att motard är den bästa typ utav gat-125a för en lite längre/kraftigare person eftersom att du sitter väldigt bra, jämfört med tex polarens yamaha yzf-r125, den sitter jag verkligen inte bra på... och den är också ganska ''stor'' för en 125a:banana

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati