14500km & 17 länder på en veteranhoj - min bästa MC touring hittills!

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Efter att ha kraschat min första CX förrförra året var jag måttligt sugen på att införskaffa en ny. Något år senare började jag dock kika in på blocket med jämna mellanrum för att kolla hur utbudet såg ut för tillfället och hur prisnivån låg. För någonstans i bakhuvudet fanns det tankar på att kanske återigen köpa en CX. Den har ju trotts allt en underbar motor som är pålitligheten själv, tillsammans med ett utseende som sticker ut, både idag som för 35 år sedan, då modellen lanserades.

I vintras såg jag en annons som fångade mitt intresse lite mer än vanligt. Jag började rada upp alla detaljer jag önskade mig att hojen ska ha för att ett köp ska vara aktuellt och kunde konstatera att objektet matchade alla kriterier. Ett telefonsamtal blev till möte, som blev till ett köp. Efter några enklare modifikationer för att göra den mer cafe-aktig och en grundläggande genomgång drog jag ut för att utforska kontinenten på allvar, och samtidigt ta reda på om hondas marknadsföring av modellen som en sporttourer har någon verklighetsförankring.

För en ökad läsbarhet och överskådlighet har jag lagt upp all material på min hemsida istället för att skapa en gigantisk tråd på forumet. Enjoy!
http://www.vladde.nl/europa/start.html

Här kommer en teaser:
IMG_0803.JPG

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Braaa!

Kul att få följa med. Och vilka bilder, kanon!

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Jäkla bra skrivet och jättefina bilder. Nu vet jag vad jag skall göra under en av sommarens semesterveckor:tummenupp

moddlaren

Guest
Enormt njutbar läsning och tack för att du frikostigt delar med dej av alla foton från fantastiska naturer.

mvh

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Underbar läsning!

Tack! :krama

:hej

/e

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Verkar ha varit en kul tripp. En liten fundering jag fick när jag läste igenom din berättelse,
Gjorde du upp resvägen innan eller körde du på chans?Tänkte mest att hur hittade du alla småvägar och visste vart dom gick.
Vilka sortes kartor hade du med dig?

blinken

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2010
Hoj
Kawasaki Z750 -81
Trevlig läsning, man tackar. Har också frågor likt Fleece. Du får också gärna peta upp en karta på både Norrlands- och Europaresan med hur du körde - i stora drag. Google maps eller liknande :)

Lägg gärna upp kartorna på hemsidan!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Bra söndagsnöje:) Fina bilder! Vill man bygga en problemfri caféracer så är cx 500 the shit :)

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Undrar också lite som föregående läsare, hittade du vägarna innan du stack iväg eller chansade du?
Hade varit roligt att få se en karta :)
Riktigt härlig blogg och sjukt härlig läsning :)

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Fantastisk läsning, precis som de två tidigare resorna du skrivit om. Mer detaljer om resrutt vore trevligt, du verkar ha gjort ett utmärkt jobb att hitta trevliga rutter.

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Så där lagom avundsjuk blir man, bra återgivet och fina bilder :tummenupp .
Vill också stämma in i kören som efterfrågar någon form av rutt på en karta :fakta , vore toppen.

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Hej, vilka kanon berättelser, ambitiöst o bra!
Glad att du delar med dig.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...