125JR om 10 år??

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Läste Bossons test av CBR125 i senaste Bike(lästips förresten) och där berättas det att det redan i år kommer köras en entypsklass för de här hojarna med juniorer i sadeln.

Vad tror ni? Är det här första steget mot att 125jr i Sverige är 4-takt ~2014??

Om tvåtakten försvinner från Motogp är ju svaret givet men annars då?

Och av nyfikenhet - Har den nya Hondan ett lika seriöst chassi som Prillan???

Med en trimningsgrad som en 600 så borde det ju gå att klämma ur ca 25ponnys

Hur låter förresten en encylindrin 4taktare som varvar 13000??
 
Last edited:

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Svedala
Hoj
Leksaker i garaget
Seriöst, Honda har aldrig byggt en extrem gathoj. Knappast att de skulle imponera i 125 klassen då. Kolla tex. körställningen på den, styret är högre än kåpan... Den andas inte racing och den borde inte kunna konkurrera med Aprilian chassimässigt. Garanterat kommer det komma fler fyrtaktare, och det kommer tävlas med dem. Men då får man nog offra komforten lite mer än vad Honda gjort...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Läste Bossons test av CBR125 i senaste Bike(lästips förresten) och där berättas det att det redan i år kommer köras en entypsklass för de här hojarna med juniorer i sadeln.

Vad tror ni? Är det här första steget mot att 125jr i Sverige är 4-takt ~2014??

Om tvåtakten försvinner från Motogp är ju svaret givet men annars då?

Och av nyfikenhet - Har den nya Hondan ett lika seriöst chassi som Prillan???

Med en trimningsgrad som en 600 så borde det ju gå att klämma ur ca 25ponnys

Hur låter förresten en encylindrin 4taktare som varvar 13000??

Honda CBR125 är byggd för att vara en extremt billig budgethoj. Aprilian är en seriös racerreplika, precis som storebror RS250. Visst kan det komma fyrtaktare i 125 JR. Men då får någon bygga en vettig hoj först. Samma trimningsgrad som CBR600 ger visserligen 20-25 ponnys i motorn men tänk på att den är fyrcylindrig. Aprilian ger ju 30-35 hästar i motorn.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Honda CBR125 är byggd för att vara en extremt billig budgethoj. Aprilian är en seriös racerreplika, precis som storebror RS250. Visst kan det komma fyrtaktare i 125 JR. Men då får någon bygga en vettig hoj först. Samma trimningsgrad som CBR600 ger visserligen 20-25 ponnys i motorn men tänk på att den är fyrcylindrig. Aprilian ger ju 30-35 hästar i motorn.

Dubbelkolla faktisk. CRF250 ger 42hk så 20-25 i en seriös fyrtaktshunnratjufemma är nog rimligt.

Det jag är ute efter är att folk ska sia i framtiden. Till o med du är gammal gubbe när det här kanske blir aktuellt och att du körde fräck 125tvitakt struntar kidsen i då :tungan

Om 125/250r överlever i sin nuvarande form, kommer då Prillan kunna hålla emot anstormningen av 125stånkor som lär komma nu??
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Tvivlar på det... det finns ju en anledning till att de har en "entypsklass" istället för att ställa upp med några hojjar i 125jr!
25hk tror jag även det är lite optemistiskt då motorn är byggd för 13hk så det får bli klassisk trimmning och inte något strypnings plockande.. då låter en ökning med nästan 100% inte så troligt.

tror 4t har fördålig effekt/kubik för att det ska kunna utgöra något hot i de lägre klasserna! ..men mycket kan hända på 10år

min gissning är att en honda skulle bli varvad efter 3-4varv i 125jr som det ser ut idag :hihi
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
kajlyl skrev:
.... ..men mycket kan hända på 10år

min gissning är att en honda skulle bli varvad efter 3-4varv i 125jr som det ser ut idag :hihi

Det jag menar är natuligtvis att prillorna kommer försvinna....

Ja jävlar!! Jag ändrar min frågeställning - finns det någon som tror att framtidens juniorer inte kör fyrtakt??
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Dubbelkolla faktisk. CRF250 ger 42hk så 20-25 i en seriös fyrtaktshunnratjufemma är nog rimligt.

Det jag är ute efter är att folk ska sia i framtiden. Till o med du är gammal gubbe när det här kanske blir aktuellt och att du körde fräck 125tvitakt struntar kidsen i då :tungan

Om 125/250r överlever i sin nuvarande form, kommer då Prillan kunna hålla emot anstormningen av 125stånkor som lär komma nu??

Aja Chrille, nu jämför du trots allt äpplen och Päron......

Aprila RS125 och Honda CBR125 är gatcyklar. Den motorn som sitter i Honda CRF250 är inte en motor du kör och handlar med.....

Det är som att säga "Ja Filips RS250 ger 90 hästar så då är nog 45 hästar ur en gat 125 rimligt".

Men visst, en seriös 4-t 125 kan nog bli rätt snabb, men ska den bli lika snabb som en Prilla så blir den dyr, jävligt dyr.

Fast om 2-t försvinner? Tja, som det ser ut idag kanske. Men jag har ändå svårt att se att en såpass bra motorkonfigaration helt kommer att överges....
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Aja Chrille, nu jämför du trots allt äpplen och Päron......

Aprila RS125 och Honda CBR125 är gatcyklar. Den motorn som sitter i Honda CRF250 är inte en motor du kör och handlar med.....

Det är som att säga "Ja Filips RS250 ger 90 hästar så då är nog 45 hästar ur en gat 125 rimligt".
.......

Nja, både och. Trimningsgraden i dagens 600'or talar ju faktiskt emot ditt påstående även om du naturligtvis har rätt om man drar det till sin spets. Men idag lämnar vissa 600 R-hojar 105-110 bakhjulspållar och det är inte så många år sen som det ansågs vara rätt bra inom SS600.

Skulle r-intresset vakna till liv för de här hojarna så kommer nog ribban höjas en bit..
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Nja, både och. Trimningsgraden i dagens 600'or talar ju faktiskt emot ditt påstående även om du naturligtvis har rätt om man drar det till sin spets. Men idag lämnar vissa 600 R-hojar 105-110 bakhjulspållar och det är inte så många år sen som det ansågs vara rätt bra inom SS600.

Skulle r-intresset vakna till liv för de här hojarna så kommer nog ribban höjas en bit..

Jo men man kan inte bara jämföra rakt av. Encylindriga hojar och fyrcylindriga är inte riktigt samma sak. Exempelvis gav de värsta (encylindriga) 500 crossarna ca 80 bakhjulspållar medan en fyrcylindrig räser gav 200+, nu var de förstås trimmade för olika aändamål men du ser skillnaden...

Men visst, kommer det fyrtaktsracers i de minsta klasserna (125 och 250R) kommer det högst troligt riktiga dräparupplagor av dem i gatversion. Precis som att det idag finns högst kompetenta 2-takts racerreplikor.

CBR125 hör dock inte till något som ens kan sägar vara varken sportigt eller ens halvmodernt...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
...

CBR125 hör dock inte till något som ens kan sägar vara varken sportigt eller ens halvmodernt...

Läs testet...

Prilla
Wheelbase 1,345 mm (ZX10'an har 1385 va!!!!)
114 kg

Hynda
Wheelbase 1294 mm
115 kg

Du kan nog inte avfärda det för lätt...
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Läs testet...

Prilla
Wheelbase 1,345 mm (ZX10'an har 1385 va!!!!)
114 kg

Hynda
Wheelbase 1294 mm
115 kg

Du kan nog inte avfärda det för lätt...


Prilla ~30hk, Hynda ~9hk glömde du också...
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Läs testet...

Prilla
Wheelbase 1,345 mm (ZX10'an har 1385 va!!!!)
114 kg

Hynda
Wheelbase 1294 mm
115 kg

Du kan nog inte avfärda det för lätt...

En Honda MT5 är kort och lätt men inte snabb för det.

Honda CBR har en uråldrig motorkonstruktion och ett halvsunkigt chassi.Bara titta på hur den ser ut. Varför tror du annars den kostar 25000 eller vad det nu är? Aprilian har ett väldigt extremt gatchassi.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Funderade på en grej. Var det inte Honda som körde en 6cyl 250? rc164 eller nåt sådant? Skulle det då inte gå att bygga en 3cyl 125 och kanske på det sättet få ut lite mer pulver.

Edit: Hittade den här; Om dom kunde bygga en sådan motor på den tiden så måste det gå att bygga en liknande nu eller om 10 år men som blir gattillförlitlig.

..............................................................................

The RC148 is the great surprise of 1965.

It is a five cylinder, in principle two and a half 50 cc twins.

Bore and stroke are 33 x 29 mm for a total capacity of 124 cc.

Drive to the camshafts is by gear train between the third and fourth cylinders. Power is 34 bhp at 20,000 rpm. There are eight speeds in the box, and the engine has wetsump lubrication.

The four exhausts of cylinders 1, 2, 4 and 5 sit in the normal place, left and right of the bike, the exhaust of cylinder 3 sweeps up and around the lefy hand side of the engine, crosses through the frame, to end up under the right leg of the rider.

Dry weight is given as 85 kg.

.....................................................................................
 
Last edited:

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
kajlyl skrev:
Tvivlar på det... det finns ju en anledning till att de har en "entypsklass" istället för att ställa upp med några hojjar i 125jr!
25hk tror jag även det är lite optemistiskt då motorn är byggd för 13hk så det får bli klassisk trimmning och inte något strypnings plockande.. då låter en ökning med nästan 100% inte så troligt.

tror 4t har fördålig effekt/kubik för att det ska kunna utgöra något hot i de lägre klasserna! ..men mycket kan hända på 10år

min gissning är att en honda skulle bli varvad efter 3-4varv i 125jr som det ser ut idag :hihi

Vad har en CBR125 för effekt? Är det bara budgethojjar med lite effekt? lr?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
DumDum skrev:
Funderade på en grej. Var det inte Honda som körde en 6cyl 250? rc164 eller nåt sådant? Skulle det då inte gå att bygga en 3cyl 125 och kanske på det sättet få ut lite mer pulver.

Edit: Hittade den här; Om dom kunde bygga en sådan motor på den tiden så måste det gå att bygga en liknande nu eller om 10 år men som blir gattillförlitlig.

..............................................................................

The RC148 is the great surprise of 1965.

It is a five cylinder, in principle two and a half 50 cc twins.

Bore and stroke are 33 x 29 mm for a total capacity of 124 cc.

Drive to the camshafts is by gear train between the third and fourth cylinders. Power is 34 bhp at 20,000 rpm. There are eight speeds in the box, and the engine has wetsump lubrication.

The four exhausts of cylinders 1, 2, 4 and 5 sit in the normal place, left and right of the bike, the exhaust of cylinder 3 sweeps up and around the lefy hand side of the engine, crosses through the frame, to end up under the right leg of the rider.

Dry weight is given as 85 kg.

.....................................................................................


Jo men jag tror inte det är så poppis att köra runt på en 125:a som har effekt mellan 17-20000varv nere i stan.

1965 eller 2015, 20000 varv sliter.....
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Chris Ash skrev:
Jo men jag tror inte det är så poppis att köra runt på en 125:a som har effekt mellan 17-20000varv nere i stan.

1965 eller 2015, 20000 varv sliter.....


"Honda CBR250RR Fireblade; 45bhp at 22000rpm"
400:an har 59hk vid 18000rpm om jag inte minns helt fel. Om dom nu kan få 250blade att vara tillförlitlig med rödmarkeringen vid 22000rpm så borde det väl gå att göra en 125cc tillförlitlig vid 20000rpm?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
DumDum skrev:
"Honda CBR250RR Fireblade; 45bhp at 22000rpm"
400:an har 59hk vid 18000rpm om jag inte minns helt fel. Om dom nu kan få 250blade att vara tillförlitlig med rödmarkeringen vid 22000rpm så borde det väl gå att göra en 125cc tillförlitlig vid 20000rpm?

Ja men ska du ha ut 35 hk ur 125:an så måste du jämföra med en 70 hästars 250 eller en 110 hästars 400.....de finns inte av förståeliga skäl.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Chris Ash skrev:
Ja men ska du ha ut 35 hk ur 125:an så måste du jämföra med en 70 hästars 250 eller en 110 hästars 400.....de finns inte av förståeliga skäl.


Ok. då e jag med. :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
I en klass som ska skola nya unga förare till att bli dom nya talangerna innom roadracing så är inte effekten det viktigaste! Så om det är 20 eller 34 hästar spelar inte nån större roll då!? Tvärtom så kanske man kan tillåta 10-åringar köra då!?

Om det visar sig bli en bra och billig nybörjarenhetsklass utomlands och om tex Honda i sverige är intresserade av att supporta racerförare med hojar till en sån klass här så varför inte?

Dock är CBR125 en lågprishoj som inte skulle hänga med nån av dagens sport 2-t 125:eek:r om dom kördes mot varann!
 
Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

Top