14 år för Hagamannen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dalan skrev:
2317653 Sätts han i "vanligt" fängelse kommer han inte överleva en månad :)

Har någon våldtäktsman eller annan icke "populär" intern mördats på anstalt under modern tid?

F.ö. har jag aldrig fattat vem en mördare är att sätta sig över en våldtäktsman, jag blir fan hellre avsugen i en dunge av en 40-årig tant mot min vilja än mördad.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Det är ju, som sagt, det längsta straffet vi har så jag tycker dommen är rätt. Sen kan man ifrågasätta om det är rätt att vårat längsta straff är 14 år (jag vet att några har fått fängelse på "obestämmd tid", men det är inte riktigt relevant då dom likagärna kan komma ut efter 2 år). Men man får också smaka lite på hur lång tid 14 år är, om alla tänker såhär. Vad gjorde du för 14 år sedan?
Jag va 7 år för 14 år sedan, för mig känns det som ganska lång tid sen.
Han är väl 30 - 35 nånting idag, han kommer alltså vara 44 - 49 när han kommer ut. En ganska stor del av livet som han blir straffad.
Tycker det är bra att domstolarna äntligen vågar dömma folk till max. straff.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
EBS skrev:
2318433 ...han kommer alltså vara 44 - 49 när han kommer ut.

Han kommer avtjäna 2/3 av straffet, ingen behöver sitta full tid i Sverige. Inte från 6mån och uppåt i alla fall, kan vara annorlunda för kortare straff.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Neanderthalaren skrev:
2318370 Jo, självklart fungerar det helt perfekt.

Nej, men det fungerar bättre än att bara bura in dom i x antal år för att sedan släppas ut i värre skick än innan. Tro mig.

Zadde

Medlem
Gick med
28 Jul 2004
Hoj
CB1000R -14
Ut i en gränd med beväpnad man bakom sig passar honom. NaCkskÅt!

Edit: NaCkskÅt heter det ju. :>

Last edited:

Bucho

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2005
Hoj
KTM 525
Markus skrev:
2318402 Har någon våldtäktsman eller annan icke "populär" intern mördats på anstalt under modern tid?

F.ö. har jag aldrig fattat vem en mördare är att sätta sig över en våldtäktsman, jag blir fan hellre avsugen i en dunge av en 40-årig tant mot min vilja än mördad.

Nja, men stryk har dom ju fått. Numera placeras dom direkt bland likasinnade.

En sak ska man ha klar för sig. De övriga kriminella som "föraktar" sexbrottslingar är bara en falsk fasad, de skulle lika gärna själva kunna göra det. Så låg är moralen.

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Neanderthalaren skrev:
2317800 Tror man att sexförbrytare får special-"vård" för att det är synd om dem saknas en hel del kunskap om hur vårt rättsystem fungerar och vad det har för mål.
Senast idag talade de om en omfattande rapport som kom fram till att sexförbrytare som fått vård har betydligt lägre återfallsrisk än både andra sexförbrytare och jämfört med andra brott. Men det kanske inte är så viktigt, det är ju viktigare att de pinas.
Jag är inte främmande till strängare straff, men det viktigaste tycker jag är att förhindra att nya brott begås. Jag har svårt att se att hagamannen ägnade mycket tankar om hans brotts rättsliga konsekvenser när han utförde dem.

Skrev jag nåt om vård??
Nä, jag skrev att dom har egna fängelser, för att skyddas.
Vård i all ära, det är rätt. Men, när dom är färdigvårdade så ska dom sitta av sitt fängelsestraff, för vård är ju inte att sitta i fängelse (ett straff).

Jag tror för min del att han har tänkt många tankar om vad som hänt efter brotten och därför varit medveten om sina brott. GLAD att han har torskat för dom drabbades skull, för det är tjejerna som han gett sig på som det är synd om!!!
Han kunde ha sökt vård redan efter första gången, om det nu legat i hans intresse att slippa göra det fler gånger.

Neanderthalaren

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2004
Hoj
Honda VTR1000F -06
Frondaholica skrev:
2319103
Jag tror för min del att han har tänkt många tankar om vad som hänt efter brotten och därför varit medveten om sina brott. GLAD att han har torskat för dom drabbades skull, för det är tjejerna som han gett sig på som det är synd om!!!
Han kunde ha sökt vård redan efter första gången, om det nu legat i hans intresse att slippa göra det fler gånger.
Självklart var han medveten om sina brott, läs igen om du tror jag säger något annat. Att han däremot (i ett tillstånd av berusning och raseri och fan vet vad som rörde sig i hans skalle) skulle ha avstått från att göra dem om man visste att han skulle få ett strängare straff om han åkte fast ser jag som väldigt otroligt.

Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Interceptor skrev:
2319347 Leif Sliskbettsky borde få fängelse för att han tänker överklaga domen. :7peta

Det är hans jobb. Han borde sluta som advokat om han inte gör det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
EBS skrev:
2319411 Det är hans jobb. Han borde sluta som advokat om han inte gör det.

Just Silbersky har jag jävligt svårt för eftersom han själv säger att han inte tar narkotikabrottslingar då de orsakat samhället så mycket skada, men inte hans andra klienter då eller?

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Neanderthalaren skrev:
2319168 Självklart var han medveten om sina brott, läs igen om du tror jag säger något annat. Att han däremot (i ett tillstånd av berusning och raseri och fan vet vad som rörde sig i hans skalle) skulle ha avstått från att göra dem om man visste att han skulle få ett strängare straff om han åkte fast ser jag som väldigt otroligt.

Vem vet vad som rör sig i skallen på ett sånt ufo.
Men, fortfarande, oavsett vad han tänkte, så är det INTE synd om honom. Och han (och alla andra av samma pack)bör inte skyddas på kåken utan få vara bland andra fångar med samma tidsmässiga straff. Att han där kommer placeras näst längst ner på rangskalan, bara snäppet ovanför dom som ger sig på barn, är hans problem. Då får han iaf i 14 år känna hur det känns när någon/några med våld berövar honom hans värdighet.

Fritte666

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2005
Hoj
R1
Ni som gapar om livstid, alltså lagens strängaste straff!!
Tänk ett steg längre...
Om de vore livstid för våldtäkt så skulle ju våldtäktsmannen inte ha nånting att förlora på att slå ihjäl sitt offer i och med att han riskerar samma straff!!

Och ett sådant samhälle vill vi nog inte ha...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Frondaholica skrev:
2319511 Vem vet vad som rör sig i skallen på ett sånt ufo.
Men, fortfarande, oavsett vad han tänkte, så är det INTE synd om honom. Och han (och alla andra av samma pack)bör inte skyddas på kåken utan få vara bland andra fångar med samma tidsmässiga straff. Att han där kommer placeras näst längst ner på rangskalan, bara snäppet ovanför dom som ger sig på barn, är hans problem. Då får han iaf i 14 år känna hur det känns när någon/några med våld berövar honom hans värdighet.

Är du fem år gammal? Jag har aldrig sett så mycket strunt i samma inlägg, dessutom har du tittat på för mycket b-film, där "dumma" brottslingar får stryk av "tuffa" brottslingar.
Att du tycker staten borde sanktionera kroppsbestraffning och tortyr gör att du snarare hör hemma i någon afrikansk, asiatisk eller arabisk skurkstat. Kvinnosynen de har där har mycket gemensamt med Hagamannens.

Men du har engagemang, det ska du ha cred för. :tummenupp

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Frondaholica skrev:
2319103Nä, jag skrev att dom har egna fängelser, för att skyddas.
Vård i all ära, det är rätt. Men, när dom är färdigvårdade så ska dom sitta av sitt fängelsestraff, för vård är ju inte att sitta i fängelse (ett straff).

Bra förslag om man tänker snabbt. Tänker man däremot efter lite så är det inte så bra...

Tanken är väl att dessa personer (personer som är dömda till rättspsykiatrisk vård) ska delta i vården för att kunna bli friska. Tror att det kan bli lite svårt att motivera någon med orden "gå med på denna behandling nu, det är för ditt eget bästa. Då kommer du ut snabbare till ditt fängelsestraff...."

Finns säkert flera aspekter på det, men enkelt är det inte.

Markus skrev:
2318523 Du har säkert rätt, men varför ska man tro just dig egentligen? :brynad
Sitter du på någon sexbrottshemlis?

När jag säger att du ska tro på mig, så ska du bara göra det! :tungan

Last edited:

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
juha01 skrev:
2319894 Bra förslag om man tänker snabbt. Tänker man däremot efter lite så är det inte så bra...

Tanken är väl att dessa personer (personer som är dömda till rättspsykiatrisk vård) ska delta i vården för att kunna bli friska. Tror att det kan bli lite svårt att motivera någon med orden "gå med på denna behandling nu, det är för ditt eget bästa. Då kommer du ut snabbare till ditt fängelsestraff...."

Finns säkert flera aspekter på det, men enkelt är det inte.

När jag säger att du ska tro på mig, så ska du bara göra det! :tungan

Sant..
Men, vårdar vi dom för deras skull eller för att allmänheten ska kunna känna sig någorlunda trygg i sin tillvaro?????

Interceptor

Wheelie addict
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Harley Davidson Night Train -07
EBS skrev:
2319411 Det är hans jobb. Han borde sluta som advokat om han inte gör det.

Ja,han borde sluta.
Att överklaga domen för att förmildra straffpåföljden för ett sånt jävla kräk ser jag som ett hån mot de drabbade.
Han har ju erkänt så varför lägga ner ännu mer tid och pengar på honom, det är bara o ta straffpåföljden.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Frondaholica skrev:
2320636 Sant..
Men, vårdar vi dom för deras skull eller för att allmänheten ska kunna känna sig någorlunda trygg i sin tillvaro?????

Beror på vilken människosyn man har. Med din syn så ska man låsa in dom och kasta bort nyckeln för gott. Problem solved.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...