137 kmh på 70-väg, straff?

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Lycka till! Du hinner nog få tillbaka det innan säsongen börjar!

En intressefråga: Vad sa polisen till dig när de stoppat dig?

Har alltid funderat över hur de reagerar när man kör 50km/h över lagstadgad hastighet...hehe

När snuten stoppa mig i helsingborg var dom faktiskt förvånansvärt snälla :). "Råkade" Komma i 100km/h vid strandvägen som är en 50km/h sträcka. Allt polisen sa till mig var:

Polisen: "det gick lite fort där"
Jag: "ja"
Polisen: "Ja det är lätt hänt" (med ett stort leende)
Jag: ?????

Blev så jäkla förvånad över att jag inte fick världens moralpredikan av honom att jag inte kom mig för att säga något fyndigt tillbaka.
Var en riktigt härlig sommarkväll så han var väll på gott humör kan jag tänka mig. Men lappen snodde han på plats och gav mig en papperslapp som gällde i 24 timmar så att jag kunde köra hem, sen sa han åt mig att ja du får passa på att köra nu detta dygnet medans du kan, men håll det lugnt ;).

Fick kortet indraget i 3 månader plus 4000kr i böter. Skicka in en överklagan med chefens undertecknande om att jag behövde kortet i tjänsten och fick det sänkt till 2 månader indraget :).

Last edited:

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Hade 142km/h på 70-sträcka för inte så länge sedan. Gav 4 månader som skrevs ner till 3 och 4000:- i böter.

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Hade 142km/h på 70-sträcka för inte så länge sedan. Gav 4 månader som skrevs ner till 3 och 4000:- i böter.

Kan det verkligen stämma att man får fängelse om man kör över 200?
Det låter lite oroväckande :va
Man får kanske tänka om och köpa en HD som inte toppar mer än 180 isåfall.:confused:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
150 km/h på 90-väg gav...inget. Jag tycker fortfarande det helt fel, är det så här mina skattepengar används:näsblod Orsak: civilpolis med okalibrerad hastighetmätare. Det vore trevligt att åka buss ett halvår:)

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Hoj
Yamaha R7, 2022
Kanske är så att de är snälla när man stannar vid fortkörning. Gick ju inte lika smärtfritt för de här grabbarna när de försökte fly:
http://www.youtube.com/watch?v=-XPe-3FahGc
1:48 in i filmen.

Tror det med. Tar man sitt straff och inte håller på och moppsar sig så är dom rätt trevliga. Har blivit stannad några gånger av polisen men inte en enda gång har dom varit otrevliga mot mig. Jag vet ju att jag körde för fort mm. så jag har ju mig själv att skylla så det är bara att köpa läget om dom är framme och inte gnälla så mycket :)

Blev stannad en gång för att jag gömt nummerplåten upp i hjulhuset vilket jag tyckte blev hur snyggt som helst med rensad röv på hojen, dock var inte farbror blå av samma åsikt. Fastnade givetvis i en super kontroll (2 dagar efter jag gjort min modd) med typ 5 piké bussar, ett antal bilar och mc poliser. Alla var jätte trevliga och var jäkligt intresserade av buellen jag kom på och börja fråga en massa om den istället och alla ovanliga lösningar sin finns på den. Så är man bara trevlig tillbaks får man trevligt bemötande också, är i alla fall min erfarenhet.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Last edited:

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Kan det verkligen stämma att man får fängelse om man kör över 200?
Det låter lite oroväckande :va
Man får kanske tänka om och köpa en HD som inte toppar mer än 180 isåfall.:confused:

Huruvida det finns någon gräns för det vid just 200 km/h har jag ingen aning om.

I mitten av 90-talet blev dock en bekant ikappkörd av en polispilotbil(med videokamera). Han låg, enligt egen utsago, och "fiskörde i 180" på motorvägen. Då de fällde ut spaden för att stoppa honom sparkade han ner ett par växlar och drog järnet. Körde ifrån polisens Volvo å det grövsta och när de kom in till sta´n efter c:a 1 mil svängde han av motorvägen. För att göra en lång historia kort så åkte han fast för detta.

Jag har sett både kopia på domen och kopia på videoinspelningen från bilen.

I filmen kan man i fjärran se när/var han svänger av motorvägen och polisen har sedan mätt avståndet på hela sträckan och dividerat med tiden. Snitthastigheten, efter 10% avdrag för eventuell felmarginal, blev 227 km/h. Trafiken var gles men han körde förbi några bilar som låg i innerfilen.

I domslutet står inget annat nämnt, dvs inga andra brott, än hastighetsöverträdelsen 227 km/h på 110-väg. Han blev dömd för grov vårdslöshet i trafik med straffpåföljden 1 månads fängelse. Han funderade på att överklaga men hans advokat avrådde honom till detta då sannolikheten att nå framgång i hovrätten enligt advokaten var minimal.

Han tyckte för övrigt att polisen var idioter som inte förstod att man inte kan köra i 110 km/h med en värstingmotorcykel. Men det höll alltså inte tingsrätten med om..

Fullfräs

Ride on
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
2008, Bayern Motor Werken, Boxer 12 deciliter Gelände/Straße
Jaha, då var man 4000 fattigare och får åka buss i 4 månader.
Ska jag vara ärlig så känns det inte riktigt som ett straff, 4000 spänn är samma böter som man åker på vid 31 kmh för fort och 4 månader när det iaf inte är hojsäsong kan jag leva med, helst med tanke på att detta är tredje gången jag är av med lappen.

Som svar på frågan om hur jag bemöttes av snuten när jag torskade kan jag säga att de var väldigt trevliga, det var iofs jag med - inte deras fel att jag körde för fort och stannade snällt.

_liten parentes
Jag blev stoppad av en mc-snut förra sommaren när det gick lite väl fort, han tackade mig ödmjukast för att jag stannat - visade sin hoj och sa att han inte hade haft en chans om jag gasat istället. Ingen böter, eller sånt - bara trevligt snack och en liten paus.

I Danmark har snuten stannat mig ett par gånger, där skäller de och upplyser om vilken hastighet som gäller samt att de säger åt en att "köra normalt" detta efter att man blåst förbi dem i 240. Inga böter etc.
_slut liten parentes

Jo, tack för alla tips å glada tillrop! Det värmer i vinterkylan. :krama
(hade nog väntat mig fler troll och grave diggers)

Ni som har lappen kvar får väl dra på skoteroverall och dubbdäck medan jag kollar :tuttar på bussen ;)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha