12voltslampor på 6volts-system?

Stomper

signore Artista acceso bici
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Honda MTX 125, Honda MBX 125cc, KTM 250cc enduro, Kines 200cc"enduro", Husqvarna 500 enduro och en moppescooter
På min Kawasaki kmx -86 verkar det vara 6volts-system. Tyvärr fick jag den i tämligen dåligt skick, den har enligt förre ägaren varit stulen dock under några timmar. Papper och plåt finnes så den är ok så att säga.

Det medföljde ett 6voltsbatteri som tyvärr inte kan kopplas enkelt då inga kablar finns att koppla på batteriet så antingen köper jag en ny kabelstam (var gör man det?) eller så kör jag utan batteri då den går att starta samt köra med utan batteri. Till och med lysena fungerar med fenomenet att ju högre varv, ju mindre lyse?

Jag funderar nu på att koppla en 12volts diodlampa bak och ett 12volts lykthus med lampa från en enduro i fram. Kommer detta att fungera eller måste jag byta några delar?

Alla tips och idéer mottages tacksamt

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
SXV 550 -06
Jag har hört att om man "kopplar förbi" batteriet och kör utan så kan generatorn skadas. Är detta sant?

Stomper

Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Honda MTX 125, Honda MBX 125cc, KTM 250cc enduro, Kines 200cc"enduro", Husqvarna 500 enduro och en moppescooter
Det låter ju högst rimligt!

Vad jag däremot inte vet är om man, åtminstone på min maskin, kan köra utan att ha batteriet inkopplat. Jag vet alltså inte om det bara är "bypassat" eller om cirkeln helt enkelt är bruten. Borde ju inte passera någon som helst ström men som sagt så vet jag inte. Intressant att veta är det dock.

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Jag har hört att om man "kopplar förbi" batteriet och kör utan så kan generatorn skadas. Är detta sant?

Kan nog vara sant..
I min instruktionsbok till qvarnan läste jag att man absolut inte fick starta utan att ha batteriet inkopplat..

Stomper

Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Hm, har hittat en slinga där kablarna till batteriet borde sitta. Alla kablar till blinkers, lyse/bromsljus, ojlemätare finns där och eftersom det är en slinga med en säkring på så borde det vara ett batteri i slingan, vad tror ni?

Tyvärr stämmer inte färgerna överens med färgerna på de avklippta kablarna på batteriet men kablarna i slingan sitter med små banankontakter så färgerna behöver ju inte ha varit desamma.

Trist det här, jag vill ju ha diodlyset bak men då måste jag väl byta spänningsregulator och annat (någon som vet exakt vilka komponenter?) för att få de 12 volt som den kräver.

Eller kan jag köra systemet på ursprungliga 6 volt och dra ett extra 12v till just lyktorna?

vesuvio

Speedlimits are for pussies!
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
husqvarna sm 125s
om du kopplar in dioderna till 6v så kommer dom inte lysa lika starkt så det du kan göra är antingen att köpa någon slags spole som omvandlar 6v dc till 12v dc
eller så bygger du om elsystemet till 12 volt men då måste du byta ut alla elkomponenter på bågen

Stomper

Gick med
4 Oct 2007
Hoj
Tänkte efter lite och tyckte det verkade lite fel med ett 6volts-system på min hoj och visst.. har sökt på nätet men alla specar pekar på 12volt. Det är inte så konstigt att förre ägaren brände sitt batteri på 6 volt och med lite flyt så kanske mina problem löser sig när jag får i ett 12voltsbatteri?

Wish me luck, jag åker och byter mitt otestade och nya 6 volts batteri mot ett 12 volts idag :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024