130hk Mini Jetbåt Bygge TILL SALU NU!
Uppdatering: Kort video från dagens provkörning!
Tänkte tillslut dela med mig av mitt nästan färdiga bygge, jag hållit på med i drygt ett år nu Ingen hoj men förhoppningsvis kul att läsa ändå
Började med att jag kom över ett klipp på Youtube, och sen var det kört.
Slängde iväg ett mail till en snubbe i Nya Zeeland och köpte ritningar.
Fick aluminiumet utskärt och bockat lokalt och bygget sattes igång.
Köpte ett sketet tält på Biltema som fick agera verkstad vilket inte var optimalt under den Svenska högsommaren
Hämtat plåtarna
Börjar svetsa botten
Akterspegeln ditpunktad
Sidorna punktas dit med hjälp av spännband och "taket"
Botten/sidor punktade och diverse skit testmonterat
Börjat helsvetsa botten
Progress
"Framruta" punktad
Första golvförstärkningen done
Huv testmonterad och lite småpill
Brandvägg ditpunktad
Mer slipning
Lyckades hitta lite tid att sticka iväg och bocka till insuget till pumpen
Ungefär här stack jag iväg och köpte en donatorskoter. Valet föll på en Seadoo 3D 951DI från 2007. 130 hästars 2 cylindrig 2-taktare med insprut, lagom för en 3 meters båt Fulaste skotern som gjorts genom tiderna så det var inte så smärtsamt att sätta vinkelkapen i åbäket.
Snurran!
Insåg ganska snart att det inte var värt att bända ut motorn från det orimligt tajta hålet, så jag plockade fram vinkelkapen och kapade upp skrovet
Tomt
Snurran hamnade ganska snart på arbetsbänken då jag fick en hand full av aluspån när jag kände efter lite inne i vevhuset Både stakar och lager hade sätt bättre dagar så beslutade mig för att byta hela vevpartiet.
Shiny
Sen vart det dags att fortsätta med pumpinsuget
Resultatet efter ett antal timmars mek att få orginalaxeln att funka med denna setup
Insugsgallret
Bestämde mig för att köra kyrkbänk istället för stolar, för att få lite mer plats i båten
Soppatank svetsad och klar!
Sen var det dags för första testkörningen!
Insåg ganska snart efter provkörningen att fler golvförstärkningar behövs göras, då jag ville ha den helt stum
En av förstärkningarna och kulpedalen
Passade på att göra kyrkbänken lite bekvämare och kastade in en golvskiva
Byggde även ett scoop i huven
Det organiserade kaoset som är motorutrymmet
Knappar och manicker
Byggde även en badbrygga och pumpskydd
Insåg sedan att det suger att åka omkring med en 30 trailer så gammelskåpet fick agera båtbil
Armstöd
Vinsch
Like a glove!
Its not stupid if it works
Monterade 19mm HDPE plast under botten förra helgen.
Nu väntar jag bara på varmare tider, sen ska det hoppas grynnor
Come on summer!!!!
Det som återstår med detta bygge är att ordna någon sorts finish på skrovet (Förmodligen borsta aluminiumet och klarlacka). Och säkert lite fler grejor när jag testat båten ordentligt.
Vintern kom ikapp mig så har endast kört den runt 5 timmar totalt.
Kommer lite klipp till våren när det är behagligt att åka båt igen
Uppdatering: Kort video från dagens provkörning!
Tänkte tillslut dela med mig av mitt nästan färdiga bygge, jag hållit på med i drygt ett år nu Ingen hoj men förhoppningsvis kul att läsa ändå
Började med att jag kom över ett klipp på Youtube, och sen var det kört.
Slängde iväg ett mail till en snubbe i Nya Zeeland och köpte ritningar.
Fick aluminiumet utskärt och bockat lokalt och bygget sattes igång.
Köpte ett sketet tält på Biltema som fick agera verkstad vilket inte var optimalt under den Svenska högsommaren
Hämtat plåtarna
Börjar svetsa botten
Akterspegeln ditpunktad
Sidorna punktas dit med hjälp av spännband och "taket"
Botten/sidor punktade och diverse skit testmonterat
Börjat helsvetsa botten
Progress
"Framruta" punktad
Första golvförstärkningen done
Huv testmonterad och lite småpill
Brandvägg ditpunktad
Mer slipning
Lyckades hitta lite tid att sticka iväg och bocka till insuget till pumpen
Ungefär här stack jag iväg och köpte en donatorskoter. Valet föll på en Seadoo 3D 951DI från 2007. 130 hästars 2 cylindrig 2-taktare med insprut, lagom för en 3 meters båt Fulaste skotern som gjorts genom tiderna så det var inte så smärtsamt att sätta vinkelkapen i åbäket.
Snurran!
Insåg ganska snart att det inte var värt att bända ut motorn från det orimligt tajta hålet, så jag plockade fram vinkelkapen och kapade upp skrovet
Tomt
Snurran hamnade ganska snart på arbetsbänken då jag fick en hand full av aluspån när jag kände efter lite inne i vevhuset Både stakar och lager hade sätt bättre dagar så beslutade mig för att byta hela vevpartiet.
Shiny
Sen vart det dags att fortsätta med pumpinsuget
Resultatet efter ett antal timmars mek att få orginalaxeln att funka med denna setup
Insugsgallret
Bestämde mig för att köra kyrkbänk istället för stolar, för att få lite mer plats i båten
Soppatank svetsad och klar!
Sen var det dags för första testkörningen!
Insåg ganska snart efter provkörningen att fler golvförstärkningar behövs göras, då jag ville ha den helt stum
En av förstärkningarna och kulpedalen
Passade på att göra kyrkbänken lite bekvämare och kastade in en golvskiva
Byggde även ett scoop i huven
Det organiserade kaoset som är motorutrymmet
Knappar och manicker
Byggde även en badbrygga och pumpskydd
Insåg sedan att det suger att åka omkring med en 30 trailer så gammelskåpet fick agera båtbil
Armstöd
Vinsch
Like a glove!
Its not stupid if it works
Monterade 19mm HDPE plast under botten förra helgen.
Nu väntar jag bara på varmare tider, sen ska det hoppas grynnor
Come on summer!!!!
Det som återstår med detta bygge är att ordna någon sorts finish på skrovet (Förmodligen borsta aluminiumet och klarlacka). Och säkert lite fler grejor när jag testat båten ordentligt.
Vintern kom ikapp mig så har endast kört den runt 5 timmar totalt.
Kommer lite klipp till våren när det är behagligt att åka båt igen
Last edited: