125a/moppe kall

FOx

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
Kommer...
Nån som vet vad man kan göra för att 125an/moppen inte ska va så jävla kall när man startar den? Alltid (även om det är på sommarn) så blir den så jävla seg. Låter precis som om den bluddrar sen när man ligger i 6an måste man typ varva sönder den, sen går den igång. Något tips på hur man ska göra för att få igång den innan(förutom att stå å varva) ? :va

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kör bil.
Låt den stå på tomgång en liten stund innan du åker iväg, sen när du ger dej iväg så varva inte för mycket då den kan skära. Eftersom att du säger att den bluddrar när den är kall så varvar du för mycket. Bluddret försvinner när motorn kommit upp i temp.

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Dumskalle som varvar skiten ur motorn när den är kall.... :kocko

Hört talas om att varmkörning är bra för motorn ?

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Ha som vana att alltid starta igång hojjen innan man är riktigt klar med tillexmpel: Hjälmen, handskarna typ! Det verkar lite men det hjälper mkt! Sen kan man jue ta det lite lungt innan man kör ut på dom stora vägarna! Jag brukar köra lungt under 6000rpm i cirkus 4km, sen börjar 70-vägarna hos mig ::tummenupp

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
KawaF3771 skrev:
Me moppen höll man ju fullgas i en halv minut förrän man for iväg... skar aldrig :yoparty

Moppen varvar så jävla lite orginal så den går inte att varva skiten ur :rofl

Nej med det är klart att den KAN hålla med det är fan inte bra :fatta!

FOx

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2003
Hoj
Kommer...
Moppen varvar så jävla lite orginal så den går inte att varva skiten ur.

Hmm bra att man inte har orginal da :tungan

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Busgrabb skrev:
Moppen varvar så jävla lite orginal så den går inte att varva skiten ur :rofl

Nej med det är klart att den KAN hålla med det är fan inte bra :fatta!

Hehe min 125a varmkör jag alltid... först kickar jag igång den håller in choken tills det känns tillräckligt (motorn börjar ta lägre varv) sen låter den gå på tomgång medan man tar på sig handskar o hjälm, sen kör man lungt typ 6-7000 rpm tills motorn uppnått arbetstemp.

Moppen däremot :yoparty Var nog trimmad... drog alla andras moppar me den :yoparty

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
KawaF3771 skrev:
Nope... lite annat med vattenkylning...

Ingen direkt skillnad på vattenkyld och luftkyld....jo att den vattenkylda tar lite längre tid att få upp i arbetstemepratur då....
Den luftkylda motorn har större spel, typ större kolvspel m.m så den tar nog mer skada av att plåga vid kallstart. :7peta

Last edited:

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Busgrabb skrev:
Ingen direkt skillnad på vattenkyld och luftkyld....jo att den vattenkylda tar lite längre tid att få upp i arbetstemepratur då....
Den luftkylda motorn har större spel, typ större kolvspel m.m så den tar nog mer skada av att plåga vid kallstart. :7peta

Om moppen skulle ta skada av det där... kan ju vara Japanese muscles oxå,,, gått 5000 km orört och still going strong o går som en dröm hos en annan ägare :yoparty

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...