125cc för lite kortare folk?

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Yamaha MT07
Vilka modeller finns det som är kort-anpassade? Yamaha WR 125x verkar rätt svår för folk runt 170cm att bemästra utan att en vindpust drar omkull en om man står still vad jag har hört. Men finns det några andra modeller som är lite lägre?

Är ute efter en 125a som inte kräver så mycket service, alltså föredragligen 4 taktare men kan tänka mig 2taktare med i värsta fall. Några som intresserar mig är alltså YZF R125, WR 125X, KTM Duke hittills iallafall. Speciellt Duke och YZF, hurvida kort-anpassade är dem? Kommer det bli svårt för mig att som är cirka 170cm lång?

Ge gärna förslag på andra 125or som inte är omöjliga, och om ni har erfarenhet av någon av cyklarna ovan berätta gärna hur pass svårt det vore för mig att ha en sådan om jag bara är 170cm.

Tack på förhand.

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Jag är inte jättelång jag själv, 175cm ungefär, men jag har ändå inga problem på min KTM som är lite högre. CBR:en är låg och det är väl dom flesta sporthojarna också. Så duken tex, kommer du inte ha några problem med alls.

Duken har 81cm säteshöjd och EXC:n har 96cm. Den sjunker lite lite grann när du sätter dig på den också.

Eric B

Medlem
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Yamaha MT07
Vad gäller Duken så verkar den inte finnas begagnat på blocket iallafall, är det dumt att köpa den ny? Jag menar iochmed all service och liknande. Den lär ju bara användas tills jag fyller 18 antagligen - så är det bättre att satsa på en begagnad hoj?

Snowster

Guest
Är du 170cm kan du köra alla 125:eek:r, såvida du inte har mycket korta ben ;)

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Hoj
Kawasaki Z1000 -14
Vad gäller Duken så verkar den inte finnas begagnat på blocket iallafall, är det dumt att köpa den ny? Jag menar iochmed all service och liknande. Den lär ju bara användas tills jag fyller 18 antagligen - så är det bättre att satsa på en begagnad hoj?

Tror knappast det är dumt att köpa den ny. Då hojen i sig redan är väldigt ny är det inte många begagnade ute. Av dom begagnade som finns är dom inte mycket billigare än en ny i vilket fall.

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
KTM 525 -05
Jag är drygt 172 centimeter i skrivande stund och har en Yamaha DT, når ner till marken med en foten prima utan att behöva oroa mig för att tappa balansen, däremot kan det bli lite svårare att nå ner med båda fötterna utan att ha dålig balans, kan stå med tåspetsarna om båda fötterna ska ner.

Det är en vanesak, jag var grymt rädd att ramla i början när jag skulle stanna pga att inte nå ner o allt men nu är det lugnt

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Även jag är kort (kanske 175, har inte kollat efter) men har en hög hoj och ser inga problem med att ha en ännu högre hoj. Sålänge man får ner en hel fot är man säker. Kan inte få ner båda fotsulorna samtidigt när stövlarna är på, och kan det inte till 100% när jag har vanliga skor.

Dessutom går det ju bra att luta på hojen lite, eller 'sitta' på snedden när man står upp med ena benet i backen. Köp en hoj du trivs med och bry dig inte om höjden.

----

Dessutom tycker jag du ska slå till på en tvåtaktare, man är ju bara 16 en gång :hihi Kanske blir det krig igen, tvåtaktstalibaner mot fyrtaktarna:rofl

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!